KIA EV3 - förhandstitt

Kia EV3 - Volvo EX30 “kriget” fortskrider.
Just nu leder EV3 på köpepriset, medan EX30 leder privatleasingpriset

Tror jag får köpa hem mera popcorn för detta kan bli ett långvarigt priskrig om det vill sig :slight_smile:

1 gillning

Jag var mycket intresserad av EV3 som vår andrabil ända tills det började dyka upp flertalet EV9:or där jag bor. Då insåg jag att designen är för järv och den kommer inte åldras vidare bra rent designmässigt. Möjligtvis att EV3 är något bättre för EV9 känns ju som något av ett stort rymdskepp när den kommer in på parkeringen för att hämta upp efter fotbollsträningen. Nej tack, säger jag.

1 gillning

Håller med. Men vill man skoja till del lite så ser ju EV9 lite ut som en förvuxen Volvo som don såg ut förut när dom i folkmun ibland kallades för sossecontainer.

Idag kör dom mest elbilar

Frågan är hur priset blir om vi skall matcha utrustningen från EV3 på EX30.

1 gillning

Vill inte stöta mig för mycket med Volvo entusiasterna, de kan ju alltid dra 0-100 kortet :smile:

Utseende på EV9 är anledningen till att jag fick upp ögonen för den.

Den syns och folk gillar den starkt.
Att min dessutom sticker ut lite extra med lite reklam gör den till en grymt bra företagsbil. :innocent:

Men jämfört med en gammal sossekontainer så är den ju ett under i mjukhet i formerna.

EV6 är sjukt ful. :zipper_mouth_face:
EV5 och EV3 ok men anonyma.
EV9 är alltså precis lagom vulgär. :man_shrugging:

Det verkar som Kia EV3 med sina assistanssystem som ingår i standardutrustningen kommit väldigt långt med både deras HDA och filövervakningssystem. Med smarta farthållaren aktiv så verkar det fungera både med filbyten (där man också kan justera distans tillframförvarande bil, acceleration m.m).
Sedan verkar linjeassistenten tillsammans med farthållaren fungera bra som många andra också börjar få ordning på, men Kia jobbar även på en funktion att linjeassistenten med farthållaren urkopplad ska kunna hantera snabba manuella fartökningar och fartsänkningar. Det är nog lite trickigare få till.
Är det något ni elbilstestare sett som en bra fungerande funktion i någon annan elbil?

För mig som aktivt gillar att köra bil är det inga måsten att ha i bilen, men kul att Kia ligger i framkant med tekniken och erbjuder det i sina billigaste varianter.

1 gillning

Detta verkar ju dock inte helt perfekt Millions of Vehicles Could Be Hacked and Tracked Thanks to a Simple Website Bug | WIRED , men det är klart nu kanske det gör en rejäl genomgång av säkerheten.

Inte ett dugg förvånad att det finns hål.
Snarare förvånad att det inte sker intrång oftare.
Det är bara toppen på ett isberg nu och incidenterna kommer att öka med tiden, precis som det skedde med datorerna när de kom och sedan mobiltelefonerna.

Hoppas inga allvarliga incidenter sker innan man tar tag i säkerhetsarbetet på allvar!

Vart ju en lite grabb i Tyskland som hade hackat teslor. Bara prio 2 och 3 system än sålänge men är bara bara inne så…

EV3 – Förenade Bil.

Förenade bil visar upp EV3 i Göteborg på söndag. Och i Varberg på måndag om det passar bättre.

Få se om jag vågar testa just den funktionen i någon kurva, när jag får äran att provköra bilen i November. Här får nog proffsen @cgullin och @Esse m fl vana testare göra detta :slight_smile:
Men en sak som jag ska testa är att kolla hur i-pedal 3.0 funkar i auto-mode. Ska tydligen funka väldigt bra sägs det?!

Brukar följa den brittiska kanalen electrifying för deras underhållande recensioner av elbilar.
De är nästan lika bra och underhållande som @cgullin @Esse och @Kristofer , men bara nästan :slightly_smiling_face:

Årets lista på utmärkelserna av bilarna i deras olika kategorier kan jag inte klaga på, trots att jag inte testat nåt utan bara går på de tester jag sett andra göra.

Jag tror Renault 5 och Kia EV3 vinner många utmärkelser detta året hos många elbils experter, journalister och testare.

Jag såg nån blänkare om att dn hade testat Kia EV3 nu. Har inte källan i dn själv eftersom testet är bakom betalvägg, men är lite skeptisk då beskrivningen av bilen som testats inte stämmer överens med specad modell. Det skrivs bl a om att det är basversionen som testats, men man beskriver det utdragbara bordet från mittkonsolen. Så frågan är hur mycket man kan lita på betygen också som listats från dn. Stämmer det så är det ju lite bekymmersamt vad gäller väghållning, sittkomfort och ljudisoleringen, så det hoppas jag de fått om bakfoten precis som specifikationen.

På plussidan:

• rymlig
  • låg förbrukning
  • lättkörd
  • ”liten och kompakt”
  • stort bagageutrymme
  • främre lastutrymme (frunk)
  • lång räckvidd
  • stor bildskärm
  • relativt rymligt baksäte
  • utdragbart bord under armstödet
  • smart bromsenergiåtervinning
  • bra runtomsikt
  • balanserad styrning
  • bra fjädring

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– ryckig gång
– svåranvänd skärm
– korta stolsdynor fram
– enkelt materialval
– bristande vägkontakt
– inte så välisolerad

Det är Long Range-varianten han kört – dvs inte GT Line och inte heller den med lilla batteriet.

Long range finns ju både som basmodell och som plus modell. Borde vara plus modellen om den har skjutbordet, eftersom det bara är plus och GT line som har det?
Sedan tycker jag skjutbordet är ett minus och inte plus, det kan jag säga direkt utan att ha testat bilen :slight_smile:
Angående isoleringen så vet jag att GT line har extraisolerade rutor fram och vanliga bak, medan basmodellerna har vanliga rutor fram och bak. plus modellen vet jag inte, men gissar att den bara har vanliga precis som basmodellerna.
Även däcken som skiljer mellan basversionerna och plus kan ju påverka bl a hur vägljud tas emot i kupén.
Sittkomforten tror jag inte om det påverkar mellan sätena i basmodellerna med tyg och plus modellen med fejklädret. Inte vad gäller stolsdynorna iallafall.

Lite off topic men tar min fråga här i KIA EV3-tråden.
Var inne på KIA´s hemsida och är det någon som vet hur man kan se kontantpriser när man bygger deras bilar? Jag får bara upp Billån med restvärde eller privatleasing som alternativ vilket inte är relevant för mig som tittar efter en förmånsbil. Klickar jag på tjänstebil får jag endast fram kostnader för deras egen business lease.

Man ska inte se vad bilarna kostar. Det är omodernt med transparens, då är risken att folk börjar jämföra.

2 gillningar

Här Prislista för nya bilar från Kia | Kia Sverige