KIA EV3 - förhandstitt

Ja, så verkar det tyvärr, my bad.

Vi har en Elbil med 58 KWT batteri , och en Dieselbil med 100 mils räckvidd. Vilken är då första bilen ? . Jo för oss som nästan aldrig åker längre än 10 mil hemifrån , och kanske två gånger per år åker sträckor längre bort än 30 mil och då tar dieselbilen . Medans Elbilen rullar 3500 mil per år . Anser jag nog att Elbilen i Golf storlek , är Förstabilen för oss . Och det hade den varit med hälften så stort batteri också . Olika för allas olika behov . Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter .

5 gillningar

Jag har liknande situation som du. Har bara inget bra namn förutom förstabilen/familjebilen och andrabilen. Men vi kan kalla andrabilen vår daily driver eller något annat.

1 gillning

Har själv en 15 årig diesel som bara gått 7400 mil och skulle väl egentligen inte behöva skämmas eller ruineras av att ha den kvar. Hade det inte varit för lågt insteg så hade jag behållt den, men det är dags att titta på en bättre lämpad bil och tar man Kia EV3 så skulle den absolut kunnat lätt klassas som en 1.a bil enligt mina behov (med brasklapp då för om höjden för insteg är tillräckligt stort). Ska testa den vid tillfälle, men synd att de bara lanserar den med det stora batteriet nu, så redan där går den bort för mina behov.

1 gillning

Jag tror att väldigt många hade klarat sig med en EV3 eller liknande bil, t.o.m. med det “lilla” batteriet.

Vill man sedan ta en långtur så finns ju möjligheten att hyra en större bil/oljebrännare för den eller de veckor som man inte pallar med räckvidångest eller att bilen helt enkelt är för liten för den långa semestern.

3 gillningar

Jag har haft en Nissan Leaf med 6kWh-batteriet som enda bil i ett år nu. Det har fungerat alldeles utmärkt, även om det varit lite irriterat några gånger, om man kör motorväg mer än 20 mil eller så. Då får man stanna och ladda en extra gång. Annars har det inte varit några problem.

1 gillning

Gissar att du menar 62 :slight_smile:

Hade med andra ord passat perfekt med en EV3 med lilla batteriet eftersom den fortfarande har längre räckvidd, CCS och snabbare laddning. Win-Win! Kia gjorde ett stort misstag här IMO.

Ja, det är väl 62 brutto, typ 59 netto tror jag. Men visst, det borde räcka med det lilla batteriet alldeles utmärkt i de flesta fall.

Nu börjar det komma ut fler provkörningar, embargot verkar släppts idag.

3 gillningar

Här är ytterligare en provkörning. https://www.youtube.com/watch?v=Lu7qbFWf6i0

1 gillning

Jag gillar dessa tysta, men beskrivande POV filmer :slight_smile:

Äntligen börjar det dyka upp filmer som visar basmodellen av Kia EV3, så nu kan man se ungefär hur svenska basmodellen kommer se ut. Jag gillar den med 17 tummarna.
Gillar skarpt att man får lite extra förvaring, istället för skjutbordet i basversionen :slight_smile:

3 gillningar

hmm kan detta vara en indikation på vad leasingpriset kan landa på ute hos ÅF?

1 gillning

Nu kom standardpriserna :slight_smile:

Kia EV3 Standard Range - 419 900 kronor – 5 595 kronor
Kia EV3 Long Range - 498 300 kronor – 6 495 kronor
Kia EV3 Plus Long Range - 530 300 kronor – 6 895 kronor
Kia EV3 GT Line Long Range - 580 300 kronor – 7 595 kronor

2 gillningar

Jepp de damp ner nu. Med beröm godkänt att de gick ner såpass mycket med standard range.
I drömmen hade man under 400k, men den kan bli en hit ändå om den inte har alltför stora brister.

När blir det en tidig provkörning för er testexperter?

November har jag för mig någon viskade i mitt öra.

1 gillning

Kommer att klistra mig framför era recensioner med popcorn och titta på resultatet :nerd_face:

1 gillning

Lyssnade just på Vi Bilägare podden från Tannis och dom hade blandannat Volvo EV90 Renault 5 och Hyundai Inster syster till EV3 som dom skulle återkomma till i kommande veckans poddar

Inga av våra YouTubers i Danmark för detta?

1 gillning

OOH, det betyder fler avsnitt av ViB! Kul, har saknat dessa, klart trevligaste bilpodden i Sverige :slight_smile:

Ingen av oss är i Tannis :slight_smile: Många bilar som inte är rena elbilar där än även om det blir allt fler.

Är det inte Årets bil-eventet?

1 gillning