Kan farthållaren minska eller öka förbrukningen vid längre körning

Hej.
Fick en fråga av en vän gällande förbruking vid användning av farthållare.
Kan farthållaren minska eller öka förbrukningen vid längre körning, exempelvis mellan Malmö och Varberg där hastigheten är oftast konstant.
För mig är det körsättet, däckstorlek, vind m.m som påverkar förbrukningen mest och att man använder farthållaren under vissa delar av resan.

Hoppas ni förstår min fråga.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

Utöver att minska farten generellt är jämn fart en viktig faktor för att hålla nere förbrukningen. Så det blir ju en kombination då man ganska snabbt hamnar bakom en bil eller lastbil som kör långsammare än 110/120.

1 gillning

När jag körde bränslebil så testade jag detta mycket… 2007 SAAB 9-5 2,3 BioPower Kombi.

Det finns flera svar på frågan egentligen.

För maximal brönslebesparing så är det skitjobbigt. Svag accleration sedan släppa gasen, så plus minus 5km/h hela tiden. Det spar drygt 2l/100km.

Den andra metoden som sänkte förbrukningen mera var att lägga sig på farthållare i “långtradarfart” och sätta på en bra ljudbok…

Om man inte kör aktivt som ovan utan bara ligger och “kör” så tenderar de flesta förare att ligga ca 15km/h för fort. Det kostar bränsle.

Att köra själv och plannera körningen så att man ökar försiktigt innan uppförsbackar och tappar fart genom hela backen samt utnyttjar nedförsbackar för att återigen komma upp i fart minskar med ca 1l/100km.

Sedan jag bytte till elbil så har jag bara testat några gånger. Bara för att… Tävla med sig själv osv. Helt meningslöst, jag kan inte lura den att spara energi genom att “köra själv” det den regenererar i nedförsbackar minskar ungefär lika mycket som det “kostade” att åka uppför. Pumpande i fart ger ingen noterbar skillnad. Så svaret där är skitlätt, sänk farten. Kvadraten på fartändringen syns direkt på energiförbrukningen över ca 70km/h. Rullmotståndet ökar linjärt. Men luftmotståndet ökar kvadratiskt. Rullmotståndet minskar med smalare och högre däck så hellre 19 än 20 tum på en Tesla. Vi har på 2019 Zoe 15 tum dubbdäck och 16 tum sommardäck som är bredare. De har båda samma rullmotstånd verkar det som (trots att dubbdäck anses dra mera).
Så att sänka från 120 till 90 sparar (90/120=0,75 kvadrerat 0,75*0 75=0,5625). Då rullmotstånd och luftmotstånd anses vara lika vid ca 70km/h så inser man att man inte kan ändra allt. Men ca 50% av luftmotståndet kan minskas. Så i min bil så stämmer det ganska bra. Runt 23kWh/100km/h i 120 medans runt 17kWh/100km i 90 vid 70km/h så hamnar jag runt 15kWh/100km, 10kWh/100km vid 40km/h… Så gissa varför elbilar “älskar” stadstrafik och hatar motorväg energimässigt…

Ovan stämmer i teorin även för bränslebilar men där har tillverkarna mipplat med verkningsgraden vid olika farter (optimerat för motorvägsfart eller för WLTP/NEDEC körcykelns farter beroede på när de är designade) så där kommer helt andra saker med i kalkylen…

2 gillningar

På plan mark är absolut jämn fart att föredra men är det kuperat så är det klart mer ekonomiskt att sacka i backarna och frirulla utför och då ha med sig farten.

När det gäller farthållare på elbil så är det sällan problem att köra mer ekonomiskt med den avslagen, just för att den regenererar alldeles för mycket när det går utför.

Håller med, har testat med flera olika körlägen och med farthållare i min arbetspendling och flera elbilar under åren, absolut snålaste kör jag manuellt.

Jag skulle nog säga att det här är en fråga som inte går att svara på generellt, utan det beror från bil till bil.

En farthållare som försöker hålla farten på kilometern när utan hänsyn till topografi kan inte vara effektivare än en som låter farten variera lite.

På min gamla Volvo S40 så fanns det ju inget sätt för bilen att “bromsa” i nedförsbacke, så i nedförsbacke kunde det hända att man gick upp i fart. Om man då satt konstantfarten så lågt så att man kan ta höjd för att farten går upp lite så slipper man bromsa, och då blir det snålt.

Om en elbil skulle dra till med regen i en sån situation istället för att bara låta farten öka lite är det inte effektivast.

Det vore också teoretisk möjligt för en adaptiv farthållare att själv hålla lite koll på topografin genom GPS:en och topografiska kartor, så förutsättningen för en riktigt snål adaptiv farthållare är bara mjukvara och att förarna har tolerans med lite varierande hastighet.

Sen kan du ju ligga bakom någon som anpassar farten på ett effektivt sätt med adaptiv farthållare också. :wink:

Jag kan se när min bil återgenererar till batteriet på dashboarden. Så vid farthållare och nedförsbacke brukar energi mätaren stå på minus och om jag höjer farten drar den mer. helt fachinerande.

Med Ioniq 5 finns flera möjligheter. När man använder Split Screen, finns ett läge där man ser förbrukningen för Kör, Klimatanläggning, Elektronik och Batterivård. När farthållaren är aktiv ser man hur bilen använder och regenererar el. Det finns också en knapp där man kan pausa och återaktivera farthållaren. När man är i en nedförsbacke är det enkelt att pausa farthållaren för att köra lite mer effektivt.

Farthållaren i min Polestar är inte så strikt och kan som mest diffa 5-6 km/h i uppför- respektive nedförsbacke. Nyare Volvo jag kört beter sig likvärdigt så det är väl en Volvo-grej. Det borde göra förbrukningen något bättre än om den följt inställd hastighet slaviskt.

Jag har inga problem med det och tycker det är ganska bra. Andra Polestar-förare gillar det inte och det har till och med skrivits öppet brev till högsta chefen Thomas Ingenlath om det hela.där man bl.a. menar på att det kan ge fortkörningsböter. En enkel lösning vore att man hade en inställning för strikt eller eko av farthållare så man själv kan välja.

1 gillning