Nu när jag gjort mitt val och beställt nästa tjänstebil så känns det som att jag sprungit ett maratonlopp och gått i mål. Vad ska jag göra nu när jag gått i mål?
Valet av bil har föranletts av mängder av timmar på youtube (tror jag sett de flesta videos av @cgullin och @Esse senaste åren), här på forumet, Allt om elbil samt konfigurerat ett antal olika bilar på tillverkarnas hemsidor!
Nu är det tre år till nästa val och just nu känner jag en tomhet när det primära inte längre är att komma fram till ett bilval, är det läge att ta en paus från allt detta eller är det bara att fortsätta för att hålla sig uppdaterad om vad som händer på elbilsmarknaden så att man är väl förberedd till nästa gång det ska väljas bil?
Hur känner ni andra när ni skaffat ny bil (begagnad också för den delen), minskar intresset för att kolla på youtube-videos och läsa om olika bilmodeller?
Efter att jag fick leverans av min första elbil i April så har intresset för videos och tester svalnat en hel del. Nu räcker det med att utforska sin egen bil.
För min del så rullar intresset vidare i full fart, finns för många roliga video att titta på och forum att följa! Min Polestar 2 lyckades jag behålla i 2,5 år innan den byttes ut, min nuvarande XC40 har jag haft i 9,5 månad och det är nog tveksamt den överlever ett-årsdagen i min ägo med alla kampanjer på nya bilar. Jag har svårt att hålla fingrarna i styr!
Först är det väl bara att gratulera till nya tjänstesläden
Efter att ha jobbat i fordonsindustrin sedan mitten på 80talet och fram till för 8 år sedan är det helt omöjligt att inte “följa med” i vad som händer därute Jag är helt ointresserad av YouTubers och influencers tyckande om bilar Jag är ju gammal och föredrar forum gammelmedia journalister som skriver och diskuterar i poddar tidningar och andra media men mest vill jag bilda mig en egen uppfattning
Jag har ett stort nätverk av industrikontakter återförsäljare och entusiaster som gör att jag kan ta ut och köra bilar som intresserar mig och kunna hålla mig uppdaterad om vad som är nytt intressant och på gång inte bara EV utan även ICE bilar
Bilar motorcyklar gamla Vespor och armbandsur är min drog det finns alltid ett antal Blocket sökningar Cars and Bids och Bring a Trailer kollas dagligen just nu står Freeman Thomas mästerverk first gen Audi TT ovanför en Peugeot 106 Rallye på listan
Tänker och lever med bilar varje dag nya och gamla
För mig svalnade det i början men efter nåt år väcks det lite igen.
Tycker det är roligare på ett sätt nu, jag har ju min bil som referens som allt jämförs emot och när man vet vad man har är det lättare tycker jag att bedöma vad som saknas och ha en minimibild över vad du fick för pengarna sist.
Nu kan jag tänka ”denna va ju cool men tillför den något?” När jag provkör nya bilar och väga den emot det jag har.
Processen fram tills köpet är roligast, har jag gjort rätt val map utrustning, motor, storlek kontra pris! Sedan följer en period där man återigen motiverar sitt köp inför sig själv och andra. Är man hyfsat nöjd så infinner sig en viss förnöjsamhet men jag försöker hänga med, började ju läsa Bilsport och Wheels när man var 15, gick sedan över till Automobil, som var något nytt inom motorjournalistiken när den kom, men är nog numera en Vi Bilägare typ😆.
Elbilar väckte en ny glöd efter att ha avverkat en etanol-Ford (ingen Ford på min gård). Nördar ner mig lika mycket vad gäller cyklar så det är nog en åkomma som är kronisk.
Fick hem min Zeekr X för två dagar sedan. Tror att jag fortsatt kommer följa utvecklingen men inte direkt vara inne och jämföra offerter, pris och provköra som jag nu gjort senaste året. Detta är egentligen inget unik när det kommer till bilar. Faktum är att jag lägger en massa tid på TV, datorer, mobiler osv när jag skall köpa dessa också. Bilar är egentligen inget som intresserar mig men elbilar ser jag mer som teknikprylar/rullande datorer och när nu valet blev Zeekr så är jag rejält intresserad av att ramla in på Zeekr-grupper/forum och rapportera buggar mm under mitt ägande.