Ioniq 9 ger ett ha-begär

Kikade nyss på @cgullin’s film om Ioniq 9. Vi har ju behov av en större bil och har funderat på en ID Buzz. Men jag är lite skeptisk till just busskonceptet…

Kanske får det bli en Ioniq 9, den verkar ha många bra kvaliteter! Är det bara hos mig som den väcker ett ha-begär?

Jag tycker den va sådär. Bakänden andas Volvo pre 2005…

Ja eller mindre smickrande, en likbil. Praktiskt åkdon, dock.

1 gillning

En likbil är väl ändå den ultimata cruisern.

2 gillningar

Jag var ytterst nära att köpa en begagnad f.d likbil i min ungdom då jag fraktade mycket i mitt jobb. Gillar fortfarande praktiska bilar att lasta i och förstår mig inte på nyttan med sedan modeller :smiley:

Alltså! En T-gul Hyundai Ioniq 9 med ett R på bakluckan… Eller kanske “Tubro” för att göra folk griniga! Det skulle jag älska :smiley:

Påminner den inte väldigt mycket om en Cadillac Escalade, speciellt bakpartiet?

1 gillning

Om du är i behov av en större bil så tolkar jag det som att du behöver den inom 6 månader och jag räknar inte med att Ioniq 9 kommer vara levererad till någon svensk uppfart förrän Q1 2026. Rent generellt tycker jag det är problematiskt när man presenterar en modell så pass tidigt och att leveranser och ägande blir mycket senare. Hypen går lite över.

Just Hyundai och Kia är väl företag som ändå brukar vara rätt snabba på att ta sig ut på marknaden. Kia EV3 annonserades ut i maj (?) och nu levereras den till kund. I det här fallet så är Ioniq 9 sen till Europa för at Hyundai har valt det, den kommer levereras i Korea och USA först. Svenska Hyundai har sagt Q3 och jag tror nog det inte blir så svårt att hålla eftersom bilen kommer rulla ut på andra marknader tidigare och svenska Hyundai kommer ha gott om tid att förbereda sig :slight_smile:

När det kommer till Kia EV3 så kan jag bara konstatera att det var lanseringsevent här nere i Skåne hos en auktoriserad ÅF för två helger sedan. När jag då frågade säljaren om när jag kunde tänkas få en bil så sa hon att allt är typ sålt som står på det första fartyget så om jag bestämde mig nu innan jul så kunde jag ev få en bil på ett kommande fartyg och då skulle leverans till mig vara mars-april 2025. Om vi då räknar från att utannonsering skedde i maj så blir det nära nog 1 år. För mig är det en evighet och så mycket annat roligt hinner presenteras under tiden så då svalnar intresset för den gamla produkten.

Tror jag är lite skadad av Apple som oftast lanserar och tillgängligör sina produkter inom 1 månad :slight_smile:

Förlåt mig . Men nu ska jag svära i kyrkan inför församlingen, och tycka att en sån bil för många barnfamiljer, som sällan kör längre sträckor. Kunde göra sig bra med häften så stort batteri , och en räckvidds förlängare, med stor tank som alternativ. Men om den skulle bli dyrare eller billigare , har jag ingen aning om ? . Men dom med lite laddångest , eller dom som gärna stannar på andra ställen , än på befintliga laddplatser, på rasten . Kanske skulle vilja ha en sån ! . Laddbar serie-hybrid, elbil med räckvidds-förlängare, eller laddhybrid? . Mazda kallar väl sin MX för laddhybrid .

Jag hade nog velat ha ett 40-50% större batteri dock. Har 50+ mil WLTP i dag, men det är på tok för lite. Hade gärna haft i alla fall 70+ på nästa bil.

Jag vill ta mig ~30-35 mil oavsett väderlek, och det gör jag inte med ID 4:an.

Jo då är det en sån du ska ha . Alla har vi olika prioriteringar och transportbehov. Men jag tror som sagt att det skulle kunna passa många . Dagens laddhybrider har lite för kort räckvidd på el , och onödigt med växellådan kanske . Så jag hade önskat mig något mellanting. Mins barn kör egna bilar sedan många år , så jag har inget behov av en så stor bil . Men hade hoppats på att Mazda hade haft kvar 35 kwt batteriet även på hybriden. Den hade då passat mig perfekt. För dom få gånger vi åker längre bort än 10 mil hemifrån, så är det på fritiden . Och då letar vi upp mysiga ställen på vägen . Absolut inte snabbmatskedjor eller vägkrogar i alla fall . Så då brukar vi ta gummans diesel Volvo i stället . För att slippa dubbla stopp .

Jo, så är det. Flera gånger per år kör vi 125 mil på en dag, och då funkar det bra med att ladda efter 20 mil. Dock har vi ett fritidshus 30 mil bort som vi kör till varje vecka, och då gör jag helst den resan utan ett laddstopp.

12-14 timmar ren bilkörning? Kan man överleva det?

Jo det går men vem fan vill göra det jag har en gång kört Grimaud till Vallentuna i en Volvo 850 T-gul på 25 timmar ingen direkt njutning men det går
Ju äldre man blir ju mer njuter man av en slow ride när vi ska till Italien har vi lärt oss det tar den tid det tar och blir hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd…

1 gillning

Den kan jag förstå men nu när ID.4an ska bytas ut kan det inte vara ett större problem att lösa den resan på ett fullt batteri

När vi åker till, eller hem ifrån, huset i Italien är det 3 st 100 mils stinter, ganska precis 300 mil totalt på 3 dagar, ofta helt själv i bilen, familjen tycker det är för tråkigt :smiley: blir runt 12 timmar per stint

Brukar ta 16 timmar för oss med alla stopp. Har kört sträckan på samma tid i 10 år med olika bilar, och tiden är ungefär samma med elbilen som med bensin/diesel. Man behöver ju ta lite luft ibland och då kan bilen lika gärna ladda. :blush:

Rekordet är med en XC90 T8 under pandemin, då gjordes det bara korta pauser och vi landade på 14 timmar.

1 gillning

Stor marginal i dag - klarade det utan laddstopp. :sunglasses: Blev 90 km/h sista milen bara för att jag inte ville trycka in ett stopp.