ID.Buzz - Hiss eller diss

Precis därför det skall bli spännande att se hur mycket Kia vågar ta ut svängarna på PV5, men gissningsvis stannar det vid den vila vi ser på övre bilderna.

Alla koncept tar ut svängarna, precis alla… ytterst få tar med sig något i produktion.

Vet inte menat som en pissing contest utan ett krasst förklarande att Kia måste gå längre med PV plattformen än vad Volkswagen vågade med IDBuzz.

Och att den är en gigantisk flopp är väl inget kontroversiell statement då luften fullständigt gick ur markanden för den bilen redan veckan efter den hypade USA lanseringen.
IDBuzz saknar karaktär och är mest en gullig halvmesyr som EV. :man_shrugging:

Och väljer Kia samma väg med PV serierna så kommer de gå samma väg till mötes.

Och jag försvarar absolut inte Kia i allt de gör om du nu fått för dig det, och har aldrig gjort.
Via EV4 sedan är absolut inget jag räknar som en hit, och tom apful i baken. :man_shrugging:

Karaktär har den (du sade själv precis att den var gullig), det amerikanarna (om vi bryr oss om vad de tycker) tycker den är på tok för dyr och har för dålig räckvidd.

Ser rätt många hantverkare som glider runt i ID.Buzz här i Sthlm.

Biltypen, oavsett drivmedel, lockar inte många privatpersoner. Idag ska det vara fula tråkiga generiska suvar… :roll_eyes:
Är ID.Buzz en (gigantisk) flopp? Hur många bilar har VW räknat med att sälja och hur många har sålts?
Som sagt så är biltypen, och har varit rätt länge, sval på privatmarknaden.

Även om KIA tar ut svängarna och vågar mer så tror jag inte KIA kommer sälja bättre av den bilen. Inte många som vill åka runt i en minibuss idag. Eller? :man_shrugging:

Håller med om att man ser Cargo-versionen en hel del. Jag har sagt det förr tror jag men jag tror Cargo-versionen hela tiden var tanken men att ge den en “folkbuss”-utseende gav mer buzz (pun intended) och hade man inte gjort en passagerarversion hade folk klagat å velat ha det. Tror aldrig VW hoppades för mycket på den utan det är Cargo som säljer och där man tjänar pengarna.

1 gillning

Håller med 100%

Skulle inte förvåna mig om personbilen precis som Freeman Thomas och J Mays ikoniska 1994 New Beetle blir en kortvarig utsvävning från VWs designteam dom har gjort det tidigare Phaeton XL1 3L Lupo UP! GTI är bara några kostsamma utsvävningar i korta serier…

Hej, detta blir mitt första inlägg på forumet. Det här ämnet intresserar, eftersom utbudet av elbilar med riktigt bra lastförmåga än så länge verkar vara rätt magert.

Jag har kikat lite på ID.Buzz (lwb) – i teorin än så länge – och tänkt att en sådan nog skulle svara upp rätt väl mot min tänkta bilanvändning. De flesta tester och recensioner jag läst har varit övervägande positiva.

Så när jag läser här att ID.buzz är en gigantisk flopp blir jag förstås nyfiken. Vad är det jag borde känna till innan jag eventuellt lägger ca 700 papp? Finns det bättre alternativ?

Själv är jag ganska oerfaren som bilägare och än mer novis som bilköpare. När det gäller elbilar befinner jag mig kunskapsmässigt i en mycket brant uppförsbacke.

Så jag skulle vara väldigt tacksam om ni som har större insikter (och därmed kanske också åsikter) kunde bidra genom att förlänga den här tråden.

Av någon anledning så får jag fortfarande blänkare i mailen så fort någon skriver i denna tråd. Kanske bäst någon mera insatt och intresserad av ID.Buzz får ägandeskap av tråden?

Går det att fixa @cgullin

Det påståendet är en gigantisk överdrift

ID.BUZZ är inte allas bli den ser inte ut som andra och som sagts ovan är den inte tänkt som en volym bil från VW men behöver man utrymme slår den det mesta på dagens riktigt trista SUV marknad LWB modellen har så otroligt mycket användbart utrymme för människor hundar och prylar (jag har lastat en 60-tals Vespa stående och fått plats med en till utan problem i våran SWB) det är inte konstigt att Chrysler Voyager och Toyota Previa blev alla Amerikanska familjers Schweiziska Fällkniv på 80-talet
GTX är otroligt pigg och lider inte lika mycket av den extra vikten över framhjulen som många andra gör bilen/bussen är ingen Canyon Carver den trivs bäst på släta fina vägar Hård och mjukvaruuppdateringen som den fick iochmed LWB lanseringen är riktigt bra och den bakhjulsdrivna räcker långt om man inte bor i Åre
Man kan inte räkna med en hypereffektiv bil den är ju i princip en stor och tung (2.5 ton och uppåt) frysbox på stora och breda hjul min genomsnittliga förbrukning under 9månader och 1500mil med flera resor på kontinenten är 21.6 kWh/100km det ger också att man får ladda lite oftare och med en tung högerfot på Autobahn har jag sett uppåt och över 29 kWh/100km
Däremot får man inte vara blyg jag har inte sen min 29 A Ford Roadster Hot Rod haft en bil som väcker så mycket uppmärksamhet folk vinkar och ler fotar sig vid bilen och 40-50 talister vill gärna prata om Flower Power och orginalet VW Typ2 som dom hade en gång i tiden tillochmed Pernilla August (Luke Skywalker’s farmor) ville ge den en kram

Mitt råd är hitta en VW ÅF ta ett snack med en säljare och visa att du är en seriös köpare så kan du säkert få låna hem deras demo en dag eller två för att kolla om den verkligen fyller de behov ni har för att transportera familj och prylar Som jag förstår det byggs dom bara till din specifikation och det finns väldigt få lagerbilar hos handlare det gör att prutmånen är minimal och när man väl sitter där och specar upp bilen med säljaren kan priset rinna iväg tro mig ID.BUZZ är inget man privatleasar på 3 år ID.BUZZ säljs genom VW Transportbilar och det gör att det går att bryta upp tillvalspaket på ett sätt som det inte går med personbilarna så man kan i princip speca det som man vill ha den och dessutom ha 3års garanti

Våran ID.BUZZ är specad exakt så att den fyller våra behov och dessutom var den det mest personbils liknade som kunde anpassas utan att bli en 'invalidbil"
Är jag nöjd? Den gör det den ska med bravur och visst skulle nya hård och mjukvaran vara trevligt men inget jag inte kan leva utan Hemma i Italien är den en stjärna den får otrolig uppskattning från designtokiga Milanese och med nya fälgar och en lätt sänkning har den fått en “egen look” Vi köpte den och räknar med att leva med den många år framöver…

Jag ska väl erkänna att när jag såg den första prototypen på motormässa i Hamburg 2014 så bestämde jag mig “den ska jag ha” och nu 10 år senare när den gick i produktion fanns det inget annat val när ID.3 gick tillbaka “gigantisk flopp” eller inte

Våga vägra SUV

1 gillning

Du kan själv välja att sluta få aviseringar för en tråd lägnst ner.

2 gillningar

Tack, man lär sig nåt nytt varje dag :slight_smile:

Tack för utförligt svar och extra bock för tipsen kring möjligheterna att speca individuellt.
Jag tycker också att ID.Buzz är riktigt tilltalande vad gäller designen, men jag är inte omedveten om risken för att ett förföriskt yttre kan grumla den kritiska blick som väl varje bilköpare bör utrusta sig med.
Just nu irrar denna blick, men den blir förhoppningsvis stadigare efter en provkörning.
I avvaktan på den tar jag gärna emot inspel också från er som tycker att VW har lyckats mindre bra med buzzen på en eller annan punkt.

Inte för att februari månads registreringssiffror berättar hela sanningen men den pekar ut en riktning

Intressant är att Europeiska varumärken helt dominerar listan med en Korean en Amerikan och ingen Kines i top 15

Och den “totala floppen” VW ID.BUZZ* hamnar på delad 9e plats med Volvo EC40

*Cargo versionen är nog inräknad i dom siffrorna om man inte filtrerat bort lätta lastbilar

Vem kunde tro det…

1 gillning