Hur man bygger en bil som kan ladda snabbt till 100%

Jag fick en tanke för en stund sedan, och det är att biltillverkarna har en pedagogiska möjlighet som de valt att inte ta när det handlar om att presentera batterikapacitet, och ett sätt att marknadsföra en brist som en fördel.

Allmänt känd “best practice” inom elbilsladdning, i alla fall för NMC-batterier, är att sluta ladda vid 80% till vardags, och ladda upp till 100% när man behöver räckvidden, t.ex. vid en längre resa. Detta för att skydda batteriet från degradering över lång tid.

En annan välkänd best practice är att inte DC-ladda över 80%. Detta för att det går långsamt att ladda över 80%, och det går snabbare i de flesta fall att bara köra vidare när man laddat till 80% och sedan stanna för ett till laddstopp, än att nöta in de där sista procenten.

Båda de här grejerna framstår som negativa aspekter för potentiella elbilsägare. Vadå, kan man skada batteriet bara för att man vill använda hela batteriet? Jobbigt, då måste man tänka på det också. Och jäklar vad långsamt det går att ladda mot slutet av laddningen…

Men vad händer om vi definierar om laddningsprocenten? Så att det som idag rapporteras som 80% istället rapporteras som 100%? Då blir allt plötsligt mycket enklare. Du laddar till 100% till vardags. Enkelt. Och när du snabbladdar, så laddar du upp till 100% om du vill. Det går snabbt, eftersom den här bilen har klassledande laddtid för att ladda från 10-100%.

Men, då undrar säkert, är det inte jäkligt synd att låsa ner 20% av batteriets kapacitet bara för att man inte litar på att kunder ska behandla bilarnas batterier varsamt, eller inte stå och DC-ladda och blockera snabbladdare helt i onödan? Jo, det vore det. Men här har den hypotetiska tillverkaren funderat ut en funktion.

“Med RangeBoost-teknik kommer du upp till 25% längre på en laddning.*”

Ja, det krävs inget geni att förstå att det “RangeBoost”-knappen i själva verket gör är att låsa upp laddningen så man kan ladda till 125% (eller det som annars kallas för 100%). Det borde vara lättare att förklara för konsumenten att man utnyttjar mer än “normal” kapacitet av batteriet när man trycker på den knappen, och att kunden ska se denna kapacitet som en trevlig bonus när man behöver den, men som ska användas med omsorg, inte hela tiden.

Och då kan kunden så klart jämföra med andra elbilar som laddar långsamt till 100% och dessutom inte har någon “RangeBoost”-funktion… mycket sämre.

Manipulativt? Tja, det är väl ett ord för det. Pedagogiskt är ett annat. Det är ju inte ens tekniskt felaktigt, skillnaden är att man mäter procent av “nominell / rekommenderad” kapacitet, istället för procent av “maximal” kapacitet. Samma koncept används t.ex. i flyg- och raketmotorer där man kan köra dem med över 100% gaspådrag, eftersom 100% är motorens “nominella” effekt, och där är målgruppen inte direkt tekniska idioter. Det är inte så att batterierna är helt fulla vid 100% eller tomma vid 0% idag, det finns redan idag marginaler inbyggda som vi användare aldrig får se, eftersom de hade slitit mycket på batteriet.

Det hade också öppnat upp för olika tillverkare att flytta på den här “80%”-siffran åt ena eller andra hållet, utifrån olika batterikemi. LFP-batterier t.ex. har jag, så vitt jag förstått, ungefär samma skötselråd som NMC-batterier, men utöver det behöver man ladda till 100% (eller 125%) då och då för att kalibrera räckvidden. Men det hade också vart ett sätt att differentiera bilar om man har lite fantasi, de billiga bilarna med LFP-batterier har ingen RangeBoost-funktion, men de dyrare med NMC har det. (Kaching, säljargument!) De som förstår komplexiteterna inom LFP kan fortsätta ladda till 80% eller 100% om de vill för att optimera till max, och de som bara tutar och kör behöver inte tänka på det.

Vad tror ni? Personligen tror jag att om en tillverkare skulle börja med att redovisa sina laddstatus på det här sättet idag så skulle det skapa mer förvirring - inte mindre, så även om jag tycker att det här sättet är bättre än det vi har idag tror jag inte vi bör gå över till det.

Men man undrar ju om det inte hade varit bättre om man bestämt sig för att göra så här när elbilar fortfarande var tämligen nya.

1 gillning

I grunden tycker jag att du har rätt. Folk rent generellt laddar sina grejer till 100% och om det är möjligt(vilket det givetvis inte är med bil) så låter de även sladden sitta i även om batteriet blir sämre när det nått 100%.

Problemet är att WLTP och räckvidd är en så otroligt viktig siffra för många förstagångsköpare även om den inte stämmer. Om någon skulle redovisa sin WLTP som 80% av kapaciteten men någon annan ligger kvar på 100% så lovar jag dig att den som ligger kvar på 100% kommer sälja fler bilar.

Själv tror jag att framtiden är LFP-batterier och ev laddning till 80% när man är ute på resa och kör DC. Men den mesta laddningen är ändå hemma och då laddar man till 100% typ varje gång.

Ja, men WLTP-siffran kan man ju faktiskt basera på när man har RangeBoost-funktionen aktiverat. Allt annat vore ju orättvist, eller hur? :wink:

Jag tycker dom flesta är med på att man ska undvika ladda till 100%, bilarna har tom funktioner som hindrar från det som man kan ställa in manuellt. (Om bilen saknar en laddgräns funktion så borde batteriet klara 100% laddning, som tex Ioniq 2016-2019)

Däremot vore det smart om dom sista 8% av batteriet var kalibereade så dom sista % var dolt och att bilen istället rapporterade 0%.

Man borde dock kunna “krypa” med bilen i 7-8km/h till batteriet helt blir urladdat vilket skulle ta minst 1h men så att man alltid kan flytta bilen till en stopsäker plats eller om man är så nära en laddstation så man åtminstone kan krypa dit.

Jag tror ni underskattar den oerhört stora gruppen som ser att bilen är en A-B transport. Att inte ladda till 100% kommer inte accepteras om nu inte sista 20% laddas makalöst långsamt. När detta gänget intar laddplatserna kommer det bli kaos och bilar som laddat klart även till 100% kommer stå kvar och ta en plats.

Folk är egoister och bryr sig inte om batterihälsa. Jag har själv en bil med NMC och har laddat den full typ varje gång och märker jag någon degradering på batteriet så här 3 år senare. Nej inte direkt så att det påverkar min vardag. Då är det betydligt större skillnad när det kommer till vintertid vs sommartid än hur långt den gick när jag plockade ut den vs idag vid samma temp.

Jag gillar tanken att 80% graderas om till 100% och gärna att de sista 20% rent av inte kan snabbladdas. Alla vill ha 100% när de lämnar sin laddare. Sedan låter vi tillverkarna lösa laddhastigheten för de sista 20% och vips så kan man ladda snabbt tills batteriet är fullt. Som konsument vet jag bara att jag laddar min bil till 100. Enkelhet vinner oftast i längden.

1 gillning

Nä, helt rätt, batteridegraderingen är inget man märker av på några år, utan det är mer angående långtidshälsa. Den som leasar sin bil på 3 år bryr sig inte.

Förmodligen inte leasinggivaren heller då det inte är något som märks på 3 år och därmed inte påverkar andrahandsvärdet nämnvärt.

Jag har ett annat perspektiv då jag köpt bilen nästan ny och planerar att äga den en längre tid. :slight_smile:

Och det kanske i slutändan är anledningen till att biltillverkarna inte gör detta. Folk får skylla sig själva om de inte gör enligt tillverkarens rekommendationer, i värsta fall får folk köpa nya bilar…

Det är lite så lastbilar fungerar – närmare 100 kWh buffert (ej upplåsningsbart)

Jag har precis som du köpt min bil och laddar hemma till 80% om vi inte ska ut på långresa då blir det 100% och sen laddar jag på snabbladdare till 50-70% och drar vidare mot nästa laddare har lärt mig att resa med elbil tar den tid det tar…

Min leasade ID.3 laddade jag alltid hemma till 100% och till 80% på snabbladdare under strax över 3år och 5000mil där hade batteriet degraderats 3%