Nu i veckan var jag ute drog runt på min husvagn med min BMW i4 och medans jag tuffade på i 80 km/h så funderade jag lite grann på förbrukningen.
I tester och artiklar är det stort fokus på förbrukning där målet är att den ska dra så lite som möjligt. Om man vänder på det istället, vad är den högsta genomsnittsförbrukningen ni haft? Min bil drog ca. 3.4 kwh per mil med husvagnen men tänker att finns de som har haft mycket högre förbrukning än så.
I min bil kan man se aktuell förbrukning och vid fullt gaspådrag så den maxar på 99.5 kwh per 100 km, är det vad den teoretiska maxförbrukningen skulle kunna vara? Gäller den för alla bilar eller har alla bilar olika teoretisk maxförbrukning?
När du gasar används mer effekt än om du bara ligger och tuffar, då används oftast väldigt lite. Så att snitta 99,5 kWh/100km är helt omöjligt Jag har själv en i4, en M50 som jag monterat egna fälgar och däck på, det höjde min förbrukning från ca 1,8 till 2-2,1/10km och där ligger jag idag, blandad körning. Det anser jag vara rätt högt på sommaren.
Hade en Mustang Mach-E tidigare som vintertid gärna låg 2,6-2,7. Då hade jag inte laddare hemma och fick ladda publikt - Inte så billigt… men trevlig bil
Jag har för första gången dragit släp med min ID.BUZZ som även utan släp är ganska törstig sen ny har den snittat 22kwh/100km i snart 700 mil vid flertalet kortare turer (med tung högerfot) har jag sett upp mot 25-27kwh/100km vilket är förståeligt då den har luftmotstånd som en gigantisk tegelsten Jämfört med min ID.3 som under 4000mil snittade 15kwh/100km så är den märkbart törstigare
I veckan gjorde jag en tur&retur Österlen Landskrona med en Ducati på släpet ja visst gick det nog lite fortare än lagligt ibland och jag snittade 35kwh/100km vilket känns helt OK Lyckades “låna” lite el medan hojen stog i bromsbänken så att jag kom hem igen utan att behöva ladda på vägen för den hade inte klarat 24mil på en laddning
Förväntade mig inte att en bil som ID.BUZZ med sina 2.5 ton stora breda hjul och frontyta som en SL buss skulle var snål och kommer man över 120 km/h känns det som förbrukningen dubbleras men som sagt klagar inte har ju en av mina bilar som drar en bit över litern/mil
Det högsta som jag har haft var när vi körde Dorotea-Sundsvall i typ -15 grader och kanske 10 cm snö på vägen. Då drog vår ID 4 någonstans omkring 2,9 kWh/mil.
Maxförbrukning så här långt för mig är 3,3 kWh/mil, Tesla MY LR Härnösand - Örnsköldsvik, 103 km med en medelyttertemperatur på -21 (+18 i kupén under resan).
Nollgradigt, regn ömsom snöblandat regn med mycket vatten på vägbanan verkar vara det som ökar förbrukningen mest för min BMW i4 edrive40.
Åkte till Stockholm t&r (48 mil), mestadels motorväg i vädret ovan och snittförbrukningen landade på 23 kwh/mil, var uppe i 27 ett tag men då förvärmde den batteriet inför laddning. Detta är den högsta förbrukningen jag haft med bilen hittills, då har jag ändå kört i minus 17 grader (20 kwh/mil).
Högst ovetenskapligt så håller jag med, lössnö/snömodd runt nollan drar mer än -15 och torr vägbana. Samma sak regn och +10 drar mer än någon minusgrad med torrt. Dvs allt som ökar friktionen/motståndet för hjulen att rulla lätt ökar förbrukningen mer än densiteten i luften vid olika temperaturer.
Högst förbrukning har jag dock haft vid -30-35 grader i fjol.