Jag undrar om det finns någon tjänst där man kan söka efter laddplatser och filtrera på laddpriser?
Använder Chargefinder för att hitta laddare men där kan man inte sortera på pris även om man kan se ett inrapporterat pris, men då måste man gå in på varje laddare var för sig och kolla.
Finns det någon annan app eller sida som klarar av detta?
Nej inte i dagsläget. Borde inte vara så svårt att sätta ihop tycker man.
Det som krånglar till det är väl den djungel av appar, roaming och rabatter som innebär att priset kan variera enormt vid en och samma laddstation. Hoppas på att det blir mer jämförbara priser med kortbetalning som normalbetalning.
Jämförpriser på laddning skulle förhoppningsvis sätta press på priserna och konkurrera bort de värsta överpriserna.
Självklart skulle sorteringen i så fall vara på kortpris eller pris utan abonnemang. Har man abonnemang så laddar man väl oftast via det.
Jag laddar mestadels hemma så något abonnemang är inte intressant för min del. Publikt har jag laddat via antingen Preem-appen eller OKQ8 Elbilsladdning vilka brukar ha priser kring 5,50 kr/kWh.
Hade förmånen att passera genom Perstorp i Skåne förra helgen där jag kunde ladda för 3 kr/kWh.
På Nima i Kristianstad kan man ladda för 4,50 kr/kWh och då förstår inte jag varför man laddar på Cirkle K som ligger bredvid men tar 5,49 kr/kWh? Men man har väll något abonnemang som ger rabatt.
Det handlar inte om att altid få lägsta pris men om man kan sortera ut / hitta laddare som har priser UNDER 5 kr/kWh så sparar man lite och det skulle nog som tidigare nämnts sätta press på jämnare prissättning.
För er som inte vet så kan man numera också ladda på Nima med Northe kort eller app. Då kostar det 3,80 kr/kWh vilket är sjukt billigt för en snabbladdare.
Kräver Northe ett abonnemang eller är det bara en app att betala/ladda via?
Nej det behövs inget abbonemang. Däremot så skall du mata in kontokort uppgifter i appen precis som vanligt. Du kan också beställa ett kort som du kan blippa på laddaren om du vill annars funkar det med appen. Jag har för mig att dom reserverar ett belopp vid start av laddning som sedan justeras när du laddat klart men så är det ju på dom flesta apparna.
Har laddat ner Northe-appen och kikat lite i den. Nima är billigare men alla andra laddare verkar vara dyrare så jag tror inte det kommer bli en app jag använder mig av.
Rifil i Perstorp som jag nämnde tidigare kan man ladda för 3kr/kWh med betalkort. Laddar jag där via Northe-appen kostar det 7,70kr/kWh!?!
Northes priser kan variera. Men många gånger lite dyrare men värt att kolla av. För mig så är närmsta snabbladdare Nima och den är billigare an långsamladdrna runt mig så för mig är det en nobrainer.
Någon som vet om det finns öppna api:er för laddinfrastrukturen?
I så fall vore det nog en smal sak att sätta ihop en web variant med sökfunktion och sortering på pris
Yes, Nobil. Dock tror jag inte priserna syns där.
Det här är ju precis vad t.ex. Chargefinder gör. De har priser i sin tjänst men det verkar som att de förs in manuellt, hade det funnits ett bra API med priser utifrån olika tjänster hade antagligen det datat funnits hos dem.
Är prisinformation en så viktig aspekt när man letar laddare att man skall behöva sortera på den i sökresultat?
Jag kan förstå att det för ovana EVbilister kan vara en djungel men samtligt gör heller inte prisskillnaderna särskiljt stor skillnad om man laddar 95% hemma och bara gör någon resa om året.
För de som å andra sidan kör mycket, ja då har man oftast ändå abonnemang eller vet ganska väl vart och när man behöver ladda och vad det kostar.
Finns ju de som inte laddar hemma, utan bara publikt, då är det ju bra att veta vad det är billigt
Fast de är väl den kundkretsen som har bäst koll på priser, framförallt för att deras utbud av laddare oftast är väldigt begränsat.
Hittade denna som skall vara open streetmap baserad som om man är tekniskt lagd kan man dra hem den och installera upp Global EV Charging Points with Open Charge Map . Vad jag kunde se på json filen som han visa på sidan verkar pris finnas med (om någon lagt in det för stationen dvs).