Vi har ju sett vad åtskilliga prissänkningar och 0% ränta har gjort för andrahandsvärdena av Model 3 nu kommer ännu en smocka från Elon som kanske kortsiktigt löser dom dalande försäljningssiffrorna främst i USA men det kommer nog ge svallvågor i Europa och Sverige med en billigare och bättre? Model 3 vad händer då med redan sjunkande andrahandsvärden på begagnatmarknaden
Som jag förstod texten så tar man bort SR eftersom den har ett LFP-batteri från Kina vilket skulle göra den snordyr med de nya tullarna i USA. Den nu billigaste blir LR RWD som nyss blev tillgänglig och eftersom den kan få skatteincitament så blir den billigare än vad SR RWD var.
Den blir alltså billigare eftersom man kan få pengar av staten, tror inte den skulle bli billigare i Europa eftersom vi inte har samma typ av skatteincitament här.
Inte så överraskande om du frågar mig. Skulle i dessa tider aldrig köpa en elbil och inte tro att priset på nya bilar(av samma modell) inte kommer gå ner under kommande 3-5 års perioden. Köper du en bil idag så måste du vara relativt flexibel med hur länge du tänker ha den…och bara sälja om du i något läge lyckas få ett bra pris. Annars kör du bara vidare med bilen.
Är du orolig för andrahandsvärdet så får du privatleasa istället…och därmed ta en hel del andra problem som kommer med det.
Inne på fjärde privatleasing bilen nu , och upplever inga som helst problem med det. Man måste vara rädd om bilen, men det är jag ändå även med begagnade bilar . Gumman blir lite trött på mig när jag envisas med att parkera längst bort på hörn plats , Men gubben behöver ändå lite extra motion. Inget jag skulle rekommendera barnfamilj med lite busiga barn dock . Med 3500 mil om året så känns det som att det behöver bytas bil vart tredje år ändå . Men hade jag velat ha en Tesla , så hade jag nog hellre köpt den . Verkar ha lite stabilare restvärde , och väldigt dyra att leasa .
ID.BUZZ är ju en bruksbil och då får den stå parkerad med kreti & pleti medan min andra två ögonstenar får VIP behandling vilket egentligen inte är svårt när parkeringen på lokala ICA ser ut såhär…
Jo man har ju varit med om en del genom åren . Men jag behöver skydda mig mot idioten som sitter bakom ratten i min bil ibland också . Han som öppnar och släpper dörren trots att det blåser mycket ute. En gång backade han rakt mot en lyktstolpe, men blev räddad i sista sekund av autobroms vid backning, som han inte visste att bilen var utrustad med . Då blev han glad . Man kan behöva skydda sig mot sitt sämre jag också ibland .
Så sant som det är sagt. Även vi äldre blir ibland som ungdomar utan konsekvenstänk när vi sätter oss bakom ratten. Tur att dessa säkerhetssystemen finns, även om man ibland blir sugen att koppla ur vissa av dom
Jo, så är det. För några månader sedan gjorde jag en så jävla dum omkörning vid en 2-1-väg. Efteråt kunde både jag och frugan konstatera att det inte var snyggt gjort. Och då kör jag vanligtvis försiktigt. Så visst är den en idiot som sitter bakom ratten ibland.
Men att parkera bredvid någon och slå upp dörren i någon annans bil skulle jag däremot aldrig göra.
För några veckor sedan parkerade jag på en i princip tom parkering, men ganska nära ingången till Lidl. När jag kommer ut hade en danskreggad Nissan parkerat ~30 cm från min dörr och slagit in sin dörr i min.
Jag hade redan en skada från någon annan idiot, så jag orkade inte ens ta diskussionen. Är man så dum som den personen måste vara, så har man ju ändå inte alla hästar hemma och man vill ju inte hamna i slagsmål…
Ja fy tusan , sånt är inte roligt . Gumman har haft tur . På backad två gånger på byn , lapp lämnad båda gångerna. En på tio sa dom på försäkringsbolaget.
Problemet som andra leverantörer har med Tesla är deras minst sagt kynniga affärsmodell. Detsamma gäller alla Tesla köpare som nog gärna skulle vilja ha öppet köp, eller ångerveckor på sina köp, eftersom det är väl ungefär så ofta som Tesla ändrar sina priser. Många är nog de som sliter sitt hår. Vet inte hur det är med Musk, men Tesla beter sig lite som en 4-bokstavs diagnos.
Raljerar lite
Alltid lika roligt med Tesla. I pressmeddelandet så påstår de 12,5kwh/100km. På hemsidan har de på ett ställe 14,4kwh/100km och på ett annat 13,6kwh/100km… Allt givetvis gällande denna “nya” RWD LR.