Fungerande app och mjukvara etc.!

Hej på er!
Jag lyssnade på erat poddavsnitt när Alrik var med och gästade. Alltså jag har tänkt likadant. Varför kan inte alla elbilar få det att fungera som Tesla. Deras app fungerar hur bra som helst. Även deras infotainment och mjukvarauppdateringar m.m.
Är det så att Elon har rätt IT-kompetens eller handlar det om ekonomi vad är problemet tror ni?

Jag tycker att Volvos dragkrok som bara kommer fram där under när man trycker på en knapp och sedan kan man gömma den när men inte behöver den.
Hur smart är inte det?
Varför kan inte alla bilar ha det så??

Ärligt talat så var det nog lättare att välja sin fosilbil förr än att välja elbil idag :smile:

Gissningsvis är det för att Tesla är ett tech-bolag med en massa utvecklare, ux-designers och man jobbar med helheten på ett helt annat sätt. Tänk som när Apple lanserade iPhone och vi fick en integrerad kedja med en telefon-modell och en App Store istället för en massa olika telefoner(SonyEricsson, Nokia, Motorola mfl) och att apparna laddades ner från operatörernas portaler.

Dessutom kan alla på Tesla arbeta med tech(mjukvara och hårdvara). Ingen behöver arbeta med bränsle, motorer, förbränning mm som de gamla biltillverkarna fortfarande har då de fortfarande bygger fosilbilar.

Tesla har kraftfull hårdvara till sin infotainment och bygger resten av bilen runt det. Det klassiska är att man bestämmer vad som ska finnas och bygger mjukvaran efter, det är svårare nuförtiden dock.

Mycket mjukvarukrut läggs på att klara miljökraven för fossilbilar med.

Tesla har egna laddare som ska ladda egna bilar med samma mjukvara det är en ganska problemfri ekvation

Andra biltillverkare i hundratals ska kunna ladda vid laddare från tusentals olika tillverkare och med lika många mjukvaror vilket inte är helt enkelt

Till vi har en world wide standard kommer det att vara så och när man inte ens kan enas om en standard laddkontakt så lär vi nog få dras med det vi har men äntligen ser man kortbetalning på många laddare i Europa

Jag vill inte se en värld där alla delar samma mjukvaror, ideer och lösningar.

Då är vi i Nordkorea.

1 gillning

Var ju inte så lite ironi i mitt inlägg förutom kortbetalning…

Det handlar väl om man prioriterar att lägga energi på infotainmentsystemet, eller på annat. Om något verkar Tesla ha övertro på hur mycket man kan göra i mjukvara och använder gärna sina kunder som betalande försökskaniner.

Personligen tycker att idealet vore att bilar fick en öppen plattform för infotainmentsystemet där man kan installera vad man vill. Ungefär som man kunde välja stereo förr i tiden innan allt blev integrerat. Fast för mjukvara. De basala fordonsfunktionerna bör finnas i en nedlåst dator, resten borde vara fritt fram.

Det närmaste vi kommer till detta just nu är nog Android for Cars som Renault, Polestar och Volvo kör med, men även det är ju inte helt öppet på samma sätt.

1 gillning