Funderar på privatleasa

Jag tittar på att ersätta min gamla V40 D2 MY 14 med en elbil. Jag har kört den i över 10 år och ser fram emot att ta klivet in i framtiden (eventuellt?). Dock så tycker jag utvecklingen går riktigt snabbt och känner mig inte bekväm med att köpa en elbil och ta risken att dess batteriteknik är förlegad om några år och därmed inte värd särskilt mycket. Ser rubriker om nya batteritekniker som laddar 10-80 på 6 minuter, solidstatebatterier, Teslas prisdumpningar osv. Tittar därför på privatleasing, tanken är att man får betala en premie men låta bilhandlaren/tillverkaren ta den stora risken. Bilen jag egentligen vill ha är Nio ET5 Touring, men den är för dyr.

Så det jag tittar på nu är Renault Megane E-Tech (beg) eller VW ID.4. Dessa bilar har jag hittat privatleasingavtal på ca 5000 kr i månaden för 36 mån, 1000 mil per år (kommer nog behöva 1500 egentligen). Jag tror detta är rätt bra erbjudanden just nu, har ni några tips om andra?

Du verkar föredra små bilar så då kanske Volvo EX30 kunde vara något? Annars tycker jag att Megane E-tech är en supertrevlig liten bil som jag verkligen gillar så den slår jag gärna ett slag för. ID.4 tycker jag är tråkig, skulle hellre ta Megane :slight_smile: Det går även att hitta riktigt bra privatleasingerbjudanden på begagnade Polestar 2 på blocket just nu så den skulle också kunna vara något kanske :slight_smile:

Det är nog mest att dom mindre bilarna har en rimligare prislapp :wink: Dom allra flesta resor jag gör så fungerar en liten bil bra, har ingen stor familj som jag måste få in i bilen. Tack för tipset om Polestar 2 beg på Blocket, det kan absolut vara ett alternativ. Den där stora mittkonsolen injagar lite klaustrofobikänsla, men har aldrig provsuttit på riktigt. :slight_smile: Såg att Hedin har en EV6 1000 mil för 6000 kr också. Svåra val!