Har en liten fundering om snabbladdning,
som dök upp när jag såg Teslabjörns 1000km video av ID.7. Så är bilen inställd att batteriet ska ladda till 80% men han laddar till runt 55%.
Det jag funderar på är om bilen lägger upp laddningen olika om den tror att den ska ladda till 80% jämfört om den tror att den ska få 55% eller är laddkurvan konstant?
Kör ju inte elbil själv ännu, så kan inte testa.
Det snabbaste sättet att komma fram är att köra som en idiot, stanna och ladda i SOC-bandet där effekten är bäst och bara precis så mycket så du kommer till nästa snabbladdare med SOC:n där peaken börjar och sen upprepa.
Det är en bra benchmark på bilens generella värmehantering och laddprestanda över tid.
Ett hemskt sätt att åka roadtrip dock, där är det bekvämare att ta det lite lugnt och det är inget du behöver fundera på.
Inställningen han har där är framförallt för destinationsladdning där man till vardags vill ligga runt 80% för batterihälsans skull.
Ja, konceptet av hans test förstår jag.
Men det jag funderar på är om elektroniken i bilen, tror att den ska laddas till 80%. Så laddar den så fort det går till 80% Men om den vet att den bara ska laddas till 50% behöver den inte ta hänsyn till, hur de ska göra förat fylla resterande 30% (eller 50%) av batteriet.
Efter att nu sett Esses video om lastbilar, där man har en större buffert i batteriet för att ladda med högre effekt. Då är min tanke att bilen tänker. Aha, nu ska jag ladda till 45kWh av mina 90kWh då kan jag ha ladda 200kW i 10min istället för 5min, som den gjort i fall den laddats till 80%.
Hoppas det går att förstå hur jag tänker.
Jag förstår. Bilen är inte så smart.
Någon får rätta mig om jag har fel men laddkurvorna är ganska enkelt kodade och går mest på temperatur och SOC och lägger en utprovade kurva som är säker för batteriet där.
Hade så inte varit fallet hade bilarna laddat mycket bättre på vintern…