Första intrycket 2024 ID.BUZZ

Igår hämtade jag våran ID.BUZZ från Andreas på Michelsens i Tomelilla och det blev bara en kort vända och ordna med allt som behövde ordnas

Idag bar det av Österlen - Karlskrona tur och retur efter 3 år i ID.3 känns den gigantisk innuti men ganska lagom utanpå vikten nästa 2.5 ton är påtaglig men väghållningen bara vill ha mer småvägarna häromkring inbjuder till buskörning trots storleken Väl ute på E22 rullade det på i mellan 120 - 160 där det var möjligt idag blåste det en ostanvind 17-22 sekundmeter men BUZZ känndes otroligt stabil Travel Assist är ljuvlig håller bilen i mitten av filen släpper mjukt vid omkörningar och inget pingpongande som ID.3 hade för sig tyvärr har dom flesta vägar här på Österlen ingen mittlinje och då blir den nervös och det är bara att stänga av Jag har haft flera Fiat Scudo ett par Toyota HiLux och en Toyota Tundra så att sitta över dom flesta trafikanter är inget nytt men ID.BUZZ med sina smala fönsterpelare stora backspeglar har man en överblick som ingen annan Stolarna (enklaste utan eljustering eller massage) är mycket bättre än ID.3 som kändes som snålade på för att ge mer plats inget problem att avverka 20mil i raskt tempo

Väl i Karlskrona laddade jag hos Ionity 4 tomma laddplatser jag har obegränsad laddning året ut men hade nog klarat mig hem igen om jag dragit ner på takten men min högerfot är tung

Efter en dag i vänners lag bar det av hemåt det mörknade och kan ID.Lights ha blivit bättre jag vet inte men dom är otroliga men det gick lite lugnare hem med mycket musik i 9 högtalar anläggningen bilen är otroligt ombonad men i farter över 130 blir den lite bullrig stora hjul och en stor resonanslåda kan det nog skyllas på ID.3 var markant tystare i dessa farter Iochmed att jag köpt denna och inte är begränsad med körsträcka kommer den här rulla många mil i närområdet men också många resor ner på kontinenten I veckan blir det nog en lunchtripp till Öland för vem älskar inte Aronstorps Kroppkakor

Nu väntar jag på en uppsättning nya fälgar och lite Flower Power från lokal folierare

Edit: 2024 ID.BUZZ levereras fortfarande samma mjukvara som resten av ID bilarna med några tillägg men när ID.BUZZ LWB börjar levereras efter sommaren kommer även alla “korta” ID.BUZZ att kunna uppdateras till samma mjukvara med AI som ID.7 och ID.BUZZ LWB

4 gillningar

ID Buzz är en bil jag spanat på länge nu då den skulle passa våra krav ganska bra, men känner inte att den går att köpa nu innan den uppdaterats med nya motorn mm.

Så den där Editen att dagens modeller skulle kunna uppdateras till 4.0 var har du hört den?

Kan inte tänka mig att dessa bilar skiljer något från ID4/5 mfl som sålts sedan 2021 och nu har mjukvara 3.7…och är tyvärr låsta där utan möjlighet till förvärmning mm inom en rimlig horisont eller typ aldrig.

Både enligt min säljare och servicepersonalen och dom har alltid hållit sig till fakta

Visst den är inget rocketship 2.5 ton och samma motorer som i ID.3 men den har bevisat på första vändan att den är ett formidabelt landsvägslok och eftersom stadskörning bara händer när jag blir tvungen känns den kompetent för mitt användande men jag kan tänka mig att den blir bättre med nya motorn efter att ha spenderat ett par dagar i ID.7

Tror nog tyvärr att de är helt fel ute i frågan.
Och det är nog inte första gången säljarna inte riktigt har torrt på fötterna eller kan förmedla hur det verkligen står till. :pensive:

Var har du din info från? Internet?

Behöver alla bilar vara raketsnabba? Vad hände med vanliga praktiska stryktåliga bruksbilar dom bara rullar över väg o åker och sväljer allt man lastar?

Grattis till en snygg buzz!

Absolut inte ID.BUZZ räcker gott för mitt A till B körande vill jag ha speed har jag V8 Mustang Golf Cabriolet och om vägarna ska njutas till 100% finns det alltid en Ducati till det

1 gillning

Det är idag väl känt att bilarna med äldre hårdvara inte är kompatibla med mjukvara 4.0 och dess fördelar.

Jag är inte helt 100%, men tror nog ändå att volkswagen löser vissa delar av de problem som vi dras i våra bilar, men att uppdatera till det som sitter i LWB och ID4/5/7 som beställs nu är uteslutet.

Nya gränssnittet funkar inte på de äldre datorerna i våra bilar, där har @Esse gått igenom detaljerna ganska tydligt.

När det gäller handlare så var jag för ett tag sedan inne och frågade om uppdaterade ID4/5 och om de hade information när den skulle släppas.

”Hur vet du att den kommer? Lita inte på allt på internet” var svaret.

2 dagar senare presenterade volkswagen sverige det övriga Europa presenterat för veckor sedan. :man_shrugging:

Samma sak när jag köpte min bil 2021 och frågade efter laddkurva.
Svaret där var att den laddade med 135kW. :grimacing::rofl:

Kul läsning, grattis till bilen!
(I hemlighet önskar jag mig en Buzz California med V2L-funktion. Får väl se när det kan tänkas hända… :grin:)

1 gillning

Tur att den blir bullrig först i 130 eftersom motorvägsfart är 120! Skulle kunna tänka mig en tvåtonslackerad med campingutrustning om det finns! Flower power foliering låter coolt!

1 gillning

Om din Buzz kom med mjukvara 3.xxx och den “lilla” skärmen kan du nog tyvärr glömma 4.0 och alla dess fördelar som batterivärmning etc