Förmånsbil som passar behov

Hej allesammans!

Som rubriken berättar så är jag i behov av en elbil som täcker mina behov, inom yrket men även privat.

I min tjänst så innefattar en del resor runtomkring i Sverige & eventuellt i grannländerna för att besöka företag. Räckvidd är av största vikt då jag idag lånar en xc40 recharge som har väldigt dålig räckvidd (100% = 300km i dagens temperatur).

Familj & fritidsbehov; med både barn och hundar behöver jag ha en rymlig bil, med jakten som ett stort intresse så är jag även i behov av en bil som har någorlunda markfrigång, att ha AWD är något som jag tvekar på då det verkar som det tar för mycket på räckvidden & snarare väljer bra vinterdäck istället.

Ett par bilar som jag har kollat på men jag är fortfarande osäker till är tesla MY, vw id4/ 7 Tourer & Ford Explorer. EV9 känns som för dålig räckvidd för det prislappen.

Hoppas på en trevlig och öppen dialog som kan leda mig fram till ett beslut.

Mvh Hampus

Av de du radat upp så är id.7 snålast och mest komfortabel både i säten, dämpning och vägljud i kupén (om du skaffar en edition bil med DCC chassit). Skaffar du dessutom Pro S så får du rejält räckvidd, vanliga Pro kommer du längre än ID.4, Enyaq och Explorer. Dock markfrigången “endast” 14.9 cm.

ID.4, Enyaq och Explorer är kusiner så där är det tycker och smak om design och lösningar på infotainment som skiljer. Möjligtvis viss skillnad på komfort så testkör dem alla. Vad jag kunde hitta så har Explorer 14cm markfrigång, ID.4 16,3cm och Enyaq 18.7cm (Obs Sportline är lägre)

MY är väl den med sämst komfort och vägljud (ej hundra jämfört Explorer som jag inte provat). Men testare brukar iaf ge ID.4 och Enyaq högre betyg då de jämförs. Man kan dock få fin markfrigång på 20cm med förhöjningskit, standard är 16.5 cm. Vet inte hur komforten förändras med höjning.

Hej Zander,

Tack för din input, jag tar med mig den informationen, och summerar ihop det som att id7 T pro s eu är det bästa alternativet för att täcka mina behov.
Finns där några andra alternativ på marknaden som skulle kunna vara aktuella att titta närmare på?

Vet inte om Renault scenic årets bil 2024 passar ditt familjebehov vad gäller utrymmen. Något bättre lastutrymme än ID.4 och dess markfrigång och räckvidd är bra och väldigt bra.

Kan vara värt kolla på om den inte faller på utrymmet.

Beror ju också på hur mycket du får spendera…

Jag gillar verkligen i5 e-drive Touring med bakhjulsdrift den känns som en “riktig” BMW både i körglädje och ut och invändig design en solid bil och inte så mycket elbil

Men för nästan halva pengen får du en välutrustad ID.7 Tourer även där den bakhjulsdrivna DCC chassit är magiskt och utrymme inuti slår BMW på fingrarna så egentligen är det ett enkelt val

Har bara haft Ford Explorer en dag och har svårt att uttala mig den känns väldigt ID.4 och det är inget fel egentligen den är snygg på sitt sätt men jag är absolut ingen SUV person

EV9 har jag haft ett par gånger och jösses vilken best den är snygg utanpå (den mörkröda) men innuti känns den igen väldigt elbilig (som förstärkts av vit inredning i den jag haft tillgång till) den känns större än min ID.BUZZ men inte lika rymlig invändigt Den känns väldigt tung på vägen men är vägarna bra och det rullar på i 3 siffrigt är den en fröjd men den är också en SUV altså inte min smak

IMHO

Tack, nej det är nog mest jag som inte är villig att betala mer ”än nödvändigt” men jag är givetvis villig att betala vad det kostar för att uppfylla mina behov så gott det går.
Jag är nog tvärtom gällande SUV, haha. Jag har haft CRV & Outlander & gillar att inte behöva slänga sig ner i sätet, fyrkantigare bagageluckor och rymligt utrymme för att fylla bilen med jaktgrejer, bur, barnvagn.
Andra exemplet är att fylla bilen med saker till mässor.

Men med det sagt spär det även räckvidden som får avgöra, därav kanske id7 T är en mellanmjölk och närmsta jag kan komma enligt önskemål?