Förbokning av bilar

Kanske inte en ren elbilsfråga men hur funkar det egentligen med förbokningar? Jag har själv aldrig förbokat någonting när det kommer till bilar och teknik. Tycker det verkar konstigt att boka något långt innan man kan prova eller i varje fall recensenter kan prova.

Samtidigt läser jag idag att Rivian R2 fick 65 000 förbokningar på 24 timmar efter lansering. Hur är det möjligt att så många vill köpa en bil som inte sätts i produktion 2026?

Eller är det så att man numera bokar sig på en hel massa olika bilar bara för att få en köplats och sedan har man möjlighet att hoppa av 4 av 5 bokningar som man ligger på när det väl blir skarpt läge? Om det är så kan jag tycka att förbokningar inte betyder någonting.

@cgullin och @Esse “brukar” skriva upp sig på lite olika märken om jag har förstått rätt och sedan välja det som kommer först/verkar bäst? :slight_smile:

Nej i mitt fall verkar det bli det som kommer sist :smiley:

Har en reservation på en Tesla Cybertruck och jag lär varken se en Cybertruck eller mina $100 men har läst att Tesla fanboys är villiga att ge upp till $7.500 för en early reservation och enligt Tesla är den transferable

Jag är gammalmodig, kan jag inte känna/klämma och provköra så reserverar jag inget.

Tänk om det är skrot :joy:

1 gillning

Undra hur länge du kan behålla reserverationen innan den når peak value!

1 gillning

Jag tror nog den har nått peak value nu när dom börjat levereras och missnöjda köpare gnäller på nätet om korrosion steer-by-wire fälgsidor som sliter på däcksidorna för att bara ta ett par klagomål

Jag förbokade min Model3 också kostade $1000 och tog tillslut leverans av mitt största misstag ever :face_with_diagonal_mouth:

Det där verkar lustigt, i Europa måste hjulen iaf ha mekanisk koppling till ratten som redundans, kanel därför den inte kommit hit :sweat_smile:

Det är mest disruptors och sensationalistmärken som håller på med sån form av förbokning.

Med en obefintlig eller mycket liten avgift så kan man ”paxa” sin plats i kön för en produkt du inte vet någonting om.

I själva verket handlar det om aktiekursen och PR för bolaget.

Traditionella bilmärken håller inte på med sånt skulle jag påstå. Man kör en världspremiär och sedan en lansering med priser, ibland är den dock samtidigt. Lanseringen brukar inte vara mer än någon månad bort från att produkten levereras och brukar komma med fullständiga specifikationer med utrustningslistor osv.

Är det mycket tidigare än så, tittar på dig VW, så brukar det röra sig om konceptlanseringar (vilket både CT och Rivian också var om man ska vara ärlig) men då är det inte tal om några förhandsbokningar. Det är inte seriöst om du frågar mig.

Nja, det handlar väl lite om olika saker kan jag tycka. Om man tar mitt fall med Polestar 4 så har jag ju beställt bilen, gjort klart min konfigurering och behöver bara avsluta finansieringsdelen. Att betala för att hamna i en kö med möjlighet att beställa bilen när det väl blir möjligt kräver att man har någon hypad produkt som kan generera lite buzz!

Vill också säga att jag har hittils tagit emot alla bilar som jag har beställt vilket bara är 4, en Volvo XC40 T3, XC40 Recharge, Mustang Mach-E och EX30n :slight_smile: Polestar 4 är den första jag beställt där jag är osäker på hur jag gör!

Ja för Polestar 4 är ju en klar produkt och har haft säljstart.

Jag pratar om Rivian och CT som ska förbokas flera år i förväg.

Så sant så och är det hos Tesla kan väntan på att Elons löften bli lååååång Nu kan man ju lägga deposit på Roadstern som Elon lovade för så många år sedan att jag inte kommer ihåg när🫤

Blev faktisk erbjuden 25.000.- för min Model 3 allokering såhär i backspegeln skulle ha gjort det :face_with_diagonal_mouth:

Loggade in igår och såg min Polestar 4 blivit flyttad till feb 2025…wtf?? Har det hänt alla eller ska man känna dig utvald?

Har du valt Elektrokromatiskt glastak? Såg i konfiguratorn häromdagen att om man bockar i det tillvalet så ändras beräknad leverans till första kvartalet 2025…

När la du din bokning på din Polestar 4?

Hmm… några timmar efter presentationen tror jag det var.
Jo jag valde sådant glastak

Alright. Då kan jag säkert vänta mig ett likadant besked snart… suck.

En delvis relaterad fråga, om man bestäler en bil, får ett leveransdatum och sedan skjuts det upp, får man avbeställa utan kostnad m.m?
Jag är livrädd att beställa ny bil för jag hatar att vänta på saker och skulle mer än gärna fimpa ett märke som inte levererar i tid.

Har tre års garanti kvar på MG:n så ingen brådska men lär ju förhoppningsvis finnas mer vettiga grejer från Europa när det blir dags.

nope, alla leveransdatum är preliminära så det skyddar man sig ifrån :slight_smile:

När jag var verksam inom Mercedes så fick man avbeställa utan kostnad om bilen var försenad mer än 4veckor från första preliminära datum som står på orderbekräftelsen.

Byta till dyrare modell under tiden order var lagt var också utan kostnad. Denna tycker jag är tveksam då det innebär mycket admin för agent, men nöjd kund så det får väl gå.