Såhär i vintertider är det ju mer regel än undantag att bildörrarna fryser vid minusgrader. Själv har jag haft oturen att mina bakdörrar har frusit och inte går att öppna i dagsläget. Bägge framdörrarna samt bakluckan och laddluckan går lyckligtvis att öppna. Har även införskaffat ett s k snöskydd till laddluckan.
Hade på ett s k silikonstift på gummilisterna vid framdörrarna, men av någon anledning så tog jag inte gummilisterna vid bakdörrarna. Får bli en läxa tills nästa vinter. Nu väntar jag bara på att det skall bli några plusgrader så dörrarna bak går att öppna igen. Saknar garage, men har haft det tidigare.
Finns det något annat att göra för att få upp sina bakdörrar som frusit?
Nej skulle säga att alla märken kan drabbas, sedan har det väl skapats extra problematik för vissa med “ramlösa” fönster på dörrarna.
Mitt tips är borsta av bilen innan man startar kupevärmare/kör iväg för att all extra snö på bilen smälter och blir givetvis is då bilen parkeras och blir kall. Man kommer inte undan men minskar problemet litegrann.
Har man en VW (och dom flesta VAG produkterna) öppnar man VW appen 30 minuter innan man ska iväg och sätter Klimatreglering på önskad temperatur (jag föredrar 22⁰) och får även stolar och ratt uppvärmd till önskad temperaturer när man ska iväg
Vi får sällan några mängder snö här på Österlen men häromdagen låg det på morgonen kanske 5cm snö på ID.BUZZ så 3x30 minuters uppvärmning och bilen var snö och isfri Vintertid står bilen alltid kopplad till laddare så den är alltid fulladdad även om man Klimatreglerar
Sant, har en Skoda med tillhörande app där jag kan styra uppvärmning av kupen. Har dock testat att förvärma bilen för att se om bakdörrarna släpper. Tyvärr gick det inte att ens då få upp dom. Problemet här var att jag inte hann stryka på silikonstiftet på bakdörrarna p ga kraftigt regn. Sedan kom minusgraderna, och de frusna dörrarna var ett faktum.
Misstänker att det är fukt från regnet som sedan fryst som orsakade att mina bakdörrar nu inte går att öppna? Bara att invänta minusgrader
Både golfen och Kina-mg:B klarar taskigt kustväder med fukt och minusgrader kanon, mg:n ändå lite bättre, det är verkligen ingen skillnad på att öppna varken dörrar eller laddlucka i minus 10 mot plus 10.
Känns som otveckligen gått bakåt om en moden bil inte tål minusgrader…
Kommer du bara in i bilen och kan köra en stund, så brukar det ju lösa sig ändå. Bilen rör på sig och då brukar det släppa efter en liten stund tillsammans med att det förstås blir varmt i kupen.
Risk för att det skadar lacken tyvärr, då det kommer bli en sådan stor skillnad i temperatur. Kan göra mer skada än nytta. Men tack för att du kom med ett tips.
Tydligen skall det bli plusgrader ikväll; är det läge att försöka öppna bakdörrarna då, och torka av gummilisterna med ett torrt papper?