Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Nu är det inte bara verkstad personal som skulle förlora jobbet vid en sådan grej

Så varför är detta ett problem för Tesla, men uppenbarligen inte för Volkswagen, Volvo, BMW mfl? Även de är globala. Visst har de kollektivavtal både här och i Tyskland?

1 gillning

Detta har tagit en intressant utveckling, jag får intrycket att Teslas lösning är att ta in alla hantering internt istället för att använda underleverantörer.
Detta skulle bland annat kunna omfatta:
*Egen skadeverkstad med egna mekaniker
*Egen serviceorganisation med snickare, elektriker, målare, städpersonal etc,
*Egna lackerare
*Egna lastbilschafförer etc…
Alla anställda direkt av Tesla utan kollektivavtal
Tesla har jag tidigare gjort sig kända för sin vertikala integration, detta blir därmed bara ett logiskt nästa steg.
Nu blir facken utmanade på riktigt samtidigt som missnöjet bland tredje man ökar över fackens agerande. Facken har inte heller kunnat producera några missnöjda fackanslutna medarbetare hos Tesla som skulle ge deras agerande ökad legitimitet i allmänhetens ögon.
Arbetsgivarsidan knorrar också över effekterna av vad de uppfattar som orimliga sympatiåtgärder. De enda som verkar bli drabbade just nu är Teslaägare och företag som varit duktiga och tecknat kollektivavtal.
Den pedagogiska utmaningen för facket i att rättfärdiga sitt agerande för allmänheten blir mer utmanande för varje dag som går…

Följer detta med spänning eftersom jag har på känn att situationen kommer att få konsekvenser för “den svenska modellen”…

2 gillningar

Jag funderar över några saker i denna konflikt.

Dels angående att det är något speciellt med att tredje part blir drabbad och att det skulle vara speciellt? Det blir alltid tredje part som blir drabbade mer eller mindre, eller tänker jag fel?

Ett intryck jag får är från kommentarer i media framförallt på FB inlägg är “jag”, “jag”, “jag”.
Jag (:joy:) blir förvånad att många är så självupptagna. Det kan också höra ihop med att många tänker bara på vad som händer just nu.
Inte hur löner, arbetsmiljö semestrar etc har uppkommit genom kollektivavtal där delar också blivit lag.
Jag (igen) tänker på vad för förbättringar som kan komma att bli i framtiden med kortare arbetsdagar och andra förbättringar som knappast kommer att ske om endast företagen får bestämma själva. Speciellt om den amerikanska modellen får fotfäste i Sverige.

Till sist, denna konflikt är större än Tesla. Det handlar om hela Sveriges arbetsmarknad och det spiller säkerligen över utanför Sverige också.

1 gillning

Det handlar om pengar. 500 000+ kronor som står på spel hos varje Tesla-ägare.
Det är inte en hotad flygresa, stängd skola eller en leksaksbutik i blockad.

Sedan ska vi inte glömma alla rysstroll som nyttjar konflikten för att skapa polarisering och politisk instabilitet.

1 gillning

Några exempel på detta?

1 gillning

Nej, inte på rak arm, men det ligger nära till hands att anta att trollfabrikerna i Kreml och dess svans använder alla konflikter de kan till att destabilisera vårt samhälle.

Enig, har själv inte sett så mycket ”desinformation” på det här temat och därför frågade jag. :slightly_smiling_face:

Stor skillnad på att det drabbar tredje part och att det riktas mot tredje part. Sen vill vissa här inte se någon skillnad men det påverkar ju inte faktumet att det är skillnad på att Werksta inte får byta däck på en privatpersons bil kontra att elektrikerna inte får laga Teslas laddare.

Det är en viktig principiell skillnad här och fackets agerande gör att många får minskat förtroende för dem.

Sen är även ”sympatistrejkerna” ett problem i att de drabbar andra företag som är kollektivanslutna utan att de får ersättning. Hade jag varit företagsledare i ett sådant företag hade jag hellre brutit med facket än att gå i konkurs.

Facken jobbar på för fullt på att bli ovänner med folk och på att få dåligt rykte.

Jag tror att det var ett misstag att ens inleda strejken mot tesla. Nu kan inget av företagen backa och det är två riktigt envisa parter som bråkar där båda har galet mycket att förlora. Jag tror vi kommer förlora mer på detta än ev vinster.

1 gillning

Vad är det som står på spel? Hur kan det drabba varje Tesla ägare?

Nu behöver du “rättförstå” mig här när jag ska försöka förklara varför det är så mycket “jag jag jag”.

Jag tror att många har tänkt tanken om ett värsta tänkbara scenario. Säg, Tesla lämnar landet och överger den svenska marknaden. Kvar sitter kunder med en bil för 500 000+ kronor, kanske delvis belånad. I ett värsta scenario kanske bilen är värd 0 kronor. I ett annat scenario är den kanske högst begränsad och tappar halva andrahandsvärdet.

I vilket fall så kan ett sådant scenario ha en stor påverkan på hushållets ekonomi. Lägg där till att det redan är ekonomiskt stramt med höga räntor.

Det är något som man vill skydda sig emot. Men det är värsta tänkbara scenario. Men det är nog därför många väljer att se om sitt eget hus först.

Det tror jag är orsaken. Vi är inte där nu, och så illa kommer det antagligen inte bli.

“Att man får ta lite uppoffringar för den svenska modellen” biter inte, eftersom uppoffringen i själva verket är stor.

“Om somliga kan dumpa löner och anställningsvillkor” - har vi än så länge fått några bevis på att det stämmer i det här fallet?

Jag frågade mina läsare, om vad de anser om strejken:

Läs mer: https://alltomelbil.se/enkat-50-procent-negativa-till-strejken-mellan-if-metall-och-tesla-tydlig-splittring/

2 gillningar

Har inte bilägandet gått lite snett om det är så här att jag inte längre köper en bil, köra den bilen tills den är slut och sedan skrotar den eller få minimalt tillbaka från handlaren när jag köper nästa bil? Jag anser även att bilar skall vara så pass generiska att jag inte behöver en märkesverkstad för att serva min bil så om tillverkaren lämnar landet så påverkar det mig ingenting med min nuvarande bil. Mjukvaruuppdateringar bör ändå kunna skickas ut av Tesla även om de lämnar Sverige så även den delen bör ju funka utan anställda här i Sverige. Kan rent av bli en positiv effekt där Tesla-ägare behåller sina bilar längre för man kan inte räkna med att kunna sälja den.

2 gillningar

Aha, jag förstår.
Tack för förklaringen.

Jag hoppas verkligen inte att Tesla lämnar Sverige. Det vore en förlust i många hänseenden.

Ska tilläggas att jag är glad att det är en vettig retorik och bra nivå på inlägg här jämfört med andra sociala medier.
Jag upplever det som att gemene man är mer seriös och faktabaserad när det diskuteras allvarligare frågor här. :+1::grin::muscle:

Galenskap eller inte, räcker med att skriva på ett papper om han vill att det ska ta slut.

Man kan faktiskt göra sol man vill även med kollektivavtal, det ger bara lite sämre PR

1 gillning

Tror som Mr Esse att TM Sweden lägger ner bolaget och återuppstår i annan form, där partnerskap blir nyckeln. På så sätt slipper Tesla vika ner sig och blotta sig mot fack i andra länder. Kanske blir hela skiten franschise här i landet.

Här kommer videon som @Nyfiken hänvisar till :slight_smile:

3 gillningar