Ett långt ägande av elbil

Även om många leasar och byter bil ofta när det kommer till elbil så bör det ändå finnas en del som vid det här laget ägt sin elbil under relativt lång tid. Säg 8 år eller mer och 20 000 mil eller mer. Vad är i sådant fall era erfarenheter av ert elbilsägande? Vad är det som går sönder? Blir räckvidden bedrövlig? Börjar laddning och batterier strula? Något annat man skall tänka på eller skall man rent av undvika ett långt ägande och fortfarande köra leasing eller byte efter 3 år med billån?

Alltså långt är det inte men har kört elbil sen 2020 och just nu har vi två. En Golf från 2019 och en MG från 2022 och på dom har bara vanliga bilrelaterade grejer gått sönder. Även på min Opel jag hade var det inga elbilsgrejer som gick sönder.

Tack för inlägget och att det inte bara är jag som undrar om typiska fel och ålderskrämpor på äldre elbilar. Kanske för tidigt ännu, men jag efterlyser ett konsumentmagasin (elbilsveckans podd, blink, blink) att försöka ta upp det i nåt kommande avsnitt. Det är ju få förunnat att byta bil vart 3.e år och denna tjänstebilsmarknad hjälper ju inte till att det blir långt ägande.
Vill man vara ironisk så är väl elbilarna som kommer ut på marknaden idag redan behäftad med en massa fel, så det kanske bara blir mindre fel med tiden man äger bilarna :slight_smile:

1 gillning

Ja jag tycker också dom borde prata mer begagnat!

Vår golf har gått 14k mil nu och bromsarna är det som ger sig på elbilar överlag, dom används för lite.

Batterier, efter den data som finns, håller väldigt bra. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Hade varit intressant om man i podden eller här kunde ge en bättre bild av hur flödet av bilar ut på marknaden och sedan vidare på begagnat-scenen ser ut. Vad jag har förstått det så har nybilsförsäljningen drivits mycket av tjänstebilar/förmånsbilar men här vill jag tro och hoppas att detta är en krympande marknad så här efter pandemin med tanke på att vi reser betydligt mindre i tjänsten numera. Digital möten är mycket mer accepterat vilket ju är fullt logiskt.

Många av de privatleasade bilar som kom tillbaka årsskiftet 23-24 har gått till utlandet VW ÅF har valt att behålla dom bästa ID.3 ID.4 och skicka många till Danmark och Baltikum VW (säger att dom) vill stötta andrahandsvärdet genom att inte flöda marknaden med begbilar jag gissar att resten av VAG familjen gjort detsamma KV Bruun Peugeot mfl har också skickat många Privatleasingbilar utomlands BMW har inte gjort så mycket för stackars i3 idag finns det nästan 400 på Blocket med priser från 140K (=fyndläge 100K kontant)

Japaner och Koreaner har jag ingen större koll på mer än att det finns ett antal Honda-e demobilar hos ÅF som man kan köpa riktigt billigt

Det ska bli spännande att se hur Kineserna kommer att hantera sin Privatleasingbilar som dom har leasat till nästan omöjliga priser dom börjar komma tillbaka mot slutet av året reas dom ut på begmarknaden och i princip tar död på andrahandsvärdena eller gör dom någon form av releasing av dom

Framtiden får utvisa

2 gillningar

Världen är bra underlig. Om man tillåts zooma ut. Vi skickar våra gamla bilar till utlandet samtidigt som vi skickar våra bästa och yngsta fotbollsspelare till utlandet. Man blir ju lite intresserad av vilka länder som utlandet är egentligen :slight_smile: Har inte dessa länder också nya bilar som köps av befolkningen? Varför vill de ha våra bilar?

Svaga svenska kronan är det enklaste svaret på varför de vill ha våra bilar.

1 gillning

Ja precis och att ÅF slipper hantera garantier missnöjda kunder och småfel när bilen är exporterad så är den borta för dom

Jo, fast ekonomin är ju global och valutor varierar i styrka. Jag fattar att det är bra för svenska ÅF att dumpa leasade bilar till utlandet och slippa ansvar men någon är ju tagare/köpare i detta system. Är Sverige något sorts toppland för nybilsförsäljning i Europa och att nybilsförsäljningen när det kommer till elbilar är blygsam i utlandet?

En stor anledning att Sverige urholkas med begagnade bilar är flera, men kombon med företagsleasing och privatleasing som står för större delen av elbilsparken, detta tillsammans med bilförsäljarnas vinster genom exporten av leasingbilar är två stora anledningar.
Det räcker liksom inte att erbjuda en skrotningspremie på 10000kr i tron att det ska lösa problemen att folk inte köper elbilar!
Kanske ska vi i Sverige även här titta på hur grannländerna gör med de problem som vi inte klarar av själva.

Nedan tabell hämtad från Rekordår för exporten av begagnade personbilar

Majoritet av de exporterade nyare personbilarna har varit leasingbilar

Det är framför allt exporten av relativt nya begagnade bilar som har ökat de senaste åren. Bryter vi ner uppgifterna per antal månader i trafik framträder ytterligare skillnader mellan de olika drivmedlen (Figur 3).

3 gillningar

Kanske av denna anledning som typ ingen kommit in i tråden och sagt att de har en 10 år gammal elbil som kan dela sina erfarenheter? Men är det endast så här i Sverige och i sådant fall hur landade vi här med en vansinnigt hög företags och privatleasing andel? Var det så är även innan elbilarnas intåg?

Är inte säker, men just företagsleasing av tjänstebil har nog alltid varit väldigt förmånligt. Jag var med på slutet av 80-talet där man ibland inom IT fick samtal från headhunters där just tjänstebil var en mycket bra förmån från de företag som behövde IT ingenjörer.

Jag jobbade på en av dom större 'IT Bubblorna" hela garaget på Östermalm var fyllt med Porsche Maserati Lexus Mercedes BMW och min Brabus Smart där var enda förbehållet i bilpolicyn 'nytvättad och vinterdäck" och vi hade folk i garaget som tvättade och la på vinterdäck

Det var fan bättre förr

Dom enda som levt med en EV sålänge är nog Tesla early adopters som sitter med Svarte Petter idag och inte vill tala om hur mycket dom lagt ner på länkarmar bussningar lack som flagar av och andra fel som tidiga S & X var behäftade med och som Tesla efter garantin inte hanterar

Att man får en dator och telefon kan jag se som fullt förståeligt för många idag som arbetar på kontor och inom IT. Men när bilar som uppenbarligen inte används i tjänsten utan mer är en förmån tycker jag att det är helt fruktansvärt. Tjänstebil för säljare som kör Sverige runt, ja det är ju okej. Men för folk som bara då och då åker i tjänsten tycker jag kan göra utlägg.

Är ju mest tragiskt om den svenska bilindustrin bygger sin försäljning på att företag skall köpa bilar som sedan skall nyttjas av sina anställda som en förmån. Jag gissar dessutom att detta är en förmån som inte erbjuds till en undersköterska eller butikspersonal?

Jag håller fullständigt med dig AMS722, men ingen vågar ta tag i den surkarten.

J.Erasmie. Tänkte på din kommentar att det var bättre förr och det var det säkert på många sätt.
Förr när man kunde köpa en sprillans ny bil i Norge, kapa den och sedan ta in den som skrot utnyttjade säkert en del påhittiga bilkrängare.
Sen om det var bättre på det stora hela vet jag inte och det hålet täpptes väl till långt innan norska kronan gick om svenska kronan.
Nu är läget de omvända och Norrmännen behöver inte ens såga itu elbilarna som helt öppet slussas över gränsen och kvar står vi elbilssugna med svarte petter och får bekosta eländet om vi vill tänka på miljön.
Nån som vet hur mycket vi får betala om/när vi inte uppfyller EU’s miljömål till 2030 och hur många subventionerade elbilar får man för de pengarna?