Ett eller två uttag?

Tjejen och jag ska flytta ihop i ett gemensamt hus, huset är jag väl bekant med (hennes föräldrahem).
Hon kör diesel idag men efter våra resa till Amsterdam med min lilla MG ZS är hon såld och har bestämt sig för att ha en elbil nästa gång, troligen kommer hon sno MG:n av mig för hon älskar den…

Laddboxinstallation är självklart för henne men hon tycker man ska ha en dubbelbox medan jag är envis och säger att det räcker med en enkelbox och att man på sin höjd monterar ett sånt kombinerat CEE/Shucko under eller nakom på samma stolpe som man kan använda OM man nån gång skulle behöva ladda två bilar samtidigt.

Ni som har mer än en laddbar bil, hur styr ni med det? Jag är helt övertygad att har man två elbilar och 15 km till jobbet enkel räcker det med ett uttag, men jag är öppen för att bli motbevisad.

Huset är typiskt för brukssamhälle, byggt första halvan av 50-talet med källargarage som inte rymmer en modern med en uppfart som rymmer två till tre bilar på längs och laddboxen står då mitt emellan två platser så den når bilen varesig den står bak eller fram, långt upp eller långt ner.

Jag är på gång med att eventuellt byta arbetsgivare, har inte bestämt mig än, och får då 76 km istället enkel väg, ändrar det förutsättningen i så fall i eran mening, om det där går att ladda på arbetsplatsen.

Mer än 6A per bil kommer det ju inte räcka till hur eller hur, eller skulle ni anse att det är värt merkostnaden att låta boxen sköta laddningen att bilarna med sin balansering och slippa gå ut och flytta kabeln, en dubbebox är ju de facto nästan exakt dubbelt så dyr som en enkel.

1 gillning

Grattis till samboskapet! Jag skulle satt upp två single-laddboxar på vardera sida av uppfarten så väljer ni det som passar vid varje givet tillfälle.

@Elektrotjanst kan nog förtälja vilka boxar som passar bäst i sammanhanget då det behövs lastbalansering för båda två.

3 gillningar

Har själv en elbil och en laddhybrid och ca 3-4 mil enkel väg till jobbet för både mig och min fru. Har nära nog aldrig känt behovet av dubbla laddboxar. Vi laddar laddhybriden mer eller mindre varje natt förutom den natten som vi laddar elbilen vilket blir ca 1 gång i veckan.

Om det skulle krisa och vi behöver ladda båda bilarna samma dag så stänger vi bara av smartladdningen och laddar direkt. Då hinner man under kvällen efter jobbet få i så pass mycket att den andra bilen kan smartladdas under natten.

1 gillning

Hej!

Jag har sedan mars iår 2 Elbilar hemma. En id3 och den id4. Vi har en laddbox och det har aldrig varit några problem. Jag kör en hel del med id4:an och laddar nästa varje natt. Sedan laddar vi id3:an 1-2 ggn per vecka.

1 gillning

Tack för din kommentar och välkommen in i forumet :slight_smile:

När det finns grönt avdrag med 50% så hade jag självklart valt två boxar. DEFA Power med lastbalansering eller Easee Lite med lastbalansering. Samma pris men du får kabel på
Köpet i DEFA.

Klart du kan gå runt och flytta kabeln mellan bilarna med en box endast men varför när du kan slippa? :grinning: