I tider av många kampanjer för leasing(privat och företag) och andra prenumerationstjänster för elbilar så har jag mer och mer funderat över om det likt fossilbilar redan idag finns märken och modeller som man skulle kunna gå all-in på och köpa, äga och nyttja under en klart längre period. För egen del så köpte jag tidigare alltid en ca 3 år gammal fossilbil från bilhandlare och typ körde slut på den under nästkommande 8-10 åren och fick kanske runt 30tkr för den som inbyte vid nästa köp. Inga frågor och inget strul när man skulle lämna bilen.
Min uppfattning fram till nu gällande elbilar har varit att tekniken går snabbt framåt och att köpa, äga och bruka en elbil i säg 10 år har inte varit vettigt senaste 10 åren. I synnerhet inte med osäkerheten runt degradering av batteriet.
Men tids nog hamnar vi givetvis där även för elbilar och kanske är vi redan där? Så nu undrar jag följande:
Vilket märke/modell skulle du välja idag om du var tvungen att äga den i 10 år framöver? Gärna både ett förslag om en 2 till 3 år begagnad samt en helt ny.
Ta gärna in allt från pris, ägandekostnad, praktiskt användbar, vettig teknik mm i ditt val.
Mina val blir nog följande:
Ny: VW ID7 GTX Tourer
2 till 3 år begagnad: Audi e-tron 55 eller BMW iX1
Jag skulle gå på samma Kia EV6 som jag just har beställt. Med 7 års garanti så har man fabriksgaranti under 70% av de tilltänkta 10 åren. Dessutom laddar den redan med 800V, vilket väl kommer att vara det vi ser mer och mer av i framtiden.
Jag kan tillägga att innan jag blev med elbil har haft en Mazda 323, en Mazda 6 kombi, en Honda CRV och en Ford Focus. Forden var en katastrof men övriga bilar var en dröm att äga, i princip inget strul alls. Synd att både Mazda och Honda mer eller mindre missat elbilsövergången.
Jag tycker ditt alternativ att köpa 3 år gamla bilar och sedan köra 8-10 år är det mest ekonomiska sättet att äga bil. Så gjorde jag i min ungdom och första bilarna, men efter att ha varit utan bil ett tag så köpte jag min första nya bil 2010 och som jag äger fortfarande som enda bil.
För mig är det för tidigt att bestämma mig hur jag gör med min nästkommande bil som kommer bli en elbil.
Att leasa 3 år är kanske bästa läget nu, men jag har aldrig och är inte jättepigg på att leasa bil heller men allt hänger på hur det ser ut i slutet av detta år eller början av 2026.
Skulle jag köpa bil så blir det troligen från någon europeisk leverantör med utökade garantier. Sedan med bra representation på ÅF/Serviceställen och överkomliga försäkrings och serviceavtal. Även Kia eller möjligen Hyundai känns också som ett bra och tryggt val redan med sina garantier.
Skulle jag tvingas köpa en ny bil idag så skulle det nog vara en Kia EV3 och en begagnad skulle vara en 2-3 år gammal Kia Niro som då har kvar 4-5 års garanti kvar.
Min första EV Tesla fiaskot räknar jag inte men när beslutet var tagit att gå EV för våran daily driver fanns det många osäkerheter så för att vara på säkra sidan så privatleasade vi en ID.3 efter 3 år med den så var det klart att en daily driver skulle vara en EV och vi skulle köpa den och äga en lång tid framöver Den bil som passade nästan alla våra behov och utrustades för det den saknade blev en ID.BUZZ och den planerar vi att leva med många år framöver
Skulle jag förutsättningslöst köpa en ny EV och planera att leva med den minst 10-15år framöver skulle det bli något från VAG (förutom Audi) ID.7 i alla versioner är top of list men efter att ha haft en ett tag har Skoda Enyaq tagit sig upp på listan sen så är BMW I4 och i5 i alla versioner ett säkert köp för långt ägande baserat på en ICE platform kommer reservdelar aldrig vara ett problem i framtiden men kanske inte den billigaste
Skulle jag köpa begagnat är en 3år gammal Skoda Enyaq VW ID.3 eller ID.4 ganska trygga köp då det redan finns eftermarknads delar till dom och ett långt liv behöver inte kosta massor i service och underhåll
e-Golf och e-UP! byggd på ICE plattform är och kommer att bli en riktig slitvarg då dom båda delar det mesta med bilar som är byggda i miljontal jag tror även att en Peugeot e-3008 eller e-5008 också dom på ICE platform kan bli ett billigt och bra begagnatköp
Prio 1 för en bil man ska leva med länge är ett stort och tryggt återförsäljar och verkstads nätverk så om problem eller skada uppstår så finns delar innom normalt räckhåll så bilen inte blir stående Hedin har tagit till sig importen på många nya okända märken dom har serviceverkstäder i många städer men hur har dom det med reservdelslager för allt det dom säljer Många nyare märken är en okänd faktor 10-15 år bort i tiden och mycket kan hända under den tiden
Tror du är helt rätt ute när det kommer till trygghet. Jag letar fortfarande efter ett märke eller ÅF som jag kan känna fullt förtroende för. Någon att bygga en relation till under flera årtionden framöver. Bilbranschen så som jag upplever den känns mer som en bransch i kris där man gör sitt yttersta för att kräma ut så många kronor man kan från sina kunder i det korta perspektivet. Man utgår i princip ifrån att kunden kommer byta märke vid nästa bilköp så om det skall bli några pengar in så gäller det att maximera intäkterna för det aktuella köpet eller leasingperioden. Och kanske har de rätt, jag vill helst ha så lite med bilhandeln att göra och så mycket med min egen bil att göra.
För någon vecka sedan träffade jag en upprörd EV ägare utanför ICA han hade en helt ny Xpeng G6 som fått ett riktigt illa stenskott i vindrutan med 3 sprickor i princip rakt över hela rutan han var totalt uppgiven “INGEN har en ny ruta till bilen och INGEN kan ge mig ett exakt datum när jag kan få en ny och tydligen kan jag få körförbud vid en flygande besiktning Hur gillar du din ID.BUZZ?” Jag ringde upp min VW verkstad och frågade när jag kunde ha en ny ruta monterad i min ID.BUZZ “i övermorgon behöver du lånebil” var svaret
Även om jag förstår dilemmat så skiljer det en del i ditt fall som gör att de är svåra att jämföra.
ID Buzz har snart funnits på marknaden i 2år och sålt ganska bra både i sverige och Europa.
Framförallt så är reservdelsmarkanden ordentligt igång.
G6 är helt ny och har typ 5 månader på marknaden och i totala antal är det runt 200 bilar sålda i sverige… och inga mängder i hela Europa, och just eftermarknad tar ett tag att få rullande.
Vet flera som kört runt 6månader med sprucken ruta senaste åren.
Helt enkelt för att inga alternativ för byte funnits
Jag vet inte om det håller
När jag jobbade med Peugeot och vi fick en ny modell eller en facelift när det var dax för leveranser så fanns det mesta på lager i KV Bruuns centrallager i Strängnäs och alltid på centrallager i Frankrike och sällan mer än en arbetsvecka bort Det kom ett servicemeddelande om byte av baklucka på en helt ny SV modell på 4 dagar hade jag 5 luckor hemma till dom bilar vi levererat vi lackade monterade glas och badges kontaktade kunden tog in bilen när det passade kunden och bytte luckan över dagen
Jag kan ha viss förståelse att ett nytt märke på marknaden behöver en tid att bygga upp sin organisation och lagerhålla det vanligaste på lagom avstånd det är därför jag valde en bil från en tillverkare jag känner att jag kan lita på och det var vad @AMS722 efterfrågade för en olycka kan hända närsomhelst…
Pressbilar är ofta preproduction och misshandlas för det mesta efter en ganska kort tid är dom ett par år gamla men jag tror att ingen ÅF vill ha sina kunder med defekta bilar
Jag försökte köpa KV Bruuns RCZ pressbil när den gjort sitt när jag hämtat den hos Vi Bilägare och kört hem den blev det ingen affär
En så enkel konstruktion som möjligt är bra över tid.
Bilar byggna på fossil plattform med alla komponenter lätt åtkomliga håller nere underhållskostnaderna och normala däckstorlekar däckkontot. Saker som inte är inbyggda är också lättare att hålla rena.
Tar en tid att få till en ny plattform så den håller också, den enda elbilsplattformen som sålt i mängder nu som är över 10 år är Tesla Model S som ju visat sig ha en hel del problem. BMW I3 också såklart, dom verkade ju däremot lyckats men den fick ju ingen uppföljare…
Bilar som Leaf, Zoe m.fl bygger på ett fossilsyskon.
En bil med så låg förbrukning som möjligt , och så stort batteri man har råd med . Gärna minst 60 mils räckvidd. Så bilen funkar på långresor på vintern även med degraderat batteri . Låter som Tesla för min plånbok. men en sån vill jag inte ha . Så det får väl vara så länge. Cupran med 58kwt batteriet jag kör nu , funkar till vardags behov . Som för mig utgör 90 % av milen , så länge vi har Volvon också med 100 mils räckvidd. Men som enda bil framöver , nej tack . 12 mils pendling till och från jobbet , och häromdagen med 8 minusgrader, 80 % laddad förvärmd bil . 23% och 6 mil kvar vid hemkomst . Snöstorm och trafikkaos innebär ladda på jobbet också, om man ska ha marginal för omväg eller stillestånd med värme . Och det innebär ju 15 mil mellan laddstoppen vid långkörning . Nä stort batteri som enda bil , eller laddhybrid med stort batteri tack . Och svar NEJ , jag ser den inte som en pendlarbil . Ett uttryck som jag upplever som minst lika negativt som andrabil. Eftersom vi dom flesta helger åker kortare sträckor , än jag på vardagen . Så ser jag den som vår första bil . För vi tar ju min i första hand såklart , eftersom den är billigare att åka i . ”Andrabilen ” (Volvon ) är bra till långkörning . Och för Gumman till vardags .
Audi e-tron/Q8 är fantastiska bilar. De är väldigt lätta att leva med. Jag var på väg att byta till en tredje för ett tag sedan men då var kampanjen redan slut. Jag behåller den jag har “ett tag till”. En klar nackdel, dock, är förbrukningen. Vad som händer med priset på elen i framtiden kan göra stor skillnad. Än så länge är det hanterbart, tycker jag.
En annan bil jag vill slå ett slag för är BMW i4. Den har också väldigt bra komfort och är en riktigt bra bil överlag. Tvärtemot Q8 är den snål. Vår M50 går sträcka ut med en förbrukning på 1,5 på landsväg/motorväg (sommartid). Däremot vågar jag inte tänka på vad försäkringen kostar till den efter 3 år. Det kan bli ett hinder för att att behålla den längre.
Jag råkar ha en åtta år gammal elbil (2016) som varit hur driftsäker som helst, en VW e-Up!. Nu har vi bara bytt en framruta och däck, resten är original, men håller med ovan om att en storsäljande modell från ett stabilt märke borgar för låga kostnader och god tillgång till reservdelar, när/om man behöver.
Väntar fortfarande på första bromsklossbytet. Ja just det, pollenfiltret har vi faktiskt bytt en gång med.
2016, då är det med lilla batteriet på 18 kWh? Hade en Citigo-e med 36 kwh som jag leasade i 3 år, gillade verkligen den bilen! Någon säkring som gick men annars ingenting. Funderar på att köpa en som andrabil, var lite liten för 4 personer!
Precis, brutto 18,7 kWh. Framsätena har ju väldigt bra plats men det är ingen långfärdsbil för dom i baksätet direkt.
På temat att äga en bil i tio år så är det en riktig trotjänare. Jag skulle inte tveka på att ta den nyare e-Up!:en , e-Golfen eller ID.3 om man idag vill skaffa en begagnad bil att äga länge.
Lite festligt dock att en ny ID-bil har vissa menyer i infotainment-systemet som är typ identiska med första versionens e-Up!, den lanserades 2014 men det blir ju inte en sämre byggd bil för det.