EN 17186 märkning av uttag och anslutning för elbilsladdning

Av alla poddar jag lyssnat på och väldigt många artiklar har ingen behandlat ovanstående bestämmelse som rör märkning av laddare och laddport.

Kan inte ni grabbar rodda i det?

CCS ger mest förvirring med sitt K (50-500V) och L (200-920V).

Är det bra konsumentupplysning med matchande bokstav = funkar prima, eller missar jag något?

Jag och vi vet hur en CCS eller Chademo ser ut och att en O-tesla inte funkar på en vanlig bil utan man ska använda K-tesla, men man ser ofta frågor där folk är osäkra på vilken kontakt dom ska använda och varför en Tesla for all inte funkar, när dom använder den gamla kontakten.

När jag köpte min första elbil var det tack och lov att jag var intresserad, säljaren visste knappt skillnad mellan hemmaladdning och snabbladdning så han försökte inte ens, det reder du nog ut sa han och öppnade porten.

Brukar be nån som ska köra att kolla på laddlocket och ta kontakten med samma bokstav, men det kanske inte är så självklart?

Den här är också kul.

Samtliga Kempower är utrustade med kablar som klarar L klassning alltså upp till 920Vdc. Därför är de märkta med L, man använder likadana kablar till både 500V och 800V laddare. Hårdvaran bakom är dock ofta på Kempower upp till 500Vdc alltså K.

Dilemmat är att flera lastbilschaufförer som kör ellastbil har fått i utbildning att så fort det står L så kan ni ladda era lastbilar. FEL, kablaget tål upp till 920V men det finns ingen garanti att det matas med så hög spänning. Resultatet blir att chauffören är irriterad då det inte går att ladda lastbilen eftersom Scania och Volvo saknar DC-DC enhet som skalar ner spänning. Tanken var god med märkningen med det gick åt skogen den här gången också.

1 gillning

Borde inte laddarna då märkas om vid uppmontering av entreprenören eller leverantören av utrustningen egentligen?
Det där är ju verkligen inte bra.

Jo jag håller delvis med.
Har tagit upp detta, men svaret var. ”JO men kablar är klassade för 920V på din station….”

Däremot står det tydligt på displayen att det är ”400Volt”, men det läser ju ingen chaufför, de letar efter L:et :thinking:

1 gillning

Ja och även om dom läser, är det upp till dom att veta om lastbilen går på 400 eller 800 volt när det finns märkning? Tänk att det är nån liten valp som precis gått ut gymnasiet och är utbildad av nån gammal timmeråkare som bara sagt att lastbilspumpen är bredvid, den är större.

Men inte ditt eller andra entreprenörers fel heller, i detta fallet är det ju hårvaruleverantören som gör “fel”.

MCS kommer ju typ lösa det men utrullningen är ju bara i sin början än.

Ska åka förbi Ionity i stan snabbt idag och kolla om dom har både K och L eller bara L.

Ionity har bara ett L på sina laddare också. Mer rätt där iofs men ändå fel, borde kunna stå båda.

Eller så är bilarna felmärkta…

Jo, helt klart ska inte kabeln vara märkt med L om inte stationen som helhet klarar av att leverera det som krävs för den märkningen. En mycket märklig tolkning av EN 17886 om de hävdar att det ska vara ett L enbart för att kabeln skulle kunna klara av det…