Elv-fördraget om uttjänta fordon och dess hantering

Det har varit mycket buzz (även om det lugnat ner sig nu) om EU:s uppdaterade fördrag om End Of Life Veihcles på veteranbilssidor nu och man försöker stoppa fördraget m.m.

Rubriker som att “Dom (vilka?) kommer kunna beslagta din bil utan ersättning om dom Anders att den inte går att laga”

“det kan räcka med att dörrarna är avplockade”
M.m

MHRF är motorhistoriska riksförbundet och dom gör en hel del bra för veteranfordonshobbyn men här känns det som man missat själva andemeningen med hela dokumentet.

Bifogar länk till MHRF:s sida där länkar till det gamla fördraget från 2000 finns samt det nya via Regeringens hemsida.

Jag har läst det men är inte jurist, tycker överlag det är väldigt vettigt istället med mycket ansvar som läggs på tillverkaren för hur mycket bilen kan återvinnas och i det nya uppdaterade för 2023 definieras elbilarna högvoltsbatterier tydligare, vilket ändå gör artikeln relevant för detta forumet.

MHRF har jurister som granskat dokumenten, jag har, som okunnig bonne, ställt frågan om vart jag hittar all relevant info eftersom jag själv har en gammal 142 - 72 med upprostat golv som väntar på kärlek men inte fått nåt mer än att MHRF har bestridigt förslaget.

Risken om det stoppas är att det kommer behöva skrotas betydligt mycket fler semi-moderna och nya bilar om några år då detta behandlar även eftermarknaden och mjukvarulåsning av dyra komponenter m.m där tillverkarna verkligen har vilda vestern för att tjäna goa pengar genom att låsa ute begagnade reservdelar bl.a.