Den här veckan är besvärlig för oss i södra Sverige. Har ni gjort något för att dra ner på elkonsumtionen?
Skruvat ner värmepumpen och kör pelletskamin. Gillar inte att elda saker egentligen i onödan men energipolitiken talar sitt tydliga språk.
Kommer nog ladda bilen på jobbet om det håller i sig, där kostar det 3kr/kWh
Lånat en Mercedes S123 Diesel av en granne eldar i öppna spisen och kakelugnen och väntar på att elpriset återgår till “normala” nivåer
Det är som det är inte mycket att göra åt…
IONITY lär väl också värva en del kunder nu. Är väl @Esse som nämnde någon gång att kön ringlade runt deras laddare i Malmö under energikrisen 2022 (där jag också laddade ofta innan vi fick laddplats - och där jag även snackade en gång med Esse).
Stänger av värmepump, element(el) och golvvärme dagtid när det är dyrt och eldar i kamin. När priset går ner på kvällen/natten - på med allt igen. Och kör varmvattenberedaren billigaste timmarna.
Solceller gav 4,5 kWh idag och kunde exportera 2,5 kWh av dem (vilket ändå gav 14 kr …)
Blir inte en rolig vintern om det ska hålla på så här. Då blir nog att gå tillbaka till vanligt rörligt avtal…
Samtidigt får man ju ändå ett ’dagssnitt’ på sätt och vis med rörligt, så jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar månadens kostnad med att ha ett rörligt istället för timavtal.
Det var lite otydligt av mej, menar inte att det skulle bli billigare direkt. Kanske lite dyrare men jag hade inte behövt bry mig något större om när på dygnet jag förbrukar el. Med såna här dagar när det är extrema priser måste man ju vara väldigt vaksam på sin förbrukning annars sticker det iväg rejält och blir dyrt. Har man timpris och inte tänker alls på sin förbrukning under vissa tider tror jag det kan bli bra mycket dyrare än rörligt?
Göra mat imorgon vid 17 kan bli dyrt. Med rörligt hade jag inte behövt bry mig på samma sätt.
Man behöver bry sig med rörligt med, sparar man på dyra timmar blir månadmedel billigare också.
Fast det är ju på hela ditt elområde, är ju ett genomsnitt av alla timpriser under månaden, oavsett när du använder elen. Handlar ju mer om att hålla ner förbrukning överlag. Men visst använder alla i elområdet mindre el under dom dyra timmarna blir det ju billigare.
Jag lämnade tillbaka min elbil som jag har haft på privatleasing igår och får inte den nya förrän onsdag nästa vecka så det var ju lägligt att elen skulle bli dyr när jag nu inte har någon bil att ladda
Ingenting, solcellerna ger i princip nada så här års men bor i Svealand, något lägre priser. Eldar inte mer med kamin, har det varmt och gött ändå, har skruvat lite på värmeväxlaren tidigare men tycker inte det märks på elräkningen så den får tuffa på (luft-vatten). Välisolerat hus från 2006.
Elområde 3 . Anpassar mig inte alls . Laddar när jag vill , 22 grader i huset med elpanna .
Jag tänkte att man kan identifiera sig som boende i SE2, Borde spara jättemycket pengar
Men i vardagen så har jag få saker som rubbar mitt totalpris.
Lägenhet men inkluderad varme samt en laddbox i garaget med “fri laddning” för 375:-/månad
Ohhhh, vilken bil hade du då?