eCar Expo 2025 på Stockholmsmässan

Vilka var uppe iår?

Själv känner jag som @cgullin menade i sin video att det verkar vara lite på dekis och att Stockholmsmässan kanske är lite för stor men jag tyckte ändå det var den bästa mässan på länge även om flera stora märken saknades.

• Var gott om plats, kändes som bilarna stod glesare och man fick mer utrymme att titta
  • Det var mycket nyheter och bilar som inte finns i handeln än
  • Mycket byggen, både från Sir M, den gamla golfen i allt om elbils monter, den gula mini coopern, den gamla klenoderna längs väggen innan Polestar och Porschen i tidningen elbilens monter.
  • BRP/Can-Am som hade med sig en elektrisk snöskoter och hojarna Pulse och Origin, varav den sistnämnda gjorde mig förälskad…
  • Svenska Cake lever ännu och hade sitt flaggskepp på en piedestal så jag och min nördiga polare kunde kolla in alla kluriga lösningar. Jag tycker Polestar borde gå in med pengar i Cake för företagen delar designfilosofi.
  • Vid körgården för tvåhjuligt låg något annat märke jag inte minst med stabila pendelscootrar.
  • Fick se Renault 5 och 4 för första gången, och vilka fullträffar designmässigt som hedrar originaldesignen utan att bli retrokonstig.

Sen pratade vi mycket om hur otroligt fina de kinesiska bilarna har blivit och hur hopplöst Europa ligger i en byråkratiskt trögrörlig kultur.
Kineserna (och koreanerna med) har mer eller mindre pinpointat exakt vad vi vill ha på några år, något som VW glömde i samma stund som dom började göra elbilar. Vi enades om att det bara är bra att Kinabilarna är så fina och att problemet egentligen är att europeiska bilar ska vara bättre.

Ska man byta ut sin dieseltiguan mot en elbil måste id4 vara det självklara valet, inte Xpeng, Zeekr eller Lynk & co och det är det inte nu för en id4 ersätter inte alla Tiguanens egenskaper.

3 gillningar

Nu har jag inte en VW diesel tiguan, men väl en VW golf kombi. Jag skulle i dagsläget absolut inte välja en VW elbil då plattformen är gammal. Zeekr 7x tycker jag nog skulle passa tiguan diesel ägaren om du frågar mig. Även gamla VW trogna gamlingar kan behöva lite pirr i kroppen :slight_smile:

Skulle nog vilja påstå efter att ha haft båda bilarna att ID4 uppfyller allt Tiguan gör förutom om du behöver dragkroken för annat än cyklar, Där är Diesel tiguanen helt överlägsen.

Annars är ID4 en trevligare bil att köra, framförallt om man, vilket de flesta gör som inte köper diesel och väljer lilla hybriden som är så fruktansvärt slö och seg att man inte tror det är sant. :innocent:

Jag hade mig veterligen ingen monter där. :wink:

Titta vem jag stötte på på mässan!

2 gillningar

Haha då minns jag inte vilken av er det var :sweat_smile:

Konsumentorganisationen Elbil Sverige hade den i sitt bås :slight_smile: Låter som att dom gjorde ett bra jobb att sälja in sig själva :wink:

1 gillning

Testade en på skrovlig asfalt, fruktansvärt buller från hjulen.
Samma väg med Polestar, EX30/40 lika illa.
EQA bättre, Renault Megane e-Tech bäst men har vindbrus från 90.
Min E-klass smyyyger fram på 275/35 profil…
Finns det mindre elbilar förutom e-Tech som inte framkallar huvudvärk?

Detta är ett helt nytt fenomen en ICE bil tycks mycket tystare där ljud från motor växellåda och bakaxel nästan hel döljer däcks (ska vi kalla det) buller och även en del vindbrus jag har flera ICE bilar och i ingen av dom hör jag däcks buller några är väldigt mekaniskt högljudda och en är nog en av värdens tystaste bilar även där överröstar mekanik däckljud

I en EV hamnar däckbuller och vindbrus helt i fokus när mekaniken är i princip ohörbart det ställer väldigt höga krav på däcken oftast har EV specifika däck ett mindre däckdjup för att tysta dom sen är det stor skillnad på däck och däck Min ID.3 hade Good Year sommardäck som standard som jag tyckte var tysta till jag första vintern la på Good Year vinterdäck som var märkbart tystare (vinterdäck har mjukare gummiblandning som gör ett däck tystare) jag fick Good Year sommardäcken utbytta på en servicebulletin till Continental som var märkbart tystare Min ID.BUZZ kom på Continental som är bekvämt tysta men när jag la om dom på mina nya fälgar så blev det lite mer ljud mest märkbart från 110 km/h och uppåt så när bilen är så tyst för övrigt märker man av ljudet fälgdesignen på orginalfälgarna är även dom designade för att hålla ljudet nere Orginalfälgarna fick en uppsättning Yokohama allvädersdäck för vintern och nu när jag la om till sommarhjulen är det märkbart mer däckljud jämfört med vinterhjulen

Däck är en ganska hög kostnad på en EV och dom drar lite mer däck än en likvärdig ICE och tyvärr kan man inte testa olika på bilen så det blir lite hit and miss och tyvärr kan det bli riktigt fel om plånbok går före kvalitet

Jag var där på branschdagen, då jag bevakar en del av ämnena i seminarierna i mitt arbete. (Den lilla korta tid man hann kolla på bilarna var bara en bonus. :slight_smile: )
Trevligt att få byta några ord med både @Esse och Alrik Söderlind.

Ja det var nice som vanligt!

Trivs faktiskt bättre i ID 4:an än vår tidigare E-klass. Dock såg inredningen betydligt trevligare ut. Men ID 4:an saknar kvalitetsproblemen som E-klassen hade (knakande inredning mm).

Varför skyltade Stellantis med sin frånvaro? Ville kolla in Aircross men även nygamla e-C4?
Tyckte Inster var en hit, hur har de lyckats med de innerutrymmena på så liten bil! Korkat takräcke på skogsmullevarianten, varför inte en takbox, vad ska man lasta däruppe? Inte ens för plank! Mest besviken på nya Renault 4, den låg högst på inköpslistan men baksätet var trångt, mer obekvämt än Inster!!! Renault 5 var en gobit men endast för 2, fick tråckla ut fötterna från baksätet och kände klaustrofobin komma.

2 gillningar

Detta är en myt enl mig.
Det finns många tysta elbilar, samt bullriga fossilbilar.
Oavsett drivlina, en del bilar är bra på att isolera vindbrus, en del att isolera vägbuller, en del motorljud.
Samt, motorljud är försumbart på en fossilbil en bit uppe i fart.

Elbilar som isolerar däcksbuller (och andra bullertyper) bra är inte oväntat premiumbilar från Tyskland, tex EQC/E/S, stora eTron och BMW’s motsvarigheter

Glömde Suzuki e-Vitara, en riktigt trevlig bruksbil helt i Suzukis anda, finns som 4WD! Värmepump! Lite plastig, precis som det ska vara. Byggd i Indien och inte Kina! Priset okänt men tippar på 400-450 tkr. Sedan imponerade kineserna med Xpeng G6 och Zeekr 7X, båda otroligt bekväma för personer även i baksätet! Många elbilar lider av knäna under hakan-syndromet i baksätet med obekväm knävinkel. Mazda 6e supersnygg, speciellt med den cognacsbruna klädseln. Gillade även Smart #3, förstår inte varför de knappt säljer några bilar, måste vara priset? VW visade upp ID2 GTi, om de bara hade kunnat visa upp snikvarianten för 300 tkr så hade jag varit nöjd! Nu fick man inte ens torrköra. VW är alltför saktfärdiga…

Tyckte som många andra att det var Renault som stack ut, men även Ioniq 9. Hann med provköra Smart #2, R5 och Polestar 4.

Passade på hela mässan detta år då programmet inte tilltalade mig för att motivera ett besök.

Många ”nyheter” i den form att det kanske var första gången det gick att klämma och känna på bilarna, men rent krasst var det inget nytt och banbrytande på plats. :face_with_peeking_eye:

Är iofs i en fas där jag ganska nyligen införskaffat en ny bil så byte är 2-3år bort.

Jag tror om denna mässan skall överleva så behövs ett nytt element, eller en ny omgivning för att locka fler besökare.

Att bara locka med att det är en EV mässa räcker inte längre, precis som Stockholms bilsalong inte överlevde en gång i tiden.

Mässor behöver bli mindre nischade och fokusera på en bredare publik, speciellt när mässhallarna är såhär pass stora och här kommer branscherna behöva samarbeta…