Jag är ganska marknadsliberal, men jag begriper inte hur det ens kan vara lagligt att man får utarma laddoperatörer på det viset.
Det är tur man gillar tekniken bakom och man lär sig massor, men har ibland tänkt att det är uträknad affärsidé för staten att ge ut stöd för snabbladdare som ger fina intäkter till nätägare och Svenska kraftnät för lång framtid.
Ja dagsbasis hade varit mer rimligt, kommer två taycan eller xpeng in samtidigt är det ju då nätet blir högt lastat, borde räcka med en straffavgift just den dagen som du säger. Nästa dag kommer jag med min lilla MG och suger ut 85kW.
Sen vet jag inte om jag tycker så höga avgifter är okej hur eller hur, tänker att du köpt effekt och den borde du få använda utan extra kostnad
För att vi har bättre saker att göra. Är det inte jobbresa med tider att passa så är det t.ex. middagar eller aktiviteter för barnen.
Dessutom spenderar jag hellre min tid med något projekt hemma än att hänga på tex. en Circle K.
Men vi är alla olika och vill man betala för dyrt sunkkaffe på en mack och softa i deras butik är det väl bara att parkera om när laddningen är klar?
Jag har aldrig sett att det är parkeringsavgifter på mackar eller snabbmatsrestauranger så det går nog att strosa runt i och runt macken i timmar om man så vill.
Det bli också mer kö om laddarna är upptagna med personer som slöladdar med flit.
Blir det prisbaserad laddning så kommer det nog tyvärr bli så att det är många som laddar långsammare och köerna blir längre. Jag hoppas att det inte blir så men den som lever får se.
Effekt tariffer / ladda på natten . Det kanske är bättre att svänga förbi snabbladdaren på vägen hem , och på 10 minuter ladda från 10-20 % till 40-50 % . Istället för att slöladda på låg effekt, med stora energi förluster hemma ? .
Det handlar inte om förluster, det handlar om att höga effekter belastar elnätet hårt, det gör inte låga effekter, där är det vi som kunder som får betala.
Kanske prissätta laddningen som bensinen, som några varit inne på, 5-6 kr upp till 100kW och 10 kr däröver så får man välja vad man prioriterar. Borde t.om går att mjukvarustyra det där.
Då måste regeringen höja milersättningen. Att ligga kvar på 9,50:-/mil kommer innebära att vi får betala för att köra tjänstemil. Kul!
Alternativt att tjänstebilsförare stannar kvar med bensin/diesel vilket känns som ett steg i fel riktning.
Påminner mig lite om en gammal kollega som en gång i sin ungdom hade kört 190 mil med några kompisar. Enligt honom verkar de knappt ha stannat alls. Och han stannar inte i dagsläget heller med sin familj.
Han var helt och hållet emot elbil och verkar ha levt i en värld där man aldrig behöver för att ta en paus.
Jag har i 10+ år kört 125 mil till mina föräldrar några gånger per år. Vi kör med vår ID 4 på ungefär samma tider som när vi hade en E-klass kombi (som för övrigt hade 125 mil på en tank).
Det är en annan fråga, annars får man välja tätt med supersnabbanladdare eller långsammare laddare på glesbygden.
Blir inte kul för stockholmarna som ska till fjällen eller Öland.
Kör Sthlm Malmö utan stopp. Öm i ryggen och tryck i blåsan när jag kommer fram…
Ska bli skönt med i alla fall ett stopp framöver när elbilen kommer.
Nu har vi inga blöjbarn längre men vi har alltid kört nonstop på 5-6h resor, om inget av barnen gjort i blöjan så klart. Katten klara också långa resor.
Tror barnen anpassar sig beroende på hur man agerar från början.
Alla våra tre barn har fixar långresor utan stopp.
Min föräldrar däremot måste stanna 2 ggr på en 30-milare.
Jag tänkte mer på att om man vill följa tillverkarens rekommendationer , kanske eventuellt kan vara bättre för både batteriet och plånboken, att snabbladda på vägen hem lite grann . Än alternativen vänta till natten med låg batterinivå , eller ladda direkt med 11 kwt och straff avgifter , eller ladda långsamt med energiförluster . Vet inte hur stora förlusterna är ? . Men hos mig verkar dom vara hyfsat stora .
Skulle tro effektavgiften är dyrare än förlusterna.
Kommer inte ihåg vilken media det var men nån hade ju fått fram förlusterna och det skiljer från bil till bil.
Det här borde ju blivit 24 kwt . Men förvärmning ingår ju , så hur mycket av dom 6 kwt som överstiger forbukningen vid körning , som är ladd förluster vet jag ju inte . Och inte om förbruknings siffran stämmer heller ? .
Visserligen ovidkommande för diskussionen (iom att vi pratar effekttariffer och inte strömtariffer & -begränsningar), men ändå.
Det där stämmer inte. På AC-sidan så spelar det ingen roll om bilen ligger på 800V eller 400V, strömmen blir densamma ändå (bortsett ifrån ev skillnader i effektivitet i AC/DC-stegen osv).
Det är på DC-sidan du får dubbla strömmen med en 400V bil jämfört med en 800V bil.