Debattartikel om elbilar kontra ice

Vad skall man säga denna typ av artiklar kommer inte sluta snarare tvärtom

https://klimatupplysningen.se/elbilen-varldshistoriens-storsta-dubbelbluff/

Intressant att verkningsgraden i en diesel är 45%, snart 55% men när man mäter verkningsgraden i el så räknar man plötsligt hela kedjan och får det till 30%. Att diskutera på den barnsliga nivå den bloggen gör (“är man minsta normalbegåvad så fattar man det här yada yada”) så kommer man aldrig få något större fäste.

3 gillningar

Herregud.

Som vanligt finns en del poänger såklart och som vanligt är det ”någon annan” som ska göra något och vi kan skita i allt för att vi är en så liten del.

Som vanligt är det ingen som tycker vi ska visa hur man gör och ta täten i en utveckling.

Och som vanligt är tar det ingen hänsyn till att det är lättare att byta drivmedel på 100.000 elbilar än på 100.000 ICE.

Sen finns en del poänger, bl.a att ”ägarnyttan” per krona faktiskt är sämre och det tycker inte jag ens behöver diskuteras, en gammal Volvo V70 har ett betydligt högre bruksvärde än vilken elbil som helst.

Graferna för globala utsläpp är riktiga också och trista men att vifta bort vårt ansvar som litet land är lika dumt.

Sen är inte bilar och biltillverkning miljö och klimatvänligt och elbilar är inte lösningen heller men en bit på vägen.

Hela delen med ”vad tunga maskiner m.m ska göra” är bara rent BS, där gör eldrift än möjligt ännu mer nytta för MILJÖN än elbilar.

Av någon anledning satsar företaget jag jobbar på flera miljarder på omställningen, en del i att jobba inom medlemskapet ”science based targets”, men vad vet dom som satt upp dom målen…

Orkade inte läsa allt. Kanske imorgon…

2 gillningar

Ja klart intressant. Denna debattartikel är full av kreativa uträkningar. Med statistik kan man i princip bevisa det man vill.

Jag tror inte detta kommer vara den sista varianten på detta tema att skriva ner EV

Precis, otroligt.

Blir inte många milliliter diesel av en liter råolja.

Är ett väldans tjatande om tillverkningen också, fast att det gång på gång visats att skillnaden är väldigt liten och äts upp jättesnabbt eftersom ICE släpper ut under hela sin livstid.

Sådana här artiklar får anses vara dessinformation – antingen omedvetet eller medvetet.

Det är människor som inte klarar av förändringar – och som måste lura sig själva att det är bättre att ha så som det är nu och sedan förvanskar information eller gör egna tolkningar som stödjer det.

Upp är ner, krig är fred, blått är rött ja vilken metafor man nu vill använda.

2 gillningar

Häromdan fick ja ett råd av en vis man: lättas är att skrolla förbi!!!

3 gillningar

Måste varit en klok man! :smiley:

1 gillning

Jag kan bara hålla med @Esse

1 gillning

Det är ju ändå lite kul hur mycket energi dessa BEV motståndare lägger ner. Dom är säkert sponsrade av oljebolagen.

1 gillning

haha! Jag skrev en kommentar om just det där med verkningsgrad. Kommentaren är bortplockad :slight_smile:

2 gillningar

Dom ville tydligen inte ha kritik eller frågor. :joy:
Det är ”lätt” att skriva inlägg som ser seriösa ut men inte helt håller för genomlysning.

2 gillningar

Det är väl kul att man på ålderns höst startar upp en småborgerlig studiecirkel på Medborgarskolan och för lite protokoll och som pensionerad mattelärare ritar upp lite ekvationer på en whiteboard och så, och dricker lite kaffe i gemenskapen. Men man behöver ju inte publicera något. Snälla låt bli att publicera något.

2 gillningar

Det är lönlöst att försöka bryta ner deras felaktiga argument. De har bestämt sig. Jag väljer hellre att lyfta fram positiva och uppmuntrande exempel.

6 gillningar

Jag möter ofta den typen av av argument i min flo” ops jag menar yrkesgrupp ( SVT program serie min hjärna , med Anders Hansen var intressant ) jag hade blivit uppäten av lejonen , om jag levt på savannen på den tiden . Men lite social anpassningsförmåga har jag allt . Så jag pratar aldrig om klimat och miljö , gällande bilar på jobbet . Utan lyfter fram praktiska fördelar för många elbils brukare . Som t.e.x , 10 sekunder att sätta i sladden utan att böja sig ner lågt , som det brukar vara med motorvärmar sladden , bilen fulltankad med billigt bränsle varje morgon ( behöver inte åka till macken en gång i veckan och stå där i blåsten och bensin ångorna ) . Bilen varm och go , med omedelbar fortsatt full värme ( ingen motor som behöver nå arbetstemperatur) . Allt det här är ju självklarheter för er / oss . Men är argument som inte provocerar på samma sätt . Vi får ju inte vara för svart vita vi heller , så dom som väljer en Passat laddhybrid med 13 mils räckvidd och nästan 20 kwt batteri , kan ju om dom har ett transportbehov som passar , köra elbil till 90 % och uppåt . Varför då släpa på en bensinmotor 90 % av milen säger vi ? , varför släpa på 80 kwt extra stort batteri 90 % av milen säger dom ? . Viket som blir bäst för klimatet vet inte jag ? . Men skillnade borde inte vara jättestor.

1 gillning