De kinesiska elbilarna som oroar makthavarna

Intressant program från SR Gräns om Kinesiska elbilar och det potentiella hotet de innebär.

2 gillningar

Ja, jag förstår verkligen inte hur man kan köpa kinesiska bilar.

Och ärligt talat borde journalister över huvud taget inte testa dem.

Det är kanske hela frågan om insamlande av data och möjligheten till att fjärrstyra som är intressant och borde ifrågasättas.
Men man säljer ju en bekväm grej - det går att starta diskmaskinen med en app på telefonen eller ser var du parkerat bilen. Men behöver du den funktionen och vem drar nytta av all denna information? Om det så är Google eller Kinesiska kommunistpartiet - båda bör ifrågasättas!

1 gillning

Jag är mest orolig för Tesla så. Med tanke på hur dåligt uppkopplade tjänster fungerar på kinabilar lär dom knappast kunna skicka hem nåt av värde.

Man får ju välja, omställning eller politiska värderingar. I Kina går det ju bra, men det är ju lätt att driva igenom saker i en diktatur…

Med kinesiska bilar menar ni inte de Tesla, Polestar, BMW och Volvo som tillverkas där?

Jag åsyftar i alla fall ägarstrukturen. Dvs Volvo är ju delvis kinesiskt i den bemärkelsen.

Tack för tipset @janb . Jag tycker att de moraliska frågorna runt sina inköp är ett intressant ämne där det kan vara svårt att göra rätt. Det gäller inte bara Kinesiska företag utan även när det kommer till de stora tech bolagen i USA(ex Google och Apple).

Rent generellt vill jag undvika att stödja länder som Kina som inte alltid respekterar mänskliga rättigheter och storbolag som snart har större makt än nationer. Samtidigt skall man försöka leva ett relativt normalt liv under 2020-talet i Sverige.

När det kommer till kinesiska biltillverkare kan jag dessutom gissa att inte alla är grundade av staten utan att det faktiskt finns kinesiska entreprenörer som bara vill bygga bra produkter och tjäna pengar. Hur stöttar jag i sådant fall dessa?

Denna är riktigt svår. Jag är av åsikten att journalister inte ska ta ställning i politiska frågor utan det är upp till konsumenten att göra. Ska journalister börja ignorera vissa delar av en marknad blir det väldigt konstigt eftersom man inte ger en helhetsöverblick. Dessutom kommer det alltid finnas någon som gör på kinesiska bilar och den media som skippar en viss typ av bil kommer hamna efter.

Sen är frågan vart gränsen går. Tesla ligger just nu i konflikt med ett svenskt fackförbund, borde man också ignorers Tesla? Det var flera som tyckte det när jag publicerade videos på Model Y i december.

Jag tror det är bra att utbilda konsumenter som med t.ex detta poddavsnitt men jag tror det är dåligt att journalister blir politiska.

Är väl egentligen ingen nyhet för någon på forumet men för transparans skull: En del av mitt jobb är att testa bilar.

2 gillningar

Hur ska man tänka mer, Volvo är en sak.
Geely har ju samarbete den ett par år med Mercedes.
Den klassiska londontaxin är en 100% Geelyprodukt numret, som tillverkas i Storbritannien.
VW har en enorm verksamhet i Kina.

SAIC har tillverkat bilar åt VW i massor med år i bolaget SAIC - Volkswagen, i grunden samma SAIC som tillverkar MG och Maxus.

Det finns väl ingen aktör, på något område, som inte har en relation till Kinesiska (staten, eftersom alla bolag i Kina lyder under staten på ett eller annat sätt).

I det journalistiska uppdraget ingår förstås att även titta på sådana saker som kopplingar till statliga verksamheter, integritetsfrågor och vad dessa kan ha för säkerhetsaspekter, och inte bara stirra sig blind på pris- och köregenskaper. Alla måste försåts inte göra det, men det skadar inte alls att ta upp fråga då och då.

100% enig och det är ju för att berätta vad man kommer fram till (utbilda), det är inte ett ställningstagande på samma sätt som att man väljer bort att testa en bil för att den kommer från Kina.

1 gillning

Här blir ordet relation rätt avgörande och vad man väger in i det. Jag själv tror att man lätt blandar ihop den kinesiska staten/kommunistpartiet och kinesiska bolag och att man då får en bild av att kineserna som folk har dolda agender och vill spionera på oss. Det tror jag inte alls. Jag tror det är som de beskriver i podden. Den kinesiska staten har tillgång till all data (om de vill) vilket givetvis är annorlunda om man jämför med bolag här i väst. Men på det kinesiska företaget/biltillverkaren så har man inget aktivt arbete som främjar spionage osv.

Tror det med. Det ligger inte i Kinas intresse att samla data om varenda kotte som kör Kinabil.

Vad är skillnaden på datan som samlas in här hemma?

Klassisk svensk naivitet. Men nej, varenda kotte är nog inte i fokus. Det hade nog inte Gestapo kapacitet till heller.

Nä och med tanke på hur kass dom uppkopplade tjänsterna är har nog ingen kines tålamod till det heller :joy:

1 gillning

Angående Kina, vad tror ni om att Stellantis kommer bygga och sälja Leapmotor i Europa? Såg att modellen T03 har 108 kusar, 41 kWh batteri med WLTP 280 km, ”snabbladda” 45 kW och kostar under 300 lakan (observera SI-enheterna kusar och lakan!), låter som min förra bil Skoda Citigo!