Hej!
Varför är däcktrycket känsligare på elbilar än på fosilbilar?
Upplever på min Tesla MY att det sjunker så fort det blir lite kallare ute. Upplevede aldrig den skillnaden på mina gamla fosilbilar?
Visserligen ökar trycket igen när jag kört några mil men ändå.
Någon mer som upplever samma sak?
Det är inte känsligare.
Det som möjligtvis kan påverka att det upplevs så är den större hjulen blir varma långsammare och rymmer mer luft och/eller att bromsarna inte används i samma omfattning så det tar längre tid för hjulen att bli varma.
Vet inte vad Tesla använder för teknik men i-TPMS som är det mest använda i bilar som är moderna använder ABS-sensorerna för att känna av den lilla skillnaden i som blir när det är mindre luft i nåt däck, detta på bekostnad av en felmarginal på upp till något hg beroende på hur exakt tillverkaren velat kalibrera systemet.
Detta är enligt mig det bästa och sitter också på allra flest bilar generellt med VW och Mercedes som pionjärer tidigt.
D-TPMS använder trycksensorer i hjulen för att sända det reella trycket till bilens CEM eller WMM.
De systemen har mindre marginaler men möjliggör att föraren kan se trycket i en display i bilen. Det går dock inte vara så flexibel med trycket och t.ex ha lägre tryck om man kör mycket på dåliga vägar eftersom bilen larmar på lågt däck tryck utan att det behöver vara något fel, t.ex om du kör 2,5 istället för 2,7 bar för att däcken och hjulupphängningarna ska ta mindre stryk på dåliga vägar.
Det sämsta av två världar är D-tpms utan visning av trycket i bilen, då kan man få massa meddelanden om lågt tyck utan att det egentligen är något problem eftersom bilen är programmerad till ett visst tryck.
Kan säga att jag har inte varit med om en bil som larmar oftare än den Tesla Model Y jag kör just nu. Tesla vägrar ju använda samma TPMS som övriga biltillverkare, man kanske skulle ha kört med något som vi vet fungerar Min personliga reflektion bara, @Larsson verksr ha bättre koll på tekniken
Ok, tänkte först att det kunde bero på att bilen väger så mycket mer än fosilbilar. Men att det då har med TEMPS givarna att göra.
Då är det väl bara att fylla i lite mer luft. Ligger på 2.8/2.9 bar när däcken börjar bli lite varma. Kalla däck så sjunker det till 2.6/2.7 bar.
Eller så kanske jag får bromsa lite mer
Vad står det att det ska vara? Kineserna och amerikanerna gillar ju att läsa av trycket istället för rotationsskillnaden.
Kan mycket väl vara så att om Tesla rekommenderar 2,9 så kommer det larma så fort det går under det.
Såvida dom inte uppfunnit nån ny lösning tyder det mesta på att dom läser av trycket, men utan att visa i skärmen?
Om man kan se i skärmen borde @Esse kunna kolla
Tesla använder trycksensorer i hjulen tydligen.
De nyare bilarna har BLE Bluetooth och se äldre RF433 MHz, ungefär samma system tyskarna använde på 80 och 90-talet.
Beroende på hur gammal bilen är och hur mycket den körs kan faktiskt batterierna i sensorerna vara slut, även om det är osannolikt efter 2-3 år.
Nuförtiden måste man i så fall byta sensorerna, förr gick det byta batterierna.
Det står 2,9 bar som rekommenderat i skärmen, min varnar vid 2,7
Japp, 2.9 bar ska det vara. Vet ej om BLE Temps är bra eller dåliga.
@Larsson Bilen är ny så de borde vara ok.
Bra eller dåligt, allt handlar om error handling. Är ju lik störningskönsligt som all annan BT utrustning men går ju ändå på lågpriolinan, är ju mer en Nice to have än en need to have
Har haft Tesla m3 LR sen maj 2021 å 10725 mil körda.
De gånger som däcktrycket har varnat ( kontroll lampan lyser) är efter däckbyten vinter/sommar ”virsevärsa”.
Dax att införa ett punkt till i ”säkerhetskontrollen” innan du kör kolla däcktrycket ( ).
Tesla hade billiga sensorer, sätter i vinterhjulen kan du klona dom så slipper du lampan
Tack herr Larsson, som du såg på bilden, så har jag exakt 2,9 bar, kör man så från start med kalla däck så kommer den inte varna även om trycket går upp någon 10del. Varför den varnar för mig är vid byte av däck är för att min däckfirma inte har koll på lufttrycket. Sen den extra punkten i ”säkerhetskontrollen” var mera skämtsam. Är säker på att många inte bryr sig så mycket lufttrycket. Förn till semester om man kan spara någon watt timme / mil.
Tack för ditt engagemang i gruppen, du är uppskattad!