Cupra born vs Zeekr X

Jag har en BMW i3 Rex som jag haft sen 2015 och trivs bra med förutom att jag tröttnat på räckvidden , storleksmässigt duger den bra till mina behov , men nu vill jag ha en ny bil , dom jag tittar på just nu är zeekr x och cupra born dom kostar ungefär lika mycket att privatleasa för tillfället så beslutsångesten är stor , just nu känns det som Zeekr är mest prisvärd men den har jag inte provkört ännu , dock har jag provat Volvo ex30 och den gillar jag och zeekr ska väl vara ganska lika men bättre utrustad , men är den bättre än cupra ? Hit me med fördelar och nackdelar vilken av dom ska jag välja

Cupran har VW i ryggen, Zeekr har Geely.

Jag personligen gillar Cupran men bilarna på MEB generellt känns lite B jämfört med deras fossilsyskon.

Zeekr är nog mer välbyggd men mjukvaran och lyset är bättre på Cupra, känns som det aldrig är mörkt i Kina.

Gillar kvalitén och privatleasing priset på Zeekr X. Kändes som hög kvalité på interiören när jag besökte Zeekrs showroom i Stockholm. Dock har jag fått uppfattningen utifrån recensioner på Youtube och genom att lyssna på Elbilsveckan att EX30 är rejält mycket roligare att köra än Zeekr X men jag har själv inte kört någon av dem.

Jag noterade även att när jag kontaktade Zeekr och visade intresse för Zeekr X så var det inte så lätt att få till en provkörning om man inte bor i Stockholm eller Göteborg. De lovade att höra av sig när de skulle ut på turné och landa i Skåne men jag har inte hört något sedan dess.

Zeekr X och Volvo EX30 bör inte jämföras så mycket som de faktiskt gör. EX30 är betydligt bättre på köregenskaper men Zeekr X springer 8or runt EX30 när det kommer till kvalité och utrustning för pengarna. Zeekr har mer satsat på en lite mer gungig komfort, den är inte alls bra att ta en kurva i hög fart. Jag tror det är helt rätt at Zeekr för det är inte intressant för de flesta att ta en kurva i en hög fart, man vill ha god komfort och trevlig interör.

Men nu var det ju Cupra Born som den står emellan och jag tror att Zeekr X kommer erbjuda mer utrustning och mer glädje i familjen än Cupra Born, som antagligen erbjuder en lägre utrustningsnivå och kan nog känns lite basskrapad efter att man kört Zeekr X. Jag gillar Born jättemycket och hade valt den pga det hårdare chassit och snyggare design, men båda dessa är ju väldigt individuellt och inte alls objektivt :slight_smile: Cupra har ju också vinsten att finnas i de flesta städer medan Zeekr X har serviceställen på ett 15-tal ställen i Sverige än så länge.

Nu har jag bara provkört dessa båda i en halvtimme vardera, och det räcker kanske inte så långt.
Men jag tyhckte att Bornen var riktigt bra, men lite “leksaksaktig” inte så långt ifrån MG4.

Zeekr X däremot kändes mera Volvo. Lite sävlig, men det fanns ändå pulver om det behövdes, men inte så lekfull som Born var.

Jag tror säkert att det finns passande kunder till båda, för de kändes ganska olika.

Jag har bara kört den ena . Men å andra sidan 2500 mil med Cupra Born sen i februari. Inga fel allt funkar , men lite stötig struttig gång jämfört med Seat Leon som jag hade tidigare . För mig var valet mest baserat på att jag känner mig trygg med VW gruppen vid privatleasing . Fjärde bilen nu . Och VW ID3 kunde jag inte förlika mig med utseende och inredning . Men det är ju smaksak .