Campervan på el... Är marknaden redo för det ännu?

Jag har en plan, som Sickan sa.

Vi funderar på att sälja båten och vår Zoe, lägga dom pengarna på en en campervan istället och samtidigt använda den som andrabil (Vad är en “andrabil”? en fråga för en annan tråd).
Att bilen skall vara elektrisk är en självklarhet, inte minst för fördelarna det ger när man fri-campar. Att kunna stå i två dygn, eller längre, med AC/Värme, kyl/frys,ha tillgång till 220vac för kaffekokare, induktionshäll osv. Detta är främst detta som jag lockar med att ha en el-camper. Man laddar upp batteriet till max så nära inpå där man vill campa, så man har tillgång till 50-80kwh.

I min resarch så har det landat i två realistiska alternativ, båda med sina för och nackdelar.

ID.Buzz. Största nackdelen, och förmodligen deal breaker. Inget camping mode. Det finns lösningar för detta på ebay, men en elektronikbox man kopplar in i förarstolen för att simulera att det sitter någon där. Men den största nackdelen, bara tillgång till 300w 230Vac. Finns lösningar även här med en power box med ett stort lithium batteri, men här kommer nog min tjurskallighet in, varför ta med ett extra batteri när det finns ett jättestort batteri?
Fördelen med ID Buzz är ju att den funkar ju utmärkt som vanlig bil, och det är ju realistiskt, det den mest kommer användas som.

MB EQV Fördelen är ju att denna har det som Buzz saknar, Camping Mode och tillgång till 3000W 230vac. Den har även pop-up tak och allmänt lite “mer” camping än Buzz.
Nackdelen har mer att göra med själva bilen. Omgjord lite halvhjärtat av MB från en Bensinplattform. Svag motor, hög förbrukning, kort räckvidd. Samt att den är ju större att köra runt med än Buzz när man använder den som bil.

Vad tycker ni. Är det för tidigt att hoppa på detta? skall man vänta några år till det finns vettiga lösningar?

1 gillning

Har sett konverteringar av Citroen Berlingo EV, men vet inget om camping mode. Skulle av dina alternativ välja Buzz bara för utseendet.

e-Crafter och e-Sprinter är väl det bästa valet för ett VanLife/Camping fordon det finns mängder av hel och halvfärdiga camping lösningar till ICE modeller som passar i en EV Kanske inte det bästa som daily driver då är nog en ID.BUZZ LWB bästa valet och det börjar komma en hel del Camping utrustning och när dom börjat levereras på riktigt i USA och Europa kommer det att finnas hur mycket som helst att tillgå Ryktet säger att om ett eller två år kommer en Westfalia version direkt från VW

Har ett antal VanLifers i bekantskapskretsen och flera räknar på EV bygge ännu har ingen tagit steget det rör ju sig om ordentliga summor för ett bygge

Gillar verkligen ditt tänk, håller med dig om Buzz, den är det självklara valet för allt utom just möjligheterna till camping i det fria. Fattar inte hur de tänkte på VW när de satte kraven på den bilen. Hur är det med F150, har den bara flak? Som jag kommer ihåg det så hade den väldigt stora möjligheter att använda bilens batteri för annan utrustning.

Ford e-Transit så klart! Superkul att köra, och har V2L som skulle kunna driva det mesta.

1 gillning

Kul att se att det är flera än mig som intresserar sig på hur campervan utvecklingen ser ut framöver :slight_smile:

Jag funderar själv på hur jag ska göra med framtiden. Var först inne på att sälja villan, tränga in mig i en mindre lägenhet och köpa en liten lättskött stuga på lämplig plats. Men då jag går i planerna att samtidigt byta min nuvarande bil till en elektrisk, så väcktes intresset att kanske kunna slå flera flugor på smällen så att säga.
Istället för ny mindre elbil och sommarstuga, så skulle jag kanske kunna köpa en eldriven campervan för pengarna istället och kuska runt lite mera än att ha en fast plats för sommarstuga.

Hoppas verkligen vi får se flera smarta kompakta eldrivna campervan på marknaden framöver. Det finns nog en ganska stor marknad för mindre husbilar/campervan och som inte kräver extrabil eller annat än B körkort för att äga.

Rent krasst finns det inga transportbilar idag som lämpar sig för campervans.

Tycker det är otroligt märkligt att marknaden hamnat så pass på efterkälken med både eldrivna transportbilar och rena campers på el.

Plattformen vore idealisk för denna typ av vagnar.

Men de som finns saknar antingen vettiga lösningar för V2L som du beskriver eller har de på tok för stora vagnar bestyckade med små batterier och pinsamt dålig laddkapacitet.

Men för att både få lite räckvidd och möjlighet till att hålla sig lite off grid för camping ja då skulle de behöva MINST 150kwh batteripack som kan snabbladdas ordentligt.

Tyvärr är nog efterfrågan mindre än vad vi tror på denna typ av vagnar bara.

Håller med. En marknad som Europa legat i framkant med, som man nu också riskerar att tappa till Kina.

El campers gödslar ju inte marknaden men det är väl bara en tidsfråga innan husbils pensionärer börjar efterfråga det
Det finns ett antal firmor som gör “push in”
VanLife inredningar till Sprinter Crafter Transit men dom VanLifers jag träffar har svårt att släppa bekvämligheten med diesel eller bensin man tar sig överallt och det finns drivmedel i princip där vågorna är och sen är en ny EV transportbil för dom flesta VanLifers utom räckhåll och om man ska ta med kostnaden för inredningen vare sig köpt eller GDS blir det alldeles för dyrt

EV transportbilar "White Vans’ är en stadigt uppåtgående marknad i Europa sa inte @Esse i podden att om man räknar med transportbilar går Peugeot från jumbo till top 5 i försäljningssiffrorna

Sveriges största Peugeot handlare ligger i lilla Hammenhög och när jag träffar Jonas säger han att dom inte kan få tillräcklig allokering av Peugeots EV transportmodeller (Peugeot Fiat Citroen och Toyota är i princip samma transportbilar skiljer bara front och inredning) Den annars så konservativa Österlen bonden/hantverkaren har fattat att en EV transport/servicebil som kanske bara rullar 5-7 mil om dagen är helt överlägsen den gamla Diesel Doris billig skatt alltid “fulltankad” på morgonen varm kupe och en tyst oas från traktorer skördetröskor och kapsågar Men att sälja en EV personbil till samma bonde är i princip omöjligt

Transportbils begagnatmarknaden är helt bakfram från personbilar Jonas berättar att nästan alla diesel transportbilar som kommer in i inbyte går på export finns uppköpare som kommer och köper i princip allt medan dom få EV transportbilar som kommer in har höga andrahandsvärden och säljer omedelbart Jag letar själv efter en begagnad e-Partner L2

En F150 Lightning med en Four Wheels Campers slide in vore det ultimata ekipaget

Europa måste börja bygga nya campers på dedikerade elplattformar. Även om det finns duktiga inredare som inreder med “push in” prylar i gamla skåpbilsmodeller eller MPV så håller det inte. Förutom att det blir betydligt dyrare, så är det svårare att skapa de smarta lösningarna i dessa fordon.

Snart har vi troligen zeekr mix och xpeng x9 här i Sverige av de kända etablerade kinesiska märkena och många flera mindre kända kinesiska leverantörer bygger redan nu campers i Kina.

Just nu står Europeisk fordonsindustri på åskådarbänk och verkar inte våga satsa på nåt av det som varit deras styrka tyvärr.

Det finns ju ett flertal företag i Syd Europa som bygger husbilar på chassin från Iveco Fiat Peugeot men det verkar som det inte finns chassin med eldrift ännu Jag kan tänka mig att det kan bli ett viktproblem om man ska ha MINST 150kwh batteri då lär man få minska volymer på färsk och spillvatten tankar och annan utrustning så man hamnar under 3.5 ton*

Räckvidden kommer att bli helt avgörande om man ska locka husbilsfolket att lämna diesel bakom sig och välja el men el kan ju också ha många fördelar i en husbil men det måste finnas en marknad innan någon tar tag i det

Både Rivian och Scout har visat campingutrustning (eller ska vi säga glamping) som innom en nära framtid kommer att finnas som tillbehör Ford har sina egna campers till F150 Lightning RAM skulle släppa 1500 och 2500 pickups och chassi med 229kwh batteri men backar nu till 168kwh och EREV

" En husbil som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B**. Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra husbilar oavsett vikt om behörigheten inte blivit återkallad efter 1 juli 1996.23

Ja det har varit problem tills nyligen med de lite större husbilarna och därför troligen också att det inte finns några eldrivna husbilar ännu ute hos ÅF.

EU-parlamentet har ju nu röstat ja för att höja den tillåtna totalvikten med B-körkort för husbilar till 4 250 Kg, så den möjliga spärren med batterier finns ju inte längre.

Men var är alla smarta elektriska koncepthusbilar och mindre MPV från de ledande Europeiska leverantörerna på mässgolven?!

Väldigt märklig utveckling där man fortfarande verkar stå och vela mellan vilka drivlinor man ska satsa på och därför inte vågar satsa helhjärtat på nåt känns det som.

En av årets största campingmässor avslutas idag, CMT Stuttgart och det verkar vara väldigt skralt utbud på el- eller hybridhusbilar.

En svensk återförsäljare av plåtisar kommenterar detta i denna video (11:38 in i filmen). https://www.youtube.com/watch?v=NpZXUSznWyM&t=27s

1 gillning

Ja det han säger i filmen från CMT är ju ett tydligt tecken att Europa avvaktar/velar och därför inte har nåt att visa upp på mässorna.

Såg ett inslag i agenda som handlade om att Europa nu är på väg att bli utkonkurrerat. Det sätter nog fingret på varför det står still med bl a den Europeiska fordonsindustrin i jämförelse med Kina m fl.

Lite synd så här i efterhand att Europa inte låg längre fram med utvecklingen av de dedicerade elektriska plattformarna i fordonsindustrin.
Nu har t ex. Geely, Tesla, Kia m fl redan långt utvecklade plattformar för en mängd variationer inom transport och campers området på en och samma plattform, medan Europiska fordonstillverkare ligger långt efter.

Ett exempel på ett möjligt varför är väl att de traditionella fordonstillverkarna i Europa utvecklats på samma sätt som Ford vad gäller elektrifieringen. Man trodde nog att en genväg till framgång var att elektrifiera de vanliga ICE plattformarna och tappade då fart i övrig F&U.

Ford hade tidigt framme en prototyp winnebago baserat på en dedicerad elektrisk plattform från Ford, som sedan med facit i handen inte blev serietillverkad. Detta av en del av skäl som Stefan Janeld på Allt om husbilen är inne på i nedan text efter att ha testat den för drygt några år sedan.

" Utveckling med förhinder

Räckvidden kommer öka. I takt med att batterier utvecklas. Men det finns hinder som kan försena utvecklingen. Inte tekniska hinder, snarare marknadsmässiga.

Ford Transit, och alla andra lätta transportbilar, används för korta leveranser inom väldigt begränsade områden. De är i allt väsentligt budbilar. Volymerna som tillverkas köps upp av jättar som UPS, DHL och Amazon. De vill ha bilar med låg prislapp och en livslängd på tre år. Sedan byts de ut. Tvärtemot hur man använder en husbil.

Dessutom: Husbilsbranschens volymer är relativt sett mycket små. Att då tillverkare som Ford, Fiat, Mercedes och VW ska lägga utvecklingspengar för att tillmötesgå husbilsbranschen är knappast enkelt att sälja in.

Tidigare var husbilsbranschen en prioriterad kund hos Fiat. Mer än varannan Ducato blev en husbil. Det husbilsbranschen ville ha fick man. Idag är husbilsbranschen bortprioriterad hos Fiat. Varför är det få som vet, färre som förstår. Men verkligheten är sådan."

Kommentar: Nu skulle man också kunna lägga till att kina m fl. även kört över den Europeiska fordonsindustrin rent tekniskt tyvärr just pga senfärdigheten vad gäller utvecklingen av dedicerade elektriska plattformar.
Vem vet om modet, pengarna och om man sett på marknaden som den ser ut nu, så kanske det kunnat bli nåt av winnebago.
Nu lär nog snart även kinesiska husbilar ta den Europeiska marknaden också tyvärr, eller så får vi leva på hoppet om att Europa kommer igen, för annars är det illa!

När jag först såg Rivian Delivery trodde jag nog att den skulle inspirera till husbilar på samma tema.

En 6-7m lång bil med alla möjligheter att skapa boldelen exakt som man önskar.
Detta med en viktbudget på ca 1100kg.

Men med det 135kWh batteri de använde fick den ca 25mils räckvidd, och då är det garanterat inte motorvägsfart.
Så för att få denna användbar som husbil kommer det garanterat krävas närmare 200kwh batteri och då försvinner marginalen för att lasta.

Så skall detta slå kanske vikten behöver kliva en bra bit över nya 4250kg. :pensive:

Ja det är helt klart ett problem med de storlekarna på husbilar vi gärna vill ha utan att kröka rygg och ta bort de bekvämligheter vi vill ha i husbilarna. Lite lättare med MPV bilarna som bygger på större SUV modeller. Vi får se vad som kommer först. Högre tillåten vikt eller lättare och effektivare batterier. Hoppas på det senare gör jag.

Jag har hört RJ Scaringe i flera intervjuer där man frågat om det inte kommer en Camper Version av Rivian Delivery och hans svar blir alltid “många har frågat men är dom tillräckligt många för att det ska bli lönsamt Vi har fullt fokus på våran line up R1 R2 och R3”

Jag kan tänka mig att när RAM börjar leverera 1500 och 2500 chassin med sin EREV teknologi kommer det börja byggas husbilar på dom men dom kommer bli för stora för tunga och för dyra för Europeiska husbilspensionärer

När man talar om bristen på samarbeten och satsningar på nya plattformar, så dyker följande upp på nyhetssidorna.

Ett mycket trevligt steg på väg mot nya flexibla plattformar för transport och förhoppningsvis även campers framöver. Bättre sent än aldrig och nu ser det betydligt ljusare ut även inom dessa kategorier på den framtida marknaden för Europa. :slight_smile:

1 gillning

Lite likt Kias satsning.

1 gillning