I augusti planerar jag en utflykt ner från Stockholm till Skåne. Bilen är en Renault Mégane E-tech med 60 kWh batteri. Den laddar med CCS-laddning på upp till 135 kW. Så då har jag så klart kollat runt lite på Chargefinder.
Jag räknar med att behöva räkna två gånger på resan. Första gången senast i Jönköping, andra gången runt Markaryd innan jag lämnar E4:an där. (Detta då det inte kommer finnas någon destinationsladdning, och det vore skönt att ha bilen full-ish när vi kommer fram.)
Vad finns det för bra stopp för en bit mat och en trevlig utsikt på vägen i den trakten, i kombination med tillgängliga CCS-laddare på minst 150 kW?
När jag kört den sträckan med fossilbil så har jag ofta stannat vid Preem Brahehus och ätit där. Var några år sedan men maten var “okej”. Men även om där finns elbilsladdare så är det bara några stycken och de verkar ofta vara upptagna på dagen, så det känns inte som ett särskilt säkert kort för oss som kör elbil. (Och även om man får plats direkt vill man inte känna sig stressad mitt i maten att behöva flytta bilen direkt om andra väntar på en…) Så jag tror att det kanske inte blir mitt go-to med elbil.
Kollar man på kartan så har de vid Gyllene Uttern verkar de ha satt upp en hel del laddare (Edit: insåg att de flesta bara är 22 kW AC-laddare, men det är ju bättre än inget då Méganen faktiskt kan ladda i 22 kW) och det verkar ju pricka bra service och fina naturvärden, ser ju ut som en möjlighet på pappret i alla fall. Men det vore ju kul att veta om det finns några andra bra alternativ att fundera på, som erbjuder mer än t.ex. en parkeringsplats och ett nudelhak.
Har ni hittat några guldkorn på E4:an söder om Stockholm som funkar som laddstopp ni kan tipsa om? Eller kanske några man bör undvika?
Jag har bara laddat på Tesla i Jönköping och Gränna, men båda dessa stoppen är ganska trevliga. Gränna är lite mer naturskönt, men Jönköping ligger vid ett köpcentrum med McDonalds etc.
Tack för tipset! Jönköping kanske är lite väl optimistiskt att hoppas på att jag når utan att ladda, efter att ha dubbelkollat i ABRP, men “Gränna” borde funka.
Nu blir jag kanske avstängd för reklam men jag rekommenderar väg 40/26 från Jönköping så kommer du ut i Halmstad. På vägen har du elmacken i Gislaved och Smålandsstenar, i Gislaved kan du passa på att äta närproducerade smashade burgare på Hotboxburger. Garanterat köfritt vid laddaren och full fart på meganen.
Tyvärr blir det en rejäl omväg, då jag ska till östra delarna av Skåne.
Och som boende i Stockholm finns det ju ett hamburgerhak på varenda gathörn nästan, så det är inget direkt som lockar. Men bra fastpriser och inga abonnemang är definitivt rätt väg att gå.
Helt rätt för östra Skåne blir det omväg.
En Stockholmare borde jag lockat med Småländska lugnet och naturen istället för burgare, men man lär varje dag
Jag var sugen på Värnamo för 3,5år sen men det gick tyvärr inte hela vägen. Det kom en annan stor operatör och stoppade etableringen. Så inget Värnamo. Men jag har något roligare än Värnamo på gång kanske under nästa år om alla inblandade anser att vi skall köra.