Som hundägare har jag idag en 3 mån labbe och kör en ID.4. Hunden sitter i en bur jag lånat som inte helt passar bilen men det funkar. Öppningen blir in i bilen istf utåt genom bakluckan. Bilen kommer jag inte behålla mer än till och med maj 2024 och det blir inte någon ny bil från VW-koncernen, det kan jag lova (men för att hålla mig till ämnet så slutar jag det ämnet här) och buren skall lämnas tillbaka. Hunden har i princip nått sin maximala storlek då så jag letar efter tips på bur men också bil.
Finns det någon i detta forum som har en hund av samma ras alt en liknande i storlek som har bilbur?
Vilken bur passar till hunden? Buren ska passa en ny elbil och helst vill jag ha lite bagageutrymme kvar även med buren installerad.
För att göra det enkelt så vill jag inte ha en kinesisk bil (inkluderar nya Volvo) eller någon från VW-koncernen. Tveksam till de Koreanska också. På gränsen till för liten är Polestar 2, Volvo C och XC 40. Så vad har vi kvar utan att spränga 700 tkr-gränsen: Tesla och Ford?
Varje gång det diskuteras passande bilar/burar för en viss typ av hund så brukar jag se många bilder på hundar som inte har det utrymme Jordbruksverket kräver, men där ägaren är jättenöjd så jag skulle inte gå jättemycket på vad andra med samma typ av hund gör.
Du har ju också tillverkare som anpassar burar efter utrymmet, det kan ju vara ett alternativ om bakluckan sluttar för mycket för att få in burar med standardmått.
Jag tror nog en bur för en labbe kan funka i XC40. Vilken Ford tänkte du på? Mach-e har för litet bagage för bur till min italienska vinthund. Mercedes EQB kanske annars?
Mim medium dubbelbur passar precis om man skjuter ihop den maximalt i en Tesla MY. Jag hade en sådan innan, och tog bort mellanväggen för att skapa mer plats. Min jycke väger bara 20 kg, men en labbe på det dubbla får ändå plats med denna setup.
Tack för svaret. Jag har sett och läst om Jordbruksverkets krav tidigare samt även provat modellsök som du länkar till. För att göra det enkelt för mig var jag ute efter är om det är någon i detta forum som har en hund i labbestorlek med bur i bil och kunde tispa om burar och kanske också bil. Jag har hittat en tillverkare i Trelleborg som “skräddarsyr” burar efter bil men jag vill gärna ha en som är krocktestad av RISE. Det kan ju vara så att de är lika säkra IRL men jag vill ha det på papper.
Ford Mach-e tänkte jag på ja, men jag är inte så förtjust i den. Den har också ett litet bagageutrymme för att ändå vara så stor. Känner till XC och C 40 rätt bra men de känns lite föråldrade. P2 gillar jag bättre och känns något mer modern än kusinerna men den är inte heller så stor. Frågan är också vilken minsta storlek av bil jag kan tänka mig. För det dagliga, säkert 90% av alla resor, klarar man sig bagageutrymme och för långresor med mycket packning får det bli takbox och då kan det absolut funka med en P2.
Onekligen en del att fundera på. Bra då att jag har hela hösten på mig att fundera, söka info och prova bilar.
Tack för svaret. Det blir inte mycket kvar av bagageutrymmet med en dubbelbur ser jag, trots att MY har en väldigt stor lastvolym. Tror du att en enkelbur skulle passa, med tanke på din erfarenhet av hund, bur och Tesla? Hade varit nice om det gick att komma åt lastutrymmet under golvet även om buren är på plats.
Vad jag förstått har MY inga lastöglor i bagageutrymmet så buren sitter inte fast, eller? Känns lite galet kan jag tycka. Återkom gärna med lite mer info om din erfarenhet av MY i kombo med hund och bur.
Enkelburen blir nog för kort, vilket kommer göra den för trång invändigt skulle jag gissa i alla fall.
Jag spände fast buren i fästjärnen till ryggstödet, satt som berget.
Sen kapade jag ett snitt i locket över underfacket i bagaget (lät tyget i ovankant vara helt så att det blev som ett gångjärn), på så sätt går det att lasta under golvet utan problem. Locket är gjort av kartong, så det var en baggis att få till. Kostar bara 400:- att köpa en ny när du sen säljer bilen.
Vi letade också mycket efter en bra bur, men jag lyckades inte riktigt hitta någon som var tillräckligt hög. Vill ju att hunden ska kunna titta ut och inte bara stirra in i en vägg.
Vi löste det på det här viset istället, så nu kan vi justera bredden fritt beroende på behov.
Ja, det är en alternativ lösning när designen av elbilar inte längre är som en gammal XC70 eller liknande.
Ser att du kör en ID.4 och med den här lösningen får du ju faktiskt lite lastutrymme bredvid hunden.
Var inne ett tag på en ID.Buzz men då får jag samma (ursäkta - vet inte om du är nöjd med din ID.4 men jag är verkligen inte nöjd med min, gäller ffa mjukvaran), VW-skit igen.
Vi är faktiskt supernöjda med den, mjukvaran har varit stabil (förutom någon enstaka gång då CarPlay har krånglat). Vi har 3.2-mjukvaran och den verkar vara ett stort lyft i jämförelse med tidigare versioner.
Avdelaren är från Travall (länk) och lastgallret är från Artfex (länk).
De är inte helt kompatibla med varandra, så fick lösa fästet upptill med en egenpåhittad lösning. Travall har både lastgaller och avdelare, men tyckte inte att avdelaren såg så stadig ut från dem.