Bensin/Dieselbilar i framtiden

Rishi Sunak i UK har precis flyttat fram datumet för förbud att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030 till 2035. Men kommer det göra någon större skillnad i praktiken? Vid det laget är väl elbilar både billigare att köpa och billigare att äga än fossilbilar? År 2031, kommer det finnas något skäl för en rationellt tänkande bilköpare att välja något annat än elbil?

Man behövde aldrig förbjuda tjock-TV.
Platt-TV tog över.

1 gillning

Förmodligen så kommer avgaskraven bli så hårda framöver att det ändå inte går att bygga nya fossilbilar till rimligt pris.
Men nu ska man ju komma ihåg också att detta gäller ju bara helt NYA bilar.
Bilfirmor kommer kränga beggade fossilbilar även år 2040 och framåt.

Det som är mer synd tycker jag är att Sunak verkar ge vika för de nya reglerna mot fossilbilar i London…

Det lär säkert hända men till slut kommer det bli svårare och svårare för dom som har ICE bilar att hitta bensinmackar. Ju färre som tankar bensin och dielsel så lär väl mackarna bygga fler laddplatser tror jag.

Känns som att bilindustrin har bestämt sig – framförallt kommer det ju ganska omgående blir svårare och svårare att hitta någonstans att tanka sin diesel eller bensinbil.

Fast tanka tror jag inte kommer bli ett problem på många år, infran finns redan och den är ganska robust, särskilt jämfört med vissa snabbladdare.
Sålänge efterfrågan finns kommer man sälja bensin och diesel oavsett pris. Möjligen att vissa mindre mackar kommer få lägga ner pga dålig lönsamhet men de stora kedjorna kommer ha bränslepumpar i 20-30 år till tror jag, även om det kanske blir dom som hamnar ute i det vilda i nåt hörn.

Vi är ju redan i en nerläggningsfas – tankställen kommer längre och längre ut i från tätbebyggelsen och här kommer det till slut bara finnas tankställen ute i industriområderna – lite som att tanka gas.

Men den stora förändringen – och chocken – kommer börja i glesbygden, när det inte längre är lönsamt att köra ut diesel och/eller bensin så kommer det inte heller göras. Jag vet inte vilka som kommer drabbas först – om det är Norrlands inland eller mindre glesbyggdslän så som Blekinge där det nödvändigtvis inte är några avstånd men väl ganska få människor som bor totalt och relativt stor elbilspenetration.

Till det kommer förändringarna hos motorvägsmackarna där vi inom en ganska nära framtid kommer börja se tecken på att vissa pumpar får flytta på sig tillförmån för elbilsladdare och inom några (osäker hur många) så kommer både lastbilar och personbilister få samsas om samma pumpar lite mer off från butiken.

Jag hoppas, men det är nog att hoppas för mycket, att glesbygden blir först. Det är här vi har mest nytta av elbilar och en elbilsladdare kan i en utopi vara det som behövs för att få något uns av service eftersom folk blir stående ett tag.
Men troligen kommer laddare prioriteras till stora vägar och minska genomfartstrafiken…