Behöver vi en standard för intervallen på laddnivå vid snabbladdning?

Jag vet inte om jag är ensam här med att bli skogstokig på att olika elbilstillverkare använder sig av olika intervall mellan laddnivå när de ska speca hur snabbt bilen laddar.

När jag shoppade runt efter bil för tre år sedan hölls sig nästan alla till 10-80% för DC-laddning. Nu ser jag flera kinesiska märken som lagt sig an med att använda 30-80%

Sen är det andra, t.ex Peugeot som verkar använda sig av 20-80%

Det känns som tillverkarna gör detta för att sminka upp siffrorna för laddhastigheten och göra det svårare för oss konsumenter att jämföra mellan de olika tillverkarna. Jag tycker branschen borde ha en standard!

1 gillning

Ja, att ange tid och medel-/toppeffekt för intervallet 10-80% bör vara baseline.

1 gillning

Ja, och WLTP blir ju konstigt eftersom den räknas från 100-0%, men vi rekommenderas att ladda mellan 30 och 80%. Då borde ju räckvidden också räknas efter det?

Eller hur skall man se det?

2 gillningar

Ja 10-80 är ju vedertaget.

På temat standard så smyger jag in en relaterad fråga :slight_smile:
Även förbrukning är lite av en cirkus, jag vill ha kWh per mil, eftersom (kanske bara är jag) alltid pratar med folk i termer av avstånd som “mil”. Inte fasen säger jag att det är 291 km till Säffle, jag säger 29 mil. Samma sak med typ alla som jag känner.
Jo jag vet att instrument osv säger per 100km (eller ännu värre tesla som kör per kilometer) men det behöver ju inte hindra oss i våra svenska youtube videos att använda svenskt bondspråk som man förstår :smiley:

2 gillningar

Med tanke på att det numera finns batterier som bör laddas till 100% så tycker jag att tillverkarna själv kan få välja intervall för laddnivå när de presenterar bilen. Det ger dessutom förhoppningsvis en indikation från tillverkaren hur de tycker att jag som köpare/användare skall ladda bilen. En del bilar skall laddas mellan 10-80%, andra kanske 20-90% och som sagt en tredje kanske bör laddas till 100%

Och när det kommer till räckvidd så hade jag önskat mig(och detta finns kanske redan) att man på webben kan ange sin bil(el, hybrid, bensin osv) med modell och år och sedan ange ungefär hur fördelningen mellan motorväg, landsväg och stadskörning ser ut och då får man reda på hur den modellen du är intresserad av är relativt till andra bilar.

1 gillning

Nu är det ju så att LFP-batterier behöver laddas upp till 100% med jämna mellanrum för att kunna balansera cellerna. Dock betyder det ju inte nödvändigtvis att den laddar intervallet mellan 80-100% i vettig hastighet.

Anledningen till att man ofta använder intervallen 10-80 är att det är där bilarna i regel kan ladda med hygglig hastighet.

Men du har ju helt rätt i att när/om batterierna utvecklas att andra intervall kan bli mer relevanta!

jag tycker nog 10-80 är det man bör köra på. Visst att LFP-batterier ska laddas upp till 100% men när man pratar om “10-80% på 30 min” så är det ju snabbladdning man menar, ofta på resande fot. Jag uppfattar inte dessa marknadsförda tider som något rekommenderat utan som just en fingervisning av vad man kan förvänta sig när man är ute och åker med sin elbil.

1 gillning

Brukar jämföra distans och förbrukning på ev-database.org som ger lite val beroende på när och var du kör (sommar/vinter, landsväg/stad). Bara för att vara motvals så gillar jag km/kWh för att lättare jämföra med alla engelska tester som redovisar miles/kWh! Och mil borde helt fasas ut då det inte är en SI enhet och det alltid är någon som vid översättning till engelska säger miles, blir bara förvirrande.

Det tycker jag inte spelar någon roll för WLTP är ju trots allt en standard och då går det att jämföra. Att det inte speglar verklig körning är inget konstigt i sig.

10-80% är för egen del nog den vanligaste körcykeln vid långkörning

Är det inte vanligast med kWh/10km om man bortser från Teslas Wh/km? Skillnaden som jag ser det är bara hur många decimaler man pallar använda :wink: