Hej, jag har en Renault Zoe -18 och undrar hur ni ser på påverkan av dubbade vinterdäck om någon kör på dessa i dagsläget?
Saknar testar/omdömen av 15 och 16tumsdäck?
Passar väl in på äldre mindre sportiga bilar
Mindre dimension bredd och profil: 186/65-15 drar mindre energi än respektive 195/55-16 däck,men hur är dubbat jämfört med dubbfritt?
Dubbade däck har av någon anledning ingen EU:s däckmärkning(A-D (F mm har utgått) och buller decibeltal.
Varför inte, det finns väl skillnader att visa på ändå?
Vilken erfarenhet har ni, vad som är mest energisnålt/lättrullande däcket och passar bra på Elbilar?
För framkomligheten och isgrepp är fortfarande viktigt på en bil med så pass mycket vridmoment. Har inte upplevt vintern mer än i våras, att dubbfritt inte är aktuellt för oss.
Ja, nu är dubbdäck den där sista delen som räddar en från den där tangentens riktning och ett dikesbesök eller den älgen som springer ut, vid halka med svarti-is/isfläckar.
Ju mer snö desto mindre dubb-behov då funkar dubbfritt eller saltad barmark tills det fryser till.
Nu handlar frågan mer om olika dubbdäcks funktioner i rullmotstånd och buller bla…
Har vuxit upp med Volvo Amazon, diagonaldäck och begagnade hårda däck och -35grC uppe i Norrbotten.
Vet att man behöver ta hänsyn till beror på vad man kör i bla kurvor.
Och även med dagens antisladddystem och bakhjulsdrift på många elbilar verkar det behövas bra däck.
Jy dyrare däck ju bättre prestanda överlag. Rent förbrukningsmässigt skulle jag misstänka att det skiljer väldigt lite mellan dubbat och dubbfritt sålänge det är riktiga däck.
Handlar mest om värderingar och huruvida man vill ha bullret eller inte.
Vår Zoe ZE40 R110 2019 drar lika mycket med 15 tumsfälgar och dubbdäck som med 16 tumsfälgar och sommardäck…
ZE40 funkar mycket bra med dubbdäck. Min ZE50 R135 2020 däremot funkar inte särskilt bra med dubbdäck, den funkar betydligt bättre med dubbfria vinterdäck. Sedan så tillåter inte min ZE50 att man “skottar sig fram” med spinnande däck vilket ZE40 gör. Spinner det fram så drar den ner effekten tills man står stilla helt och hållet.
Kostnadsmässigt då. Elbilsdäck fyller en funktion. Men BARA om du absolut måste ha ut de sista 5% räckvidd. Kostnadsmässigt så är de en dålig ide. Det man sparar i energi förlorar man stort i däckkostnad. Med drygt 5000 resp 6000 mil per år (för våra två bilar) så har jag följande erfarenheter. Michelin EV orginaldäcken håller inte två säsonger, medans bra vanliga däck håller två hela säsonger med marginal.