Jag kommer inom en någorlunda snar framtid byta tjänstebil och funderar på vad som är de bästa alternativet i dag. Tidigare har jag alltid köret diesel bilar, de senaste har varit MB Eklass och BMW GT6 men tror det är dags för elbil. För de mesta kör jag ca6000 mil/år och vill ha vill gärna ha en större bil som inte har skyhögt förmånsvärde.
Är Audi A6 värd att vänta på eller kan ID7 touring vara ett bättre val?
Välkommen till forumet!
Tror ID7 touring är en kanonkärra.
Klarar du dig med vanliga ID7 går den ännu längre.
Välkommen
Har 0-koll på förmånsvärden men jag tycker (mycket och ofta) att Audi A6 och A6 Avant från det jag sett i bilder är samma gamla oinspirerade Audi design BMW i4 & i5 i rätt färg (svart och mörkgrå går bort) är otroligt väldesignade i klassisk BMW anda i4 lite liten som familjebil och i5 onödigt dyr ID.7 har jag kört en hel del och nu även ID.7 Tourer IMHO är det den mest lyckade elbilen i det större mellansegmentet just nu adaptivt chassi är en måste utrustning det skapar allt från Amerikagung till stramt sportchassi innerutrymmet är större än alla andra och väldigt komfortabel designen är stram men inte trist och en blåmetallic ID.7 är så snygg Jag är väldigt kluven till 4hjulsdrift på alla dessa bilar det lägger mer (onödig) vikt över framhjulen och ökar priset så om man inte drar tungt större delen av året eller har en fjällstuga som man spenderar hela vintern i så tycker jag det är overkill
Så visst är en rätt utrustad ID.7 eller ID.7 Tourer ett bra val både kvalitetsmässigt servicetillgänglighet och säkert också ekonomiskt Sen beror det ju på ditt företags tjänstebilspolicy
Ut och provkör
Hej och välkommen till forumet!
ID.7 Touering är en stor bil som finns tillgänglig nu – Audin ser väldigt fin ut på uppfarten men kostar mer.
Du har ingen högre gräns på vad du får spendera?
ID.7 Tourer känns mer värt, Audin är inte värd den extra 200k-prislappen för snarlika utrustning i mitt tycke.
När ska du lära dig…
Antar att jag inte kan skylla på autocorrect?
Förr hette kombibilarna Variant. Borde gå tillbaka till de.
Skall köra ID.7 Herrgårdsvagn, alltid.
In car design lingo är dom longroof
Herrgårdsvagn är ett underskattat ord.
Stationsvagn var länge sedan man hörde också
Verkar som ID7 kan vara bästa valet skall de vara GTX med fyrhjulsdrift eller PRO S med längre räckvidd?
Behöver du inte fyrhjulsdrift är ju en tvåhjulsdriven att föredra, mer miljövänlig, snålare och mindre som kan strula.
Bakhjulsdriven ID7 har väl fortfarande bättre svängradie än GTX som på övriga MEB bilar. Kan vara rätt skönt med en rätt lång bil.
Nu har jag inte kört en GTX, men tycker min Q4 40 är väldigt bra speciellt i regn då man knappt känner av eventuell vattenplaning med bakhjulsdrivet. Stor skillnad mot min förra som var framhjulsdriven.
Jag har kört bmw 320d och just nu 330e men förmånsvärdet på hybrider och vanliga bilar har blivit alldeles för mycket så har blivit ”tvingad” till elbil nu, kör 5-6000 mil om året och för mig föll valet på id7 Tourer, provade vanliga id7 och blev fan såld. VW har blivit lite mer premium och jag väntar just nu på leverans som kommer ske nu i slutet på augusti. Beställde i april så Tourer pro S och gtx hade inte kommit ut än och jag vågade inte vänta med tanke på utrustningen jag fick i id7 som jag beställde.
Nu med facit i hand så skulle jag haft is i magen och väntat på gtx då utrustningen i den är ännu bättre och var inte nämnvärt dyrare så den hade kunnat gått in i vår TCO.
Men är ändå glatt spänd att gå över till elbil och just id7 Tourer.