Båda våra huvudpersoner, Peter och Christoffer, är ute på resa och är i Milano för att få en närmare titt på Lynx & Co 02. Vi har också nåtts av mycket Teslanyheter i veckan som som skall tittas närmare på - hur blir det med robottaxi och självkörande bilar egentligen?
Ang Automatos som ni nämnde lite snabbt. Faktanörden i mig gillar sidor där man kan jämföra/kolla upp information, så tummen upp för nya initiativ.
Men poängsystemet är bedrövligt i nuvarande form. Främsta nackdelen i mina ögon: Det är subjektivt utifrån vad skaparna av sidan tycker är viktigt som ger höga poäng. Tex så tycker de att Android Auto och Apple Carplay inte är viktigt för bilar som saknar dessa har så bra egna system…(Det var ett citat från sidan). Eller att bilen har frunk ger högre poäng, alla bryr sig inte om frunk.
Sedan jämför poängsystemet äpplen och päron. Tex i kommentarerna på feber så var det en som undrade varför det skiljde så mycket poäng mellan M3 och EV9. Skaparens svar var att EV9 är 300.000 kr dyrare, vilket den är men EV9 går ju inte heller att jämföra med M3 i behoven bilen kan fylla.
Poängsystemet ger även högre poäng för peakeffekt på laddning inte tex medeleffekt för 10-80% som jag tycker är viktigare (den saknar även information om annat än peak i dagsläget). Dvs en bil med 500kW peak med medel på 10kW får högre poäng än en med 150kW peak och 120kW medel.
Nu är sidan i relativt tidigt skede så jag hoppas på att de i framtiden låter besökare skapa sin egen poängviktning så man på det sättet kan få se poäng på bilarna utifrån vad jag som besökare har behov av att veta inte skaparna av sidans subjektiva behov. Fram tills dess tycker jag poängsystemet bör plockas bort eller iaf vara ännu tydligare hur poängen viktas. Men detta är mitt eget personliga önskemål och det är upp till skaparna hur de vill att deras site ska vara, dock i nuvarande form kommer jag fortsätta använda andra sidor för fakta på elbilar då det saknas information om tex medeleffekt, laddtid osv.
Trevligt med ytterligare en jämförandesida automatos och att den är svensk.
Har bara använt evkx databasen när jag jämfört bilar. Den är inte heller perfekt och har ibland felaktig information, eller saknar data.
Mera konsumentupplysning till folket
Begriper inte riktigt besattheten av frunk. Varför ska jag stå framåtböjd vid motorhuven och skita ner byxorna för att lägga in en laddkabel där framme?
Ja det blir ju lite som att tävla i musik där man väljer vilken genre man vill tävla med. Man får jämföra specifikationerna på bilarna man själv är intresserad av och bortse lite från poängen. Svårt skapa ett poängsystem som viktar poängen. Hade kanske varit intressantare om man själv kunde bocka i det man är intresserad av i sin bil och sedan få upp en ny poänglista med bara dessa delar viktade. Svårigheten med att poängsätta löser man förstås inte med detta förstås.
Det var exakt det som jag skrev på slutet, jag önskar att vi som användare/besökare kunde skapa vår egen poängresultat utifrån de kriterier som var och en har, dvs kunna bocka i tex räckvidd, 5 sittplatser, dragvikt osv och sedan få en poänglista skapad från de kriterierna. Då hade sidan i det närmaste varit klockren.
Länk till hur automatos skapar sina poäng
https://automatos.se/sa-fungerar-var-unika-automatos-poang/
Här tycker jag som sagt det blivit väldigt subjektivt, men de säger ju också att poängen bygger på det som skaparna tycker är viktigast dvs inget om att poängen är objektiva. Som man kan se i länken så har de 4 kriterier för baspoäng: Räckvidd, Acceleration, Bagageutrymme, Laddhastighet. Peak laddning som jag redan klargjort är dåligt värde enligt mig. Acceleration är i mina ögon inte heller viktigt, jag bryr mig inte om en bil gör 0-100 på 5 eller 10, jag bedömer inte helheten på en bil på det. Bagageutrymme är också ett dåligt värde så länge tillverkare mäter på olika sätt.
Bonuspoängen sedan fortsätter med frunk (citat “som faktiskt går att använda” vad är storleken då?), 4 hjulsdrift, dragvikt och mer än 5 platser. Slutligen minuspoäng avsaknad av frunk, värmepump eller dragkrok.
Det som får mig att gå igång är just att man utger sig för en vara jämförande site och sedan sätter man upp ett subjektivt poängsystem för hur just skaparna tycker en bra elbil ska vara, då tappar man cred hos mig för jämförande siter ska vara objektiva rakt igenom för att kännas seriösa.
OBS Dessa åsikter är mina subjektiva åsikter och som jag sade i mitt första inlägg har skaparna av automatos påbörjat något som kan bli riktigt bra för svenska elbilsköpare.
Jag tror det ska uttalas “Automat-os”, vilket är det man fick uppleva om man hade en Ford med dubbelkopplad Powershift-växellåda med torrlameller.
Jodu, jag undrar lite hur mycket alla frunkar där ute faktiskt används. Själv har jag aldrig sett någon använda någon på en parkering eller någon annanstans för den delen.
Jag tror jag sett fler VW-bubblefrunkar användas i verkliga livet än på Teslor.
Mycket prat om ett gammalt koncept.
Det har du nog rätt i. Jag kan inte heller erinra mig om att jag sett någon använda in frunk.
Vi har hundar och kör alltid med fronten in på p-platser, så kommer ändå inte åt fronten.
Missade dina synpunkter i slutet på förra kommentaren, men det verkar som vi hade ungefär samma önskemål där
Jämför jag med vilka parametrar jag kan jämföra bilarna med i evkx som ju funnits ganska länge, så saknas det en del önskvärt och då är inte heller evkx felfri och har överhuvudtaget inget poängsystem heller att vikta resultatet med. Men automatos sidan är ju relativt ny och utvecklas hela tiden så jag hoppas de orkar hålla igång en sida som kräver sina timmar att uppdatera.
Aldrig heller sett någon använda frunken någonsin.
Tror nog merparten av frunkarna används till att stuva undan sånt man inte vill ha liggande bak i bilen eller som vissa på golvet vid baksätet.
Sen har bilarna av idag lite för liten frunk för att det skall vara praktiskt att använda vid shopping mm.
Men det största är ändå att alla utan frunk på bilen inte behöver någon förarens de byter till en bil med en.
Om dom inte var unobtanium här i Sverige hade jag köpt en Ford F150 Lightning och fått folk att baxna på ICA parkeringen när jag fjärröppnar frunken och ställer in en matkasse och ett 12pack toapapper i det gigantiska gapet
Det finns en viktig fördel med Frunk. Om man blir utan 12V, går det inte att öppna baggageluckan och ta fram varningstriangeln. Om man inte har en Tesla kan man öppna förardörren och sedan motorhuven.
Det är smidigt med ett separat förvaringsutrymme för laddkabeln! Jag har inte det i min nuvarande bil. I min Mégane så finns det en lucka under golvet i baggageutrymmet som man kan använda för att lägga i laddkabeln, men om bilen är fullastad så betyder det att man behöver lasta ut bilen delvis för att komma åt laddkabeln. Vilket inte är jättebekvämt.
Dessutom har laddkablar en tendens att bli smutsiga, särskilt om man laddar utomhus i dåligt väder. Så det är ju trevligt att inte behöva lägga sin smutsiga laddkabel tillsammans med sin rena last.
Så det finns självklart fördelar med en frunk! Men jag vill inte heller påstå att det är något som är objektivt sämre eller bättre…
Egentligen borde en sån här sida istället utgå från att man frågar användaren vad som är viktigt eller ej, som då räknar ut hur många poäng bilarna får utifrån det som är viktigt för en själv. Den som är neutral inför frunk sätter därför en frunk på 0 poäng, och den som inte gillar en frunk kanske till och med kan ge den funktionen minuspoäng…
Jag hade t.ex. gett panoramatak minuspoäng. Det är bara dyrt om det går sönder, dessutom hatar jag solljus ändå
Och lite kallare när man är ute och kör i vårt karga vinterlandskap.
Har nu tittat på automatos och tycker den är hyfsad men fortfarande är min favorit ev-database.org, mer information som jag är intresserad av, t ex laddning 10-80% och vikt på fordonet som påverkar räckvidd och effektivitet plus slitage på vägar och däck. Dock saknas ju svenska priser och tillgänglighet på modeller i vårt karga land så där excellerar automatos.
Nu väntar jag bara på Renault 4 ev, inte lika snygg som 5:an men mer praktisk, och jag är ju en nuftig person (tidigare Skodaägare). Frågan är bara om den kan prismatcha Kia EV3? Om inte blir det en tuff match!
Tack för tipset på ytterligare en bra databas att söka i
Sedan verkar vi gå i samma funderingar just nu och håller också med om att R5:an är snyggare men R4 vinner med sina praktikaliteter. Vi lär tyvärr få vänta en bra bit in i nästa år innan den landar i Sverige och priset lär också bli högre än R5:an misstänker jag. Få se hur priset står sig mot Kia EV3 standard range. Den bör nog ligga en bra bit under EV3 med tanke på utrustning, garantier m.m.
Toppspecad under ca 360 000kr då skulle den absolut vara ett alternativ, men det tror jag tyvärr inte den landar på.
Kian kommer vara större i måtten än R4:an, så den ska vara dyrare, sen beror det på hur mycket under EV3 standard range man lägger sig.
Gillade Automotos. EV database är bra men hemskt plottrig när den bara bygger på kundomdömen.
Nja det är ju datan i ev-database som är intressant och ”verklig” räckvidd! Det står väl inget om kundomdömen i ev-database, pratar vi om samma site?