Gullin och Esse har satt sig framför varsin mikrofon för att spela in ett nytt avsnitt och med sig har man Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen. Volvo har släppt lite nyheter! Okej, vi lovar, det här är sista gången vi pratar Volvo på ett tag… så länge man inte fortsätter publicera nyheter dagen efter att vi spelat in… Kia EV6 får en uppdatering med större batteri, Kia EV3 går nu att beställa och Christoffer behöver hjälp att förstå priset. Dessutom har Audi A6 e-tron påbörjat försäljningen och priset visade sig bli lite bättre än vad vi först trodde. Dessutom har Fredrik varit i Los Angels och åkt Waymo. Det blir en diskussion kring självkörande bilar och hur mycket bättre det är.
Tack för ett bra avsnitt. När det kommer till självkörande och billiga taxi-resor så funderar jag över hur det kommer påverka kollektivtrafiken snarare än bilägarna. Vad blir poängen att anpassa livet efter en tidtabell, begränsa sig till hållplatser om nu taxin kan köra dig från dörr till dörr riktigt billigt?
Tror att om du redan äger en bil och gör en massa spontana mikro-resor till mataffären, barnens träningar, tippen mm så vill du nog trots allt ha en egen bil.
Och när det kommer till EV3 så tror även jag att Kia gjort något galet här. 3:an måste ju vara andrabilen. För visst finns/kommer det en EV5 och vi har ju redan en EV6. Dessa blir ju ersättaren för Niro EV. Nä, tror den får svårt mot andra småbilar som ex ID2.
Fast andrabil är ett fantastiskt lyx och det finns hundratusentals familjer i sverige och Europa som har en liten förstabil.
De verkar merparten glömma bort helt.
Tyvärr är nog nya elbilar för dyra ännu för den kundkretsen och därför hamnar de i skymundan.
Så en EV3 med litet batteri skulle helt klart vara välkommen.
Helt rätt. Men den kundgruppen kommer förhoppningsvis med i elbilsrevolutionen i samband med 25 000 $ bilarna som jag hoppas dyker upp 2025-2026. Och då tror jag EV3 är lite för gammal och lite för dyr för att konkurrera med dessa.
Om man istället lanserar EV5 som ersättare till Niro EV med det priset som EV3 nu fick och sedan EV3 med det mindre batteriet för ca 300 000 kr så skulle jag säga att Kia lägger helt rätt i sitt upplägg i framtiden.
Håller med Jalle här ovan, andrabil är en oerhörd lyx men kanske ett måste i glesbygden. Men varför skulle man slanta upp en halv mille för en andrabil?? Sedan är svensken bortskämd med stora fina bilar. Jag har levt med en Skoda Fabia Combi under 10 med fru och två barn och vi har åkt till Sälen varje år och Tyskland, Danmark och runt i Sverige utan problem. Så en Kia EV3 skulle absolut funka som en förstabil för många familjer, om inte barnen är för långa.
Jag tror tyvärr det dröjer lite längre innan vi har elbilar i storleksklassen och funktionsinnehåll som EV3 har för 300k. Jag killgissar på 2028-2030.
Det som skulle skynda på dessa praktiska folkbilar är ju förstås om batterikostnaden i bilarna börjar hamna på kanske 10-15% av totala bilkostnaden. Eller enligt mitt förslag att man börjar bygga praktiska familjebilar med bara det nödvändigaste man behöver i en bil. Då skulle man nog kunna komma ner till de nivåerna snabbare. Kia EV3 är kanske ingen storfamiljsbil, men 2 vuxna och 2 mindre barn får lätt plats och den innehåller dessutom betydligt mera än man behöver för att transportera sig till och från allt man som familj behöver, så banta bilarna mera och ta betalt för tillvalen istället.
Angående Tesla rensat sin blogg ni nämnde lyssna 1.22.40 in i avsnittet
Vad skiljer en ev5 mot ev3? Borde inte ev5 bli dyrare?
EV5 kommer säkert att bli dyrare då det är en större bil. Den är mer i storlek med XC60.
För er som kanske missat dagens nyheter. Samma Elon som kommer lösa självkörning har idag löst en milstolpe i den svåraste uppgiften i aerospace, att återanvända raketer som tar sig upp i omloppsbana runt jorden och till sist andra planeter.
https://www.youtube.com/live/pIKI7y3DTXk?si=wJbdpryQrpaxxbul&t=9016
Det firades med lite fyrverkerier efteråt.
https://www.youtube.com/live/pIKI7y3DTXk?si=uW1WAHn7iaPKrri9&t=12613