Avsnitt 83: Glamping i elbilen

Slutet på en lugn vecka närmar sig. Regeringen har varit i farten och beslutat att den kritiserade skrotningspremien ska få tummen upp och Peter har sovit i elbil på en madrass för över 8000 kr! Vi får höra hur enkelt eller svårt det var och vad fördelen med V2L är när man är på camping. Glöm inte att diskutera avsnittet på elbilsveckan.se sen.

1 gillning

G9 verkar vars en fin bil, G6 med vad det verkar på de tester som varit. Ett alternativt campa i bilen annars kan ju vara thules tältpryl att sätta på draget eller en tältvagn, fast tältvagnar gör väl att man måste hålla max 80.

Kul att höra att Xpeng verkar vara lyhörda och snabba med att fixa saker i mjukvaran då jag är intressent på G6. Vet vi om det finns camping-läge även på den modellen precis som för G9?

Tror inte V2G via AC kommer bli nåt.

Det är extremt mycket att ta hänsyn till när man kopplar in en ny produktionsanläggning i elnätet.

Möjligten en ren databox och försörjningsenjet utan egen växelriktare under förutsättning att det redan finns en växelriktare i anläggningen.

I det svåra med att göra det via AC är inte bara frekvenssynkningen, det är inte trefas 400V överallt, i Norge finns både 3L/240 och 3L/400 och i t.ex Storbritannien är enfas med hög avsäkring dominerande.

Tror det rätta blir att köra DC men kanske en enklare modell utan växelriktare, då plockar man bort så många variabler och flyttar inte växelriktaren och slipper ha massa dyr teknik i bilen.

Det finns ju en standard redan som heter Chademo…

För nätets skull spelar det noll roll om bilen levererar V2X via AC eller DC.
För någonstans skall omvandlingen ske från batteriet så om det sker i en box på väggen eller en i bilen spelar ingen roll då kraven kommer vara identiska på övriga anläggningen i huset för att skydda både anläggning och personer.

Det spelar ingen roll men det för inga fördelar med sig att göra omvandlingen och synk mot nätet i bilen jämfört med en riktig växelriktare som är gjord för att göra exakt det.

Halloj!
Jag fastnade i diskussionen om Renault och hur det spekulerades i att “de mindre importörerna inte har råd att profilera sig hos handlarna” när det gäller Renault så är det Hedin som är importör, så om de gömmer Renault i en hörna på andra våningen i sina egna lokaler så är det ju mycket märkligt.

Fördelen med AC är ju att bilarna får V2L ”på köpet”

Det behöver ju inte vara säkert, kan ju byggas så att bilen måste få nätfrekvens till sig för synkning och får den inte det får man ingen ström :slightly_smiling_face:

Hedin har visserligen mycket men Renault importeras av bolaget RN Nordic AB :slight_smile:

Som ägs av Hedin mobility Group :wink:

Ja titta – kollade ändå extra noga på Allabolag men liten mobilvy så missade. Dock använder RN Nordic AB ingenting av Hedin när det kommer till stöd med pressbilar och liknande utan verkar till stor del ligga utanför övriga Hedin.

1 gillning

Tack för era poddar och jag fastnade lite kring funderingarna med V2X.

Jag håller fullständigt med att marknaden nog löser detta på sikt för att stimulera mera elbilsköp, men jag tror de kan behöva en del uppmuntran och styrning från EU m fl med att sätta standards som ger lite mera trygghet för de elbilskonsumenter som nu tvekar att köpa dyra elbilar.

Nedan är de förslag jag funderat lite kring och som jag uppvaktat en del EU politiker med förhoppning att de försöker driva flera standardiseringsprojekt i den riktningen tillsammans med elbilbranchen och elnätsleverntörerna.

Elbilseverantören NIO t ex. som nu är den enda leverantören med
robothanterat batteribyte i sina stationer har nu också flaggat med sin nya
batteriteknik ett sk. semi solidstate batteri som nu klarar sträckor på
upp till 100 mil på en laddning. Fördelen med deras batteribytes teknik
är möjligheten för att tidigare ägare av NIO bilar då har möjlighet att
ta del av ny batteriteknik i stationerna. Flera leverantörer börjar nu
titta på samarbete och/eller egna lösningar på samma tema. Det är
förstås bra att leverantörer konkurrerar med varandra, men den stora
risken med detta är att vi konsumenter hamnar i kläm med alla olika
lösningar som på kort tid riskerar att läggas ner av olika skäl. Idag
drar sig många med mig att köpa en dyr elbil som kanske redan nästa år
har gammal nedlagd teknik och lösning.
EU borde driva på mera för att sätta standards kring framförallt den
dyra batteritekniken och sätta regler och standards för hur ägande och
hantering av batterier ska återanvändas på bästa sätt.

Jag har några förslag på saker man kanske bör driva särskilt inom EU för
att möjligen bringa lite ordning kring detta framöver.

Kan man lobba inom EU i samråd med intresserade elfordons leverantörer
och elnätsleverantörer med att sätta standards m.m på följande delar så
har vi kommit långt tror jag.

  1. Krav på V2G standard i alla nytillverkade elfordon. (Standarden finns
    och många leverantörer börjar förbereda för det tekniskt, men jag tror
    det stora jobbet nu är att sätta regler och standards nu för att det
    också införs i elnätskedjan, då det troligen är en viktig komponent att
    hjälpa till att stabilisera elnätet).
  2. Krav på standard för på batterimodulsystem i nya elfordon som
    tillverkas. (Krävs att elleverantörer, batteri och elbilstillverkare
    gemensamt sätter en standard för utformningen, så att batterier på ett
    effektivt sätt också kan användas som lagringsenhet i elnätet när de
    byts ut i transportfordonen).
  3. Sedan behövs det regler och krav på hur batterier under sin livscykel
    ska hanteras. Ägaransvar, återbruk och avfall måste utredas.

Jag tror att det möjligen skulle underlätta om elleverantörerna ägde
batterierna redan från början, men det är möjligt att det inte är
genomförbart att ha det så!

Sedan för att ta upp ytterligare ett område som jag tror jag det vore en
välgärning om man också kunde enas om.

Att enas om endast ett system för “Plug & Charge” stöd i Elbilar och
laddinfrastruktur vore en välgärning. (Möjliggör att bilägare t ex.
slipper ha en massa appar, tankkort, dongels m.m beroende på laddstation)

Det händer som sagt mycket på just batteri och laddningsfronten och det är ju bra att man tittar på nya innovativa lösningar och alternativ. Det bästa enligt mig är ju att det bör passa in i ett samhälles laddinfrastruktur, där systemen antingen måste kunna samverka mellan varandra, eller baseras på en gemensam standardiserad teknik i botten.
Där kanske även t ex. trådlös laddning av batterier där man ställer bilen/batteriet över en laddare istället för att koppla in bilen med kabel också kan passa in.
En teknik som mycket väl också skulle kunna implementeras som komplement till eller i framtida batteribytes stationer. Mera ny teknik kommer och det går fasligt fort, så EU m fl. bör bör nog prioritera och öka takten rejält för att få fram hållbara standards inom dessa områden.

Tror inte att man ska bestämma att alla bilar SKA ha en viss funktion, det hämmar mer än det hjälper.

Sen att tekniken skulle bli gammal på ett år, ja och nej, känns som de sista 10 åren har det inte hänt jättemycket med tekniken i sig.

När Kina nu är så pass aktiva, framgångsrika och stora när det kommer till utvecklingen av batterier och elbilar och utveckling går oerhört snabbt så tror jag det är helt omöjligt att reglera om vi inte vill halka långt efter i Europa.

Själv gillar jag verkligen Nio’s idé om att enkelt kunna byta ut batterierna istället för att köra runt med allt för stora batterier i vardagen till ingen nytta. Det är generellt ett problem när det kommer till bilar. Många skaffar en bil för att den skall funka för de väldigt få långresorna vilket gör att många sitter ensamma i allt för stora bilar med allt för stora batterier och pendlar till jobbet som är 3 mil bort.

Ett stöd baserat på vart bilarna tillverkas är inte heller en bra ide.
De som inte har pengarna kommer inte köpa någon bil alls, den som har råd kommer välja europeiskt om den bilen är bättre. Tror inte man ska reglera bort välutrustade kinesiska bilar utan istället ifrågatta varför vi halkat efter och inte kan leverera.

Gällande Topic har t.om min MG V2L av samma typ som den fina Xiaopangen Esse hade och det är inget speciellt med den, alltså högst sannolikt inget som är dyrt eller svårt att implementera men ändå har ingen här i Europa det. Varför?

Biltillverkning just är lite unikt i att det inte skiljer så mycket i kostnad vart den byggs för automationsgraden är så pass hög och hela tillverkningen så rationaliserad nu att det behövs förhållandevis lite folk för att knacka ihop en vanlig bil.

Gällande batteri byte är jag delvis med, vore kanon att kunna låna ett större batteri då och då, men jag tror inte batteribyte är långsiktigt speciellt hållbart.