Christoffer är hemma från Tyskland igen och allt är som vanligt när han och Peter slår sig ner för att ta itu veckans händelser. De båda har varit i London för att spana in helt nya Polest… förlåt, Ford Capri, en legend som tillbaka… sägs det. Men innan dess så förklarar Christoffer att det inte alls är något fel på hans i4 M50 och gör en rättelse från tidigare avsnitt. Peter har dessutom grävt i ARNs dunkla håla igen och där finns ett nytaget beslut på att WLTP faktiskt inte är utlovad räckvidd, är det bättre att mäta det i antal boinks?
I stället för använda WLTP, som är rätt undermåligt som både jämförelsetal och förväntad räckvidd, borde man kanske redovisa genomsnittsförbrukning (enligt WLTP) så får folk räkna själv?
Jag skulle nog vilja hävda att WLTP kan vara rätt så OK, i t ex Norge där hastigheterna är lägre. Men i Sverige stämmer väl inte WLTP speciellt bra (förutom under 3 sommarmånader).
Jag skulle vilja se WLTP1, WLTP2 mm där man har olika typer av scenarion.
Eller varför inte kika på jänkarnas mätvärde för bilen, EPA verkar ligga närmare något som kan liknas vid en räckvidd
Fossilarnas förbrukning/räckvidd är ju också WLTP men redovisas som förbrukning och inte räckvidd.
Förklarligt med tanke på att deras “batteri” är 10ggr större än elbilens batteri så räckvidden sällan är ett problem.
Jag tror att inlärningskurvan blir lägre för elbil om man slutar hitta på saker som inte egentligen inte är kopplade till verkligheten.
Samma sak med Gissometern i bilarna.
Säg hur många kWh som är kvar i batteriet och berätta snitt förbrukning så får folk tänka själva istället.
Ni pratade om hästkrafter v kW och ville ha respons
En av dom första bilarna är Mercedes Patent Motorwagen från 1886 där specificerades den Patent Motorwagen använde en Benz 954 kubikcentimeters encylindrig fyrtaktsmotor Denna hade 0,67 hk vid 250 varv/minut
När började man uppge bilars effekt i kW
Slut på diskussionen?
Platform sharing är inget nytt i USA på 40 50 60 70 80 och så vidare delade Chevrolet Buick Pontiac Oldsmobile Cadillac GMC på platformar Ford Mustang Falcon och Cougar delade och Ford Lincoln Mercury delade plattformar
I Syd America Syd Afrika och Australien har GM Ford och VW delat plattformar sen urminnes tider
Nothing new under the sun
Gällande hästkrafter och effekt, för mej är det som WLTP, en siffra som jag kan jämföra mellan märken och modeller. kW känns som det moderna måttet på effekt, kör på det.
Nu har ni pratet mycket om kW och hk. När lägger ni upp en omräkningstabell?
kW(effekt) = HK(låtsasenhet) * 0,74
HK(låtsasenhet) = kW(effekt) * 1,36
Nångång bestämde någon att en hästkraft var 1360W
Eller att en HK rättare sagt är 735W och en HP 745W pga jänkarnas oförklarliga kärlek till konstiga måttenheter.
Definition av hästkraft är annars den effekt det krävs för att lyfta 75 kg 1m på 1sekund.
Killen som kom på det hette Watt och sålde ånglok.
Men hela diskussionen om effekt hit och effekt dit är ganska ointressant numer.
Dels för att elbilar ger typ fullt vrid från start och där kommer nästa parameter in, vridet och utväxlingen.
Som i sig spelar noll roll när man skall beskriva hur snabb eller stark en bil är då allt i slutändan ändå handlar om utväxling.
För vill man ha många HK och mycket vrid så skall man inte köpa en Model S Plaid utan en John Deere.
Hade en pheaton w12… magisk bil. Få bilar har den komforten idag.