Avsnitt 79: Går det söderut för Northvolt?

Denna vecka är Christoffer på semester i djungeln utan internet, Tyskland, och ljudet är därefter. Som tur är så har Peter fått hjälp att hålla liv i showen av Fredrik Sandberg på tidningen Elbilen. Ett klagörande om Polestar, Christoffer och Peter har kört Peugeot E-5008 och nya ID.Buzzz (ja, felstavningen är med flit). Dessutom så får vi rapport från norr on Northvolt och hur det går för företaget. Tråkiga rubriker i media och avbeställningar på flera miljarder, har Northvolt en chans att leverera det man lovade?

Killgissat igen visst ID.BUZZ GTX har 340 hästar men har inte mest hästar av någon produktions Volkswagen det hade 2002 VW Phaeton W12 med 420 hästar en av dom få bilar jag fortfarande ångrar att jag sålde

Rätt ska vara rätt

Det var ingen killgissning, det var information från VWs informationschef men då missade han den bilen.

Skicka ett mail och informera honom Det vore trist om han skulle missinformera hela journalistkåren…

Vi tar antagligen upp det som en rättning i nästa avsnitt

1 gillning

Jag tänkte precis samma när jag hörde det :smile:. Antagligen syftade man på rena elbilar.

Tror det finns några biffiga Touareg också.

Sa han inte transportbilar?

Skulle säga att NVs största problem är att man försökt börja producera en hög-teknologisk produkt man inte har utvecklat själv och itererat fram under flera år. Jag skulle gissa på management tänkte att det var “plug-and-play” så länge man har utrustningen, insatsmaterialen och personal så skulle man kunna börja massproducera väldigt snabbt.
Visserligen, som jag förstått av mina källor hos NV, så köpte man in en nyckelfärdig lina för från en större batteriproducent, likt Tesla. Men fortfarande krävs kompetens och förståelse för tillverkningen och de risker som finns med materialen man syntetiserar och använder.

Håller med er om att NV skulle behöva nischa sig mer än idag. De har satsat på NMC batterier, som nu, bevisligen, är utdaterade i och med att man räknade med att produktionen redan skulle vara igång i Skellefteå 2021-2022 (om jag minns rätt?). Om det inte vore för att NV redan plöjt ner flera miljarder i NMC tekniken, så förstår jag inte varför man inte satsat på LFP batterier, med tanke på den goda tillgången på järn i Sverige, så hade man undvikt ryskt nickel och kongolesiskt kobolt och blivit ännu hållbarare än enbart produktion med låg-CO2 elmix som USP. Senaste åren har man sannolikt haft för stora problem med sin produktion för att ens prata om eller forska på nästa generations batterier eller byta spår till LFP.

Sen håller jag fullständigt med dig Peter angående gruvdriften och upparbetningen av material, det är en industrisektor där EU ligger hopplöst efter, fast, som du säger, vi har grundämnena och dess mineraler i backen. Har fört dialog med en större koppar/zink producent i Sverige angående att extrahera indium och gallium (till tunnfilmsolceller) från slaggprodukterna i zinkbrytningen, men dessvärre så finns det inget intresse i detta. Det tar för lång tid att få tillstånd och världsmarknaden är för volatil för att satsa på projekt som kan vara verklighet 8-10 år framåt i tiden. Utan den kunskapen och industrin lämnas istället till Asien, främst Kina och Sydkorea, där man inte har samma miljökrav och för Kinas del, ser man ett strategiskt värde i att ha denna industri och kunskap.

När det gäller skattefinansiering av dessa typer av projekt kan jag bara konstatera att detta har blivit en ond spiral. Idag så, mer eller mindre, kräver större institutionella investerare att man ska söka bidragspengar, för att vilja vara med att finansiera projekt och satsningar. Detta gör att stöden blir ännu viktigare för att lyckas, även om företagen helst hade velat klara sig utan bidragspengarna och den administration det innebär. Efter pandemin har det gått längre än så, fick man inte tillräckligt av staten enligt investerarna så ska man hota med att flytta verksamheten till USA/Kanada (som ex. NV gjorde), för att sätta press att få mer i bidrag. Och så fortsätter det.

2 gillningar

Tack för intressant inspel!

Jag har ingen som helst nytta av något campingläge, men däremot är det ibland något för kort att bara köra klimatanläggningen i 30 minuter.

Mitt förslag till VW är: låt oss välja hur länge Omedelbar klimatreglering ska vara igång.

Vi har hundar och skulle i alla fall vilja ha möjlighet att ha den igång i en timme. Men om man låter kunderna att sätta egna tidsgränser, så blir det ju i princip ett campingläge.

Och ni som vet allt, är det alltså bara i den sjusitsiga som det över huvud taget går att få en tredje klimatzon? Luftutsläpp i bagaget är viktigt för oss hundägare, eftersom det blir varmt på sommaren och kallt på vintern…

Intressant avsnitt igen. Som BMW i4 ägare hade det varit kul att veta vilka problem Christoffer har med bilen. Det kommer kanske senare. Själv är jag väldigt nöjd efter snart 2000 mil.

För övrigt hoppas jag verkligen på Northvolt. Det vore bra på många sätt om det blir en framgång.

Kommer ID Buzz Cargo som GTX?

Cargo kommer som AWD med samma 250 kW motor men den kommer då heta 4motion och designen är den samma som vanliga.

1 gillning

Kan @Esse bekräfta detta?

Skall se vad som gäller för MY25 – på den första versionen hade du inte ens en klimatzone för andra stolsraden.