En dag senare än vanligt (inte vårt fel) så är Elbilsveckan tillbaka igen, denna gång med ingen mindre än motorjournalisten Alrik Söderlind från Auto, Motor & Sport. Det pratas om nya Skoda Elroq som visats upp i kamoflage, Polestar 2 har uppdaterats och blivit vansinnigt dyr i privatleasing. Även Polestar 3 har uppdaterats med en RWD-version och panelen diskusserar om det verkligen är den man borde satsa på.
Det går inte så bra för Volvo och EX90 ser ut att lanseras utan en stor del av sina funktioner från start och sen har både Christoffer, Peter och Alrik kört Polestar 4 och Audi Q6 e-tron. Trion diskuterar om hur dessa bilar är att köra, vilken version man borde köpa, om man ens borde köpa någon av dem och mycket, mycket annat.
Tack för ett kul och intressant avsnitt. Sjukt intressant hur man kan prisa ut sig, eller prisa in sig.
Såg nåt klipp på en UK-testare som också klagade på performance i Spanien och efter Spanienresan så hade han fått prova en annan P4 performance hemma i UK då Polestar erkännt att den som var i Spanien inte var helt 100%.
Han verkade klart positiv över skillnaden mellan de 2 bilarna.
Rätt kasst om de nu skickar ner icke up-to-date bilar till en sådan pressvisning.
Mycket trevligt avsnitt i vanlig ordning, kanske lite extra bra denna gången.
Noterat
- Mycket bra sägning “Model Y har chassit direkt mot asfalten”
- Alriks ljud lite sämre och lägre volym, kan slipas på framöver.
- 175 kW har samma laddtid 10-80% som 135 kW varianten
Reflektioner angående Audis (och andras) omotiverade passagerarskärmar. Jag förstår inte vem de här är till för. Skulle nästan vilja kalla dem för boomerskärmar.
Som passagerare tar man väl mycket hellre upp sin smartphone där man redan har alla sina appar, inloggad på konton, kan köra egna hörlurar, etc., medan den här används i högst 2 minuter tills man inser att det inte finns något intressant där.
Lägg den budgeten på ordentliga (boomer-)knappar istället, eller kanske något så revolutionerande som en sekundär trådlös laddare. Eller en spänningsomvandlare till 230 V.
2 gillningar
Det är totalt meningslöst med den typen av skärmar som även återfinns i t ex Taycan. Förstår inte vem som skulle använda dessa?
Möjligtvis förstår man behovet av skärmar som exempelvis Mercedes har mer där föraren ser en sak och passageraren ser en annan sak från sin vinkel. I dessa fall kan man ju köra en film som bara passageraren ser.
Men ärligt talat så kör jag hellre en separat iPad till passageraren i sådana fall. Lättare att navigera på en sån skärm istället för att behöva sträcka sig.
Jag har hört av mig till Polestar gällande detta, fått höra samma från flera. Pinsamt av Polestar om man skickat medier från hela Europa att köra en icke-relevant elbil…
Ibland känns det som man skärmar för skärmandets skull. Man kommer inte på nåt annat att göra och att bara ha en tom utan klädd med nåt najs material går ju inte…
Alrik körde med AirPods då han inte (ännu) har en mic
1 gillning