Avsnitt 63: Elbilen säger brum brum

I veckans avsnitt så pratar Peter Esse, Christoffer Gullin och Joakim Dyredand från tidningen Elbilen om sin vecka, där alla tre varit i Barcelona för att köra nya Hyundai Ioniq 5N. Net på slutet är viktigt för det betyder att det är en hejdundrande bil framförallt på bana och det var precis det Hyundai ville visa på sin pressresa. Men förutom Ioniq 5N (sa jag att den har bakrutetorkare?) så snackas det Volvo EX30 och en nära konkurrent, Renault Megane E-tech. Är Volvon en vettig bil eller är det fransmännen som segrar?

Vill bara förtydliga grabbarnas killgissande om Franska bilar och deras belysning

Efter att några år delat mitt boende mellan Stockholm och Provence och att ha jobbat med Peugeot i 10 år så ligger det till såhär

Det finns en gammal Fransk trafikföreskrift som säger att efter mörkrets inbrott ska hel eller halvljus användas men i byar och städer med gatubelysning ska bara positionsljus användas då lyser det både fram och bak på bilarna men bländar inte andra trafikanter Efter att EU införde DRL så behöll Franska biltillverkare positionsljus utöver Auto som bara tänder DRL fram Jag har haft många konfunderade kunder som undrat varför och det finns bara ett svar på det: Du har köpt en Fransk bil

Man kan änn idag se un Monsieur âgé komma smygande längs bygatan på kvällen i sin Peugeot 404 med bara positionsljus tända precis som han alltid gjort :fr:

1 gillning

Här kommer mitt inslag med Ioniq 5 N!

2 gillningar

Gällande diskussionen om räckviddsmätare. I instrumentklustret/motsvarande vill i alla fall jag att det visas total räckvidd, d.v.s. om jag skulle köra slut på hela batteriet, medan navigatorn visar uppskattad SOC vid ankomst om jag matat in en destination. Det är två helt olika siffror.

@cgullin vad blev det för spec på BMWn? Hört något om facelift (LCI på BMW-språk) av i4? Borde komma när som helst eftersom den vanliga 4-serien fått facelift. Jag frågade en säljare för några veckor sedan men han visste inget (eller så ville han sälja en bil omgående…).

BMW i4 M50 med Fully Charged-paket, Harman Kardon och glastak. Utöver utrustning tog jag också 1 års extra garanti, vill inte stå utan på en leasingbil. Dom har erbjudande på M50 just nu och då ingår även vinterdäck och försäkring. Ja, faceliften kommer väl nästa år som jag förstått det så nu vet jag inte om man kanske rear ut bilarna, den jag beställt är ju fabriksny så lite väntetid på den, runt juni som det ser ut nu.

Trevligt! Jag hade även valt till elstolar.

Gällande priser så är det lite tröttsamt med BMWs kampanjer och rabatter. Jag har precis hjälpt en angörig att beställa en i4 och priset på offerter har inget med listpriserna att göra. Har man inte lite koll på förhand riskerar det nog att skrämma bort kunder. Å andra sidan säljer väl BMW främst till företag och inte privatpersoner som i mitt fall.

Vad det gäller garanti så är det något ni skulle kunna ta upp i podden. Generellt tycker jag det är snåla nybilsgarantier i Sverige jämfört med många andra länder. BMW Norge har exempelvis 5 års nybilsgaranti. Varför får vi i Sverige bara 2 år?

Tror ni fortfarande på 200 Ioniq 5 efter att ha tittat på den här video.

Elstolar är väl något jag kommer ångra men inte haft det som ett jätteproblem i den i4 jag åkt i 3 månader nu, så snålade - Någonstans får det finnas en gräns och jag tyckte annat var viktigare :slight_smile:

Ja, listpriset är ju lite knasigt där, nog ingen som betalar det priset men det är det man refererar till. Jag gick in och sa hej och hade 100K rabatt på bilen liksom men samtidigt är det ju också en del av deras säljtaktik. Men jag föredrar agentmodellen där man ser det riktiga priser på en gång.

Ofta just premiummärken som har kort garantitid. Får se om man kan göra något arbete där för att sammanställa och ifrågasätta några av dessa.

Du skulle inte kunna sammanfatta? En 40min video på tyska känns inte jättelockande utan kontext :slight_smile:

Han hämtar ut sin vita Ioniq 5, skynket dras 2,30 in i videon, får nycklarna 6,50, genomgång av inställningar och infotainment 14,40-24,50, provkörning 25,30 till slutet.

En genuin(inte ironisk) fråga från någon som inte brydde sig om bilar innan elektrifieringen. Varför lägger bolagen tid, pengar och resurser på alla dessa konstiga varianter där Ioniq 5 N är en? Ett annat exempel är Dakar edition av Audio Q8:an. Får man anta att om volymerna blir så låga som ni diskuterade i avsnittet av 5 N så lär det vara en förlust-affär för Hyundai att de tar fram en sådan modell? Är det rent av bara ett marknadsföringstrick för att återigen få kunder intresserade av den normala Ioniq 5 som kanske numera inte får så mycket uppmärksamhet? I en bransch som bilbranschen där jag tolkar det som att de finansiella marginalerna är låga för tillfället får man väl ändå anta att inga galna ploj-projekt slinker igenom. Eller finns det rent av andra saker som styr som komponenter och lager som jag som utomstående inte riktigt förstår?

Märkesbyggande. Att ha snabba/häfriga/unika bilar påverkar människor och när man är ute efter en ny bil så tänker man “hmm, den där Ioniq 5N var ju riktigt cool, kanske Hyundai” osv. Väldigt förenklat såklart men marknadsföring är vad det handlar om :slight_smile:

Det är ju ofta så att om någon är intresserad av något så kommer andra till den personen. Jag jobbar inom IT och får rätt ofta frågan vilken dator man ska köpa etc, förr vad det mycket it-support etc. Samma sak med bilar, en som är bilintresserad får antagligen frågan från vänner och familj vilken bil man ska köpa och om Audi har ett coolt koncept som den bilintresserade gillar så går kanske tanken ditåt :slight_smile:

1 gillning

Jo så är det ju, men alla bilar i sortimentet behöver inte vara herrejössesmonster.
För inte jättelängesen hade du BMW M5, BMW 740iL och BMW 116D i samma lokal.

Tre olika bilar, tre olika pris, tre olika kundgrupper.

Du hade Volvo V50 och V70R i samma hall.

Saab 9-3tid och turboX

Mercedes C200D och E63 AMG.

För ännu längre sen hade man Volvo 240GL och 960 i samma hall.

Idag är det svårt. Antingen vill man ha en bruksbil och är då fast med typ MG eller kanske BYD om man ska ha nåt riktigt bruksigt, finns ingen som erbjuder något i samma prisklass…

Majoriteten av biler som erbjuds är fortfarande med förbränningsmotor, om 5 år så tror jag det är vanligare med elbil i hallen. Vi har inte riktigt nått vändpunkten än :slight_smile:

Ah tänkte inte på förbränningsmotorer… Såna sitter bara i leksaker och gammelbilar hos mig :sweat_smile:.

Det är inte lätt att hitta en brisbillig vanlig bruksbil utan massa finesser, det är i princip bara kineserna som har det tyvärr.

För 10 år sen kunde man köpa en skoda Fabia kombi men dragkrok, liten stor bil som drar ett ton, perfekt kärra för nån som bara ska frakta räven och lite skräp till tippen då och då. Allt för under 150.

Finns ens en lite smigid elbil för under 300 idag som får ha dragkrok?

1 gillning

Min förhoppning är att från och med 2025 (kanske redan slutet 2024) kommer de där 250tkr bilarna bli allt fler. Då har early adopters när det kommer till elbilar betalat överpriser under ett par år så att tillverkarna har fått igen sina R&D kostnader(tänk Audi q6). Man får bara hoppas att inte kinesiska tillverkare då fullständigt dominerar marknaden som du antyder @Larsson .

Det mer tråkiga scenariot är att elbilar förblir dyra lyxprodukter som endast rika kan köpa eller få som förmånsbil och att alla andra kommer sitta på begagnatmarknaden med gammal teknik alternativt konstatera att elbilar är inget för dem och aldrig komma in i elbilsägandet.

Norge har lagstadgat 5 års nybilsgaranti.