Avsnitt 62: En fisk och en fransos

Denna vecka får duon besök av Joakim Dyredand på tidningen Elbilen som berättar om sin upplevelse av att köra Fiskar Ocean Extreme. Det visar sig att det är en svår fisk att få grepp om och kanske är det redan försent? Christoffer har varit i soliga Malaga för att köra helt nya Renault Scenic E-Tech, en bil som ska komma 625 km enligt WLTP, men hur är den i verkligheten? Dessutom så visar det sig att Christoffer har spenderarbyxorna på sig igen men det var inte helt enkelt att få på sig dem. Easee har nya klistermärken att dela ut och Tesla går som tåget trots strejken. En efterfrågad elbil har lanserats och frågan är om tjänstebilsförarna går igång på det dem ser. Det är mycket att diskutera i veckans avsnitt av Elbilsveckan.

1 gillning

Efter två Renault Zoe var jag säker på att det INTE skulle bli en ny Renault när min leasing går ut i december. Och då kommer Scenicen. Känns som den perfekta bilen för mig. Blir en provkörning nästa vecka. Tack för en bra podd och för att du @cgullin tog dig till Spanien och testade Scenicen. Ser redan nu fram emot nästa veckas avsnitt där ni uppenbarligen har ett och annat att dela gällande Volvo EX30. Även denna var jag intressent på…men som sagt då kom Scenicen :slight_smile:

1 gillning

Varför inte lilla batteriet på Scenicen eller enklaste utförandet? Vad ger Techno eller vad den heter för mervärde?

I Evolution-paketet får du varken förvärmning som standard eller Google Automotive, det kommer med Techno, som är nästa steg.

1 gillning

Reserverade en Fisker Ocean 20/3 - 2022, blev erbjuden att förboka en Fisker Ocean One 14/7 - 2022, skulle då behöva lägga 50.000 kr i deposition. Jag tackade nej.
Avbokad min beställning 15/7 - 2023. Så nu när jag hör Dyredand såga bilen känns det bra att jag avbokade.

1 gillning

Privatleasingpriserna för Scenic har kommit och tyvärr så prisar man ut sig igen. Trevlig bil men galna priser.

Inte länge sedan man fick en Taycan för 10 tusen ungefär. Jäkla räntehöjningar!

I guess it’s tack och adjö för Fisker (igen) igår sågade Consumers Report Ocean vid fotknölarna och idag sänkte Fisker priserna i USA med 40%

Det är så synd att Henrik Fisker misslyckas gång på gång för designa bilar kan han jag är så jävla avis på kompisens BMW Z8 ett av Henriks masterpieces

RIP Fisker

BMW:s design på 90-talet var ju fantastisk! Min absoluta favorit är nog 7-serien (E38) från den tiden.

Dessvärre finns det ju bara en elbil som egentligen är vacker i dagsläget, och det är ju Taycan. Alla andra bilar är, enligt mig, så mycket sämre än det man har sett bland fossilbilar tidigare.

Håller absolut med om det som nya var dom i en helt egen klass som begagnat har dom blivit eftertraktade och var under några år en favorit hos Hells Angels i hela Europa jag har haft en V8 och en V12 massor av bil för pengarna

Elbilar har ett tag blivit lite för mycket rymdskepp kan Tesla sälja Model S och X så måste andra vara framtidstänkande och hänga på för det var vad early adopters väntade sig och det kan man ju tycka bu eller bä om Jag tyckte Peugeot (som jag jobbade med) var bakåtsträvande och lite fega när man anpassade sin plattform för att bygga ICE Hybrid och EV på alla sin modeller idag tror jag det är ett otroligt smart move BMW har även dom gått delvis den vägen och det verkar som Mercedes kommit underfund med att EQ modellerna är lite för mycket rymdskepp för Mercedes köparen nya G-wagen tex går till ICE och EV på samma plattform VW har så sakta insett att kunden inte bryr sig om ID bilarna längre så från ID.7 börjar man sikta in sig på en tillbakagång till Passat Golf Tiguan i sin katalog av namn och även tonar ner rymdskepp looken Nästa våg av EV köpare kommer att vilja ha det som känns bekant och är inte som early adopters intresserade av rymdskepp som kan fisa

Vi får se vad händer 2025-2027 det är då vi kommer se vad en EV kommer att vara i våran vardagstrafik några kommer att försvinna och några kommer att tona ner formspråket men en sak är säker EV är framtiden

Trist med Fisker Ocean en riktigt intressant bil

…som kan fisa???
Förstår fortfarande inte varför elbilar ska se ut som fossilbilar, känns helt fel, tänk nytt, utnyttja möjligheterna! Varför en lång motorhuv? Gillar korta överhäng och utnyttja möjligheten att stuva om i bilarkitekturen. Jag vill ha smarta bilar, inte statussymboler (eller penisförlängare som en del skulle säga).

Jag vill ha statussymboler! Det ska vara lyxiga bilar med valnöt i gammal S-klassanda. Men inte ens Mercedes klarar ju av att leverera något sådant i dagsläget.

Ja det hörs ju på namnet, klart bankiren ska åka fet Mersa med valnötsträ, passar ju med dagens bankvinster, det eller ICA-handlare skulle man vara🤣

Ja, kanske. Men tänk på att vad som känns “bekant” skiljer sig mellan generationer. Många av dagens bilköpare var inte födda på 90-talet på på den nämnda BMW E38:ans tid. Tror det är lite på samma sätt som med musik. Bara för att vi gamlingar tycker att musiken var bättre förr (egentligen ren fakta) så verkar ju inte majoriteten av ungdomarna göra det :slight_smile:

1 gillning

Ungdomarna gillar ju duetter och dansband, nothing has changed :innocent: