Avsnitt 62.5: Audi Q6 e-tron är här, jublar Esse?

Audi Q6 e-tron har lanserats och pga dumma embargotider så kunde det inte vara med i veckans avsnitt av Elbilsveckan. I det stora avsnittet pratades det mycket om Christoffers bilköp men nu vänds blickarna mot Malmö och Peter Esse, håller han sig till den beställda Q8 e-tron eller är det Q6 e-tron som snart står på uppfarten? Både Peter och Christoffer har varit i Tyskland för en förhandstitt av bilen och går igenom sina intryck och omdömen av bilen i dess helhet.

Hade hoppats på så mycket mer av denna bilen.

Snygg som fanken men känns otroligt ”liten” för att vara en så stor bil.

Och gränssnittet känna så sjukt plottrigt och totalt utan själ, men ja Audi skall väl se ut sådär.

:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Dessutom är det en stor glasskiva med snikigt fyrkantiga skärmar med stora kanter som man borde utnyttjat så mycket bättre.
Där
Skulle de kollar på hur Cadillac gjort på sin Lyric.

Mittkonsolen skall vi inte ens börja prata om.
Två mugghållare och resten plast, telefonen skall hamna i en konstig ficka längst fram dessutom.

Nja.
Detta tilltalade inte alls. :roll_eyes:

Jag kan ju spontant känna att hade jag vetat priset innan jag spelade in video och/eller podd så hade jag nog låtit annorlunda. Det är fruktansvärt högt.

Så länge styreassistansen ingår där någonstans där bland paketen i S Line för 940 000 kronor är det gångbart. Men jag är rädd för att det i stället ligger i “Adaptive cruise assist plus” som är en del av S line selection och då är priset 1 049 000 kr – allt över 950 000 kronor är mycket pengar – även för en fattig kulturarbetare.

2:30 in i @Esse’s video säger du att den känns större än Model Y. Men specarna för frunk och bagage är i alla fall på pappret betydligt lägre än de på Model Y. Och Q6 verkar ju trång (relativt storleken) i baksätet också. På vilket sätt känns den “större än Model Y”, menar du?

Större på utsidan – mindre på insidan. Jag insåg när jag redigerade att jag var lite otydlig när jag sa “förutom interiören” men menade alltså hela insidan.

Hade varit väldigt intressant med en “ranking” av @Esse och @cgullin av vilkan bilar som är bäst i den klassen :slight_smile:

“Bäst” är ju ett ord som behöver definieras – hade jag haft 1,1 miljoner hade ju Q6 e-tron S Line Selection varit beställd redan innan ens den går att beställa – själv ser jag fram emot EX60 väldigt mycket :slight_smile:

Kul att se dig igen här på forumet förresten!

Sant så klart och vad man prioriterar mest, kör en Model Y bara för bagageutrymmet.

Ser också framemot EX60, ingen som hört något nytt om den?

Nej inget men det bör ju vara Volvos nästa lansering – EX30 är inte logisk utan den.

Som Volvo 240s spirituella uppföljare är Model Y absolut bäst i klassen och även jämfört med längre bilar när det kommer till att lasta både saker och människor! Man får nästan gå upp i Kia EV9 för att hitta något bättre.

Fast Tesla mäter ju inte volym på samma sätt som alla andra. Därför ser det på pappret ut som att dom har mer volym än övriga.

funderar starkt på ev9 som nästa bil, så det låter bra :slight_smile:

Den har massvis med utrymme även i praktiken – men det och integrationen med sitt laddnätverk samt gott infotainmentsystem (men inte perfekt) ör ju det enda den har att skryta med.

Otroligt fin bil i mina ögon. Men dyr. En Proline har alltså ett listpris som är 100000 kr mer än vad jag gav för min Q8 50 Proline för ett år sedan. Då har den dessutom extra utrustning för ytterligare 80000 kr. Helt annan räckvidd på Q6 än på min Q8 50, dock, men 35-40 mil passar mig bra. Jag förstod aldrig hur de skulle få plats med en modell mellan Q4 och Q8 rent prismässigt. Jag avbokade en Q4 50 när Q8 kom. Med snarlik spec skiljde det ca 50000 kr. Inget svårt val. Men hur skulle de kunna klämma in Q6 däremellan? Det gjorde de alltså inte.
Det var 4 månaders leveranstid på min Q8, för övrigt (nov 22 till mars 23) :wink:

Klart den är rymlig! Och övriga funktioner nämner jag inte ens.

Jag ville bara förtydliga för de som har volymen i sin excelkalkyl och undrar varför MY är dubbelt så stor som vissa konkurrenter, så är det inte helt sant helt enkelt. :slight_smile:

Jag är mest nyfiken på varför @cgullin fick stå i finrummet medan @Esse förpassades till garaget?

Jag fick en specialare då jag var tvungen att dra iväg till Renault Scenic-körningen dagen efter vilket var den dag man egentligen skulle filma :slight_smile:

1 gillning

SQ6:an var i det andra rummet men som simpel kulturarbetare så gick jag på allmoge-varianten :smile:

1 gillning