Avsnitt 61: Raporterar från verkligheten

I veckans avsnitt så får vi en rapport från verkligheten. Eftersom Peter och Christoffer är väl insatta i branschen så kan det ibland bli lite för “långt bort från vad den vanliga köparen undrar” och det råder man bot på idag när forumsignaturen @xms67 är med. Han berättar om hur övergången till elbilen har gått, vilka problem han upplevde och funderingar som fanns innan bilköpet - och hur bra det gått efter bilköpet. Sista orosmomentet var sportlovsveckan till fjällen och vi får höra hur det gick. Samtidigt så har Christoffer också varit norrut, Nissan leaf läggs ner och Audi Q6 visas snart upp.

2 gillningar

Håller med Gullin om förarplatsen på ID.4 jag har kört mycket last gen Camaro och där är det som att sitta i en brevlåda och titta ut genom brevinkastet detta pga skuldran på bilar blivit högre av krocksäkerhetsskäl lite samma känsla i ID.4 Jag har haft ID.4 ett antal gånger och kan aldrig få till det jag vill ha stolen i botten och nästan upprätt då hamnar armstödet på dörren helt fel och armstöden på stolen rent generellt på ID bilarna sitter för lågt ID.3 var det mycket lättare att hitta en bra position i och ID.7 var näst intill perfekt Min Model 3 var olidlig ur många avseenden men det bästa var den låga torpeden och sikten framåt Absolut bästa förarplatsen jag har haft är Mercedes A-klass andra generationen och Lexus LS400 som hade 1000tals timmar spenderat på ergonomin

Det är otroligt viktigt hur man hamnar i förhållande till ratt instrument och hur man hamnar med armar och ben i sin bil

Angående reglage för dimljus i Tesla så är det ju väldigt tydligt. (Kopplar till 8:15 in i avsnittet).

Ser komplicerat ut i en Tesla… I vår ena bil drar man ljusvredet utåt och i den andra vrider man på blinkersspaken

Jag förstår inte varför man krånglar till saker så mycket. Klart det ska vara lättillgängligt!

1 gillning

Gällande att lägga till exteriörpaketet (för att få dcc) på en id7 tourer lyckades min säljare skaka fram en offert till mig idag. Så det borde gå att beställa :slightly_smiling_face:

Korrekt. att DCC saknas är visst lite systemtjaffs inte brist. Panorama-taket är emellertid en brist.

1 gillning

En mer naturlig plats att sätta på och stänga av är väl ofta här

Svårt att övertyga mig om att det är tydligt vilken som är bak och fram.

Framåt mot föraren, bakåt bort från föraren.
Framåt har sträck åt samma håll som halvljus/helljus.

Det där med framåt och bakåt(pilarna) tycker jag inte följer någon logik. Tycker du? Missar jag något? Däremot var det där med strecket åt samma håll som halv/helljus bra. Tack…:+1:

Du fixade Teslas GUI ! Glöm inte kräva royalties när de implementerar det :grinning:

Komplicerat? Eftersom man var tvungen att lösa det på nåt annat sätt tänker jag. :joy:


2 gillningar

För att förtydliga och visa hur det kan se ut i andra bilar. Det brukar vara så att ljus som är riktade framåt redovisas som riktade åt vänster inne i bilen. Ljus som är riktade bakåt är redovisas som riktade åt höger.

Angående dimljus, har använt dem 1ggr 1997😆! Tack för en bra podd och det var intressant att höra någon beskriva övergången till elbil och eventuella landsproblem på långresa, eller inbillade sådana. Måste ha åkt samma sträcka på sportlovet och ”fastnade” i Ludvika. Men eftersom vi behövde äta och gå på toaletten var det ett mindre problem. Efter att ha köat till inrättningar na och ätit upp var vi klarladdade! Då stod jag ändå 20-30 min i laddkö, som var väldigt dåligt utformad men antar att de har kö till laddarna högst 3 veckor om året. Angående att använda Teslas laddare (ej Teslaägare) så är de många och funkar, tänkte ta andra vid VW som enligt Chargefinder var lediga trodde jag (0/4 eller 4/4, väldigt oklart, i Teslas app är 4/4= 4 lediga) men det hade jag missförstått. Nå allt löste sig på bästa sätt och i Stöten fanns easypark AC-laddare vid backarna, suveränt!

Att strecket för dimljus sitter på samma sida som på hel/halvljus är en ett bra riktmärke. Min poäng är dock att symboler normalt ska vara självförklarande. Man ska i viss mån kunna titta på själva symbolen/erna och förstå. Det är enligt mig omöjligt här.
Det motsatta sättet till självförklarande är ju att man måste lära sig knapparna “teoretiskt”, typ alla funktioner i bilen får en knapp som märks A till Z där t.ex. dimljus fram är E. Strecken här, på dessa knappar, gör att det blir ett mellanting. Glad för att jag lärt mig det av vår diskussion.

Tänk att de som lyser framåt inte ska blända och därför lyser lite ner i marken. De där bak lyser rakt bak.

Återspeglas på ikonerna.

Där satt den! Inte sett/tänkt på det. Strålande sa han om lyset…:grin:

1 gillning

Vilket jag skulle vilja påstå borde vara tvärtom. Höger borde vara framåt, vänster borde vara bakåt. Det är så vi läser texter, och ofta så riktning illustreras på film. :slight_smile:

Men det @Eisenhut säger också är smart, framåtljuset ska inte blända är litet riktat nedåt. Jag har aldrig tänkt på det. Tack!

2 gillningar

Alla vet att man får ligga om man har dimljusen påslagna, Sedan gammalt.

1 gillning

Det kunde du väl klämt ur dig lite tidigare! :tired_face:

1 gillning