Avsnitt 60: Laddhyfs och baklyktor

Denna vecka är det elbilsmässa i Europa och en liten, men ändå stor, nyhet har visats upp. I Kina så kom en ny version av Zeekr 001, är det så att man ska avbeställa om man väntar på en här i Sverige? Det här med bakljus är svårt för många och Peter styr upp och förklarar hur det fungerar. Sen pratas det laddhyfs vid laddstationen och då finns såklart ingen bättre än laddstationsägaren Haris Dzafic att ha med i podden. Han passar också på att berätta om sin andra station och varför det här med tak kanske inte är så enkelt som man skulle kunna tro.

61 minuter riktigt bra förströelse
Alltid lika trevligt när Haris med båda fötterna på jorden och väl förankrad i bilindustrin är med han förstår att vi behöver fler mindre enklare och framförallt billigare EV och hånar inte bilar med små batterier låga effekter långsam laddning och framförallt ett överkomligt pris för det är just det som behövs för att locka nästa våg av EV köpare nu när “dom rika jävlarna” fått sitt med sina stora tunga teknikstinna och dyra EV

Fortsätt podda Jag lyssnar :call_me_hand:

4 gillningar

Ja, riktigt bra avsnitt med ämnen som billigare elbilar. Dock vet jag inte om jag håller med gällande dimljus-diskussionen. Kör själv alltid med dimljus på både fram och bak men givetvis endast när det är rejäl dimma. Att det skulle blända eller irritera någon annan känns lite krystat och något som jag lämnar till bilindustrin att lösa. Så länge som de har med det så nyttjar jag som konsument det och då måste jag utgå ifrån att jag syns bättre och har all rätt att använda det.

Bra avsnitt…igen. Haris är ett fynd i podbranschen. Vad det gäller bakljus är det väl bara Audi (Sverige) och Volvo som genom åren valt att alltid ha dem på? Tack och lov kan jag i BMW i4 välja att alltid ha dem tända.
Ser man bilen framför sig bör man inte tända dimljus bak. Man lär synas lika bra själv. Dimljus fram gör ingen nytta alls, tycker jag. Men hellre för mycket ljus än för lite.
Keep up the good work :+1:

1 gillning

Fun fact, min EX30 släcker när jag har på auto, vilket den gärna väljer själv och jag får manuellt gå in och sätta på lyktorna igen. Kinabil xD

Handlar det inte om reglering – att den skall lysa med ett visst sken för att gå igenom som dimljus och det skenet räknas som bländande?

Som vanligt ett bra avsnitt och Haris förgyller det alltid lite extra.
Jag funderar ibland över just dimljusen fram, det finns ju inget land i EU som tillåter halvljus plus dimljus så jag kan undra varför det ens går att typgodkänna en bil där det går.
Hade en gång en gammal Volvo 740 från 1987 med dimljus, den hade en fräsig elkoppling som gjorde att det var omöjligt att köra med dimljus och halvljus, hade man dimljusen på ihop med varsel eller positionssljus slocknade dom när man vred på halvljus och tändes inte igen förrän man satt slog på helljuset eller stängde av halvljuset… Varför finns ens möjligheten att använda fel belysning, när man uppenbarligen har en lösning… Kallas Poka Yoke inom produktdesign - förhindra att drt blir fel genom att bygga bort felkällan.

Vad gäller att ha lyset på bakåt så skötte min 2011 Mercedes det galant, behövs torkarna så lös balkjusen, samma sak på Golfen vi har nu medan MG är mer kinkig men i övrigt har en bra fungerande automatik.

Där har jag med funderingar, varför tänds inte belysningen när släp är påkopplat? Bilen vet om att den har släp och i hela EU är det lag på belysning på när släp är på. Ytterligare en Poka Yoke.

Istället lägger man krut på trams…

1 gillning

Ang dimljus och att de skulle blända… Man kan ju också se det som så att är man så nära så man blir bländad av någons bakre dimljus så är man kanske lite för nära? Man ska ju bara använda det när det är dålig sikt och då är det väl extra viktigt att hålla avstånd?

Precis som många andra skriver. Åter igen ett bra avsnitt och en njutning att lyssna på en människa som vet vad han pratar om men gör det på ett ödmjukt sätt. Nej, jag pratar inte om Peter eller Christer utan givetvis Haris :slight_smile:
Blev väldigt förvånad över Peters aversion mot dimljus. Jag ligger och harvar på småländska vägar och har speciellt i år behövt använda dimljuset bak många gånger. Skulle vara rent farligt att köra utan. Däremot är det en härva med dimljus fram och reglerna att man inte får använda halvljus samtidigt. Här har lagstiftning och verkligt handhavande inte gått hand i hand.

1 gillning

Jag har ingen avision mot dimljus men lagen har :smiley:

Ok. Då missförstod jag. Tyckte du ifrågasatte varför man behövde använda det överhuvudtaget.

Inte alls, jag får nog gå tillbaka och lyssna på vad jag sa tror jag :smile:

1 gillning

Kunden(i detta fall lyssnaren) har alltid rätt och kan bara instämma. Oavsett vad som sades i rena ord av dig Peter så fick man uppfattningen att dimljus inte var något som man direkt skulle använda.

Med det sagt har jag vid det här laget lärt mig lite som trogen lyssnare att ni kan ha en stark åsikt om något men att det inte skall tas som en absolut sanning.

Har minnen av att både ID4 och Audi Q4 sågades rätt hårt för ca 1 år sedan för att på senare tid omnämnts i avsnitt som helt okej och rent av att Audi Q4 nu gått från “inte en riktig Audi” till en av dem bästa i klassen.

Mercedes elbilar har också alltid tända baklampor oavsett läge på belysning fram.

1 gillning

Hehe nåja – jag tror vi tagit upp för- och nackdelar generellt men i det här fallet är det ju biltillverkarna som uppdaterar bilarna radikalt från årsmodell 2024 och framåt – delvis på grund av den kritik vi journalister har framfört mot tidigare versioner :slight_smile:

Min ställning är fortfarande att Q4an kostar som en Audi men levererar inte som en Audi, absolut inte bäst i klassen. Köp en Skoda Enyaq och få en trevligare bil för mindre pengar :slight_smile:

Nu sticker jag ut hakan lite men jag tror du jag fel ang. Mercedes bakljus. I Auto-läge på ljuset med torkare ställda i 0-läget och hög ljusstyrka utomhus är Mercedes bakljus släckta.

När detta infördes i forntiden så var det mig veterligen bara S40/V50/C70 som hade släckt bak trots DRL tänt fram, de senare bilarna har alltid haft tänt bak oavsett DRL eller halvljus fram. Klart intressant att din släcker bak på auto om det är ljust.

Mina två senaste BMW har (hade) automatiskt bakljus. Jag tycker ljussensorn är perfekt kalibrerad och släcker/tänder bakljusen vid rätt tillfälle/tidpunkt varje gång. Kör in i en tunnel och bakljusen tänds efter en halv sekund , släcks direkt efter tunneln. BMW har en bra funktion som heter “Live Vehicle”. Där syns vilka ljus som är på i realtid. Bra när man kör i B Mode och vill ha koll på när bromsljusen tänds automatiskt vid retardation.

Tack för info – och välkommen till forumet!