I veckans avsnitt så tar sig Peter och Christoffer an diskussionen om bränder i elbilar. Peter har pratat med MSB och tagit reda på hur det verkligen ligger till och om vi behöver vara oroliga. Dessutom så har den populära appen ABRP blivit uppköpta och en längre intervju med Daniel på Tibber avslutar podden. Daniel berättar om vad deras smartladdning verkligen är för något och deras nya hemmabatterier.
Att vi vet att en elbil har lägre risk att börja brinna är egentligen inte relevant, infon måste ut på riktigt.
De flesta som är intresserade av elbilar är också måttligt teknikintresserade och många har säkert Samsungs batterikaos i någorlunda färskt minne.
I det fallet var det just batterierna som självantände och man får än idag inte flyga med en Samsung Note 7, pga risken att den börjar brinna av sig själv.
Det är LiPo-celler, de är lite instabilare än vanliga Li-Ion eller LiFePo som sitter i bilar, och pressas lite hårdare för att få ut så mycket tid som möjligt, men det är i grund och botten samma Litiumbatterier som sitter i våra bilar och dom KAN, om planeterna linjerar, om dom fått nån yttre åverkan, är felmonterade eller dåligt kontrakterade från fabrik m.m självantända.
I bilar är batteriet bra inkapslat m.m så en brand ska hur eller hur inte orsaka nån undergång, men det gynnar inte elbilen, oss intresserade eller de i journalistkåren som bara slåss med näbbar och klor och envist hävdar (som jag har sett ibland) att elbilar kan minsann inte börja brinna hur som helst.
Man/Vi måste ta alla sådana artiklar på allvar och verkligen följa upp, det kan ju finnas ett problem, om så bara på en bilmodell, som kan och måste fångas upp.
Visar det sig att det finns en bilmodell som är eldfängd kommer det bli riktigt jobbigt att försvara elbilar i en branddiskussion.