Esse ser inte bara dubbelt, det är 4 av allt nu - iallafall elbilar! World car of the year har presenterats och det finns elbilsnyheter i detta som duon tar upp. Subaru är på gång igen… typ och vad är det mitt öga ser? En kombi? En icke-kombi-fast-ändå-kombi-tydligen är nya Zeekr 7GT som nu kommer till Europa. Esse börjar tröttna på mellansuvar men vad ska vi åka istället? EQE SUV kanske som han kört en tid eller Polestar 3 som han kör nu? Kanske EX90 som Gullin kört… Man kan nästan tro att elbilar för miljonen växer på träd, tur då att Hyundai Inster finns.
@Esse Du kommer säkert göra ett avtryck i “The local’s word guide to swedish life” och förändra medelsvenssons drömuttryck VVV (Villa Volvo Vovve) till ett nytt uttryck V(VÄV)V (Villa Var Är Volvon Vovve)
hahaha hade varit något det
Läste någonstans att Zeekr kommer behålla 001 nu när 007GT kommer i Kina. 001 är lyxbilen o 007-bilarna är för “technördarna” eller nåt i den stilen…
Men i Kina har å andra sidan 001 en del uppdateringar som vi inte har, så kanske enklare att motivera att 001 lever kvar där (det är ju trots allt deras storsäljare) men ska de fortsätta med 001 här när 7GT kommer så känns det ju som att de måste uppdatera 001an här med. På pappret känns ju 07GT överlägsen 001an, och det känns orimligt att de gör en ny bil med kass körkänsla bara för att en äldre modell skall vara mer exklusiv…
När det gäller ljudsystemen i Volvos ”hi-end” så har de haft en otrolig nivå sedan lång tid tillbaka och hemligheten heter inte B&W… den är inte dolby Atmos och den är inte att det är många högtalare monterade över hela kupén.
Hemligheten heter Dirac och sättet Volvo implementerat detta i bilen.
Det är fruktansvärt välljudande för att vara ett OEM system och tom när vi en gång i tiden (2015 typ) fick en S90 som var uppkopplad till Volvos ”hemliga” Dirac dator så fanns det inte mycket justeringar man egentligen kunde göra för att faktiskt få det ännu bättre, det var otroligt genomarbetat från start.
En spännande detalj de använt är en subwoofer som använder bilen som baslåda och krasst spelar ut ur bilen istället.
Detta gör att man på ett förträffligt sätt kan använda detta som en form av noicecanceling.
Dirac används förövrigt i ganska många bilar till viss del, men finns inte kunskapen och visionen bakom ja då blir det lätt att man inte kan gå hela vägen, och skit in blir skit ut.
Tex i den EV9 jag har så använder Meridian en egen version av ”Dirac” och man kan väl säga att de inte riktigt kom hela vägen, även om det går att justera in helt ok efter en tidigare uppdatering.
Men pengarna man tjänar på en riktigt bra anläggning i bilen motsvarar aldrig utvecklingskostnaderna.
Jag vet 5-6pers runt om i världen som direkt hade fått ett samtal om jag helt plötsligt skulle bli ansvarig för radion i en kommande bilmodell.
Då skulle det för ganska moderata penga fullständigt sopa mattan med allt vad vi tidigare sett i bilar från fabrik.
Men det skulle även kräva eftergifter från övriga designteam som kanske var svårare att övertala.
Håller med om att Volvo alltid haft en hög nivå på ljudsystem i sina bilar. Att det inte bara är B&W är ju enkelt att testa genom att sätta sig i en BMW iX, du får inte samma ljud där som i EX90
Nej ärligt tycker jag faktiskt den är ganska dålig, och räknat per krona är det inte det minsta imponerande.
och då har BMW otroligt bra förutsättningar i sina bilar med ett ganska smart placerat ljudsystem.
Du som åker mycket och gillar bra ljud borde helt klart uppgradera ljudet i din släde.
Det blir förbluffande bra med rätt montör som rattar kurvan åt dig.
Har sett att BRL erbjuder färdiga uppgraderingar till BMW i4. Hade det varit min hade jag kanske gjort det men nu är det en företagsleasing som redan fått en foliering och egna däck/fälg, det får räcka så på en hyrbil
Många gamla goda vänner hos BRL, men till BMW finns det bättre.
Och fördelen är ju att du kan plocka ut det ganska enkelt och återställa bilen.
Och prylarna går att sälja igen.
Kollade upp det där med 640 någonting liter bagage för 7GT. Vad gäller 007GT så verkar som det är 480 eller 540 liter beroende på hur man mäter. Skulle gissa på upp till insynskydd alternativt ända upp till tak. Dessutom finns det tre baljor under golvet som då tillsammans ger totalt 645 liter utrymme. Allt enligt Telescope: https://www.youtube.com/watch?v=ybQbmKJSiwE&ab_channel=Telescope望远镜
Aj då, har beställt just det Över huvudtaget verkar iX vara en bil som aldrig jämförs med när dyrare suvar testas. Den verkar så att säga inte finnas på kartan. Är det för att den är helt passe? I och för sig jämför man alltid med Q8 som ju inte heller är pinfärsk.
Du ska nog inte behöva vara orolig, inte så att det är ett dåligt system
Ja, iX har blivit lite bortglömd, det håller jag med om. Jag har bara kört den gamla 40 och den tyckte jag var för dyr med för lite räckvidd. 50 var ju det man skulle ha och den var ju över miljonen på den tiden. Den nya jagar jag BMW för att få köra och hoppas kunna göra det under våren här, tror mycket på den.
Fick svar från BMW gällande laddning dock, helt glömt bort det! Ja, det är samma på iX att åker man långt så kommer den dra ner effekten för att skydda batteriet. Gränsen är dock olika för olika modeller och man ville inte säga hur långt men jag gissar att det är längre än för i4.
Äldre elbilar som eTron och iX är just…gamla i andras ögon. Att de fortfarande är bra struntar många i. De är ju “gamla”.
Jag anser de vara i toppen fortfarande. Men nytt säljer